Senaste nytt

SAS Piloter i strejk 2022-07-04 - jag behöver hjälp eller har frågor!

bnr

Medlem
1. Titta i PDFen du fick vid bokning, om det står att flighten utförs av SAS Connect, SAS Link, Xfly, Cityjet eller Air Baltic eller en codeshare med annat bolag så berörs den inte av strejken.
Den kan vara inaktuell. Ändringar kan ske. Bäst att kolla online.
 
Någon som är beläst vad gäller reglerna kring att boka biljett med annat bolag och få mellanskillnaden? Flyger t&r split 8/7-11/7 med sas plus och vet inte hur dyrt flyg man vågar boka om till?
 

iceland

Medlem
Men OM man har ett flyg som trafikeras av SAS, ett SK9XX-flyg, så verkar det vara deras ansvar att sköta ombokningen, enligt nedan:

"If we are able to rebook you to alternative flights, you will receive SMS with information about the new itinerary. If we are not able to rebook you, you will receive SMS with more information. The process with finding alternative for you can take up to a few hours."

"Flight status" säger att mitt flyg till USA i slutet av juli fortfarande är schemalagt. Ska man vänta och fortsätta hoppas att resan blir av alternativt att SAS sköter ombokningen eller vara lite mer proaktiv och avboka resan och se om man kan ta sig till USA på andra sätt? Vad rekommenderar ni?
 

plover

Medlem
Reglerna är inte helt enkla, men om SAS egen personal strejkar och du drabbas av en cancellation inom 14 dagar från avgång så är de skyldiga att boka om dig och resesällskapet på annan flygning i egen eller konkurrentens regi. Därtill har du rätt till kompensation för eventuell försening. Lyckas du inte få en ombokning av SAS genomförd kan du ju chansa och köpa nya biljetter och kräva ersättning i efterhand. Många här på forumet har örnkoll på detta, men med tanke på trafiksituationen i Europa (LH gick ut och tokhöjde priserna nyligen pga kapacitetsbrist) så är väl en ombokning via SAS att föredra. Skulle dra mig in i det sista att köpa nytt själv med tanke på kreditrisken och den enorma administrativa börda som kommer att drabba bolaget under flera månader framåt. Men vad gör man inte när hela familjen står och stampar och du har nummer 742 i kön ett par dagar innan avresa ?
 

palmen

Moderator
Reglerna är inte helt enkla, men om SAS egen personal strejkar och du drabbas av en cancellation inom 14 dagar från avgång så är de skyldiga att boka om dig och resesällskapet på annan flygning i egen eller konkurrentens regi. Därtill har du rätt till kompensation för eventuell försening. Lyckas du inte få en ombokning av SAS genomförd kan du ju chansa och köpa nya biljetter och kräva ersättning i efterhand. Många här på forumet har örnkoll på detta, men med tanke på trafiksituationen i Europa (LH gick ut och tokhöjde priserna nyligen pga kapacitetsbrist) så är väl en ombokning via SAS att föredra. Skulle dra mig in i det sista att köpa nytt själv med tanke på kreditrisken och den enorma administrativa börda som kommer att drabba bolaget under flera månader framåt. Men vad gör man inte när hela familjen står och stampar och du har nummer 742 i kön ett par dagar innan avresa ?
Man har alltid rätt till ombokning, behöver inte vara inom 14 dagar. Det är eventuella ersättningar som har en gräns på 14 dagar.
 

Nimbus

Medlem
En oförskämd fråga kanske, men vi ska med Austrian imorgon. Loungen ska ju öppna en timme före första SAS-avgången, men tror ni att detta justeras om första avgången ställs in?

För övrigt: sist det var strejk lyckades vi inte komma hem från Hongkong men då köpte vi motsvarande biljetter med Finnair och fick tillbaka mellanskillnaden av SAS.
 
En oförskämd fråga kanske, men vi ska med Austrian imorgon. Loungen ska ju öppna en timme före första SAS-avgången, men tror ni att detta justeras om första avgången ställs in?

För övrigt: sist det var strejk lyckades vi inte komma hem från Hongkong men då köpte vi motsvarande biljetter med Finnair och fick tillbaka mellanskillnaden av SAS.
En av SAS första avgångar imorgon är till Athen 06.00 och flygningen utförs av AirBaltic, som inte strejkar.
 
Toppen