Senaste nytt

SAS Piloter i strejk 2022-07-04 - jag behöver hjälp eller har frågor!

pinksson

Medlem
Ska flyga LAX-CPH-ARN OM 8 timmar ca.. planet från CPH är redan på väg hit och som det verkar så kommer alla piloter slutföra sina rutter och då också åka tillbaka till CPH.
Min rädsla är att min resa ändå ska bli avbokad för att CPH-ARN flyget ställs in. Finns den risken tro? Borde jag ringa SAS? Har bokat återbetalbar biljett med SJ Kastrup-Stockholm som backup
 

Canadien

Medlem
slutföra sina rutter
De piloterna som just nu kör över atlanten slutför ju sin rutt när de landar. De kör inte planet tillbaka till CPH utan det är ett nytt pilotteam. Men kanske har de kommit överrens om att ta hem alla kärror, dock inte säkert att de tar passagerare då, utan kanske bara flyger hem piloterna som är där
 

Hachans

Medlem
Ska flyga LAX-CPH-ARN OM 8 timmar ca.. planet från CPH är redan på väg hit och som det verkar så kommer alla piloter slutföra sina rutter och då också åka tillbaka till CPH.
Min rädsla är att min resa ändå ska bli avbokad för att CPH-ARN flyget ställs in. Finns den risken tro? Borde jag ringa SAS? Har bokat återbetalbar biljett med SJ Kastrup-Stockholm som backup

Jag hade inte varit helt säker på att ditt flyg går. Enligt SAS hemsida är det inställt. På Lax hemsida inte ens listat.
 

henke12

Medlem
Ska flyga LAX-CPH-ARN OM 8 timmar ca.. planet från CPH är redan på väg hit och som det verkar så kommer alla piloter slutföra sina rutter och då också åka tillbaka till CPH.
Min rädsla är att min resa ändå ska bli avbokad för att CPH-ARN flyget ställs in. Finns den risken tro? Borde jag ringa SAS? Har bokat återbetalbar biljett med SJ Kastrup-Stockholm som backup
Min gissning är att den kommer ställas in..
Alltså LAX-CPH

Antingen parkeras flygplanet på LAX eller möjligtvis flygs det tomt hem.
Räkna med att bli ombokad annan resväg med annat bolag
 

Berglund

Medlem
I strejkbeskeden pratade man om att besättningarna som ska hem kör hem planen. Det sades inget om att de på en sådan hemresa skulle ta med passagerare.
 
Chatten på SAS har ballat ur. Stod i chattkön över 1h. När jag väl fått kontakt med en operatör så gick mina meddelanden inte fram. Så chattoperatören stängde av samtalet. Nice.
 

Tomas E

Medlem
De piloterna som just nu kör över atlanten slutför ju sin rutt när de landar. De kör inte planet tillbaka till CPH utan det är ett nytt pilotteam. Men kanske har de kommit överrens om att ta hem alla kärror, dock inte säkert att de tar passagerare då, utan kanske bara flyger hem piloterna som är där
Jag hoppas innerligt att de inte kör hem någon strejkande personal om det blir en tomflygning hem! De ska självklart få betala sin egen enkelbiljett hem! Den icke-strejkande kabinpersonalen ska däremot tas hem, så klart.
 

011430121

Medlem
Maskinen från Arlanda till Toronto avgång klockan 12.05 kom iväg 12:26
Om jag uppfattade pilotföreningensordförande Andreas Lindberg rätt så skall de maskiner som befinner sig i Europa och värden flygas tillbaka till basen
Han sa inget om att de skall tom flygas
Om någon på BC skall resa från USA i eftermiddag informera vad ni får för meddelande från SAS



A3FB9F11-233E-4B12-8479-D16CED9855FD.png
 

palmen

Moderator
Det är inte säkert att bara för att planet står att det ska flygas av SAS Connect att det kommer att gå.
Här är ett exempel på en London-flight senare i veckan som ska trafikeras av SAS Connect, men står som inställt. Sen kan ju mycket ändras fram till fredag också
upload_2022-7-4_13-40-59.png
 
Toppen