Senaste nytt

SAS på väg att beställa 31 nya flyg?

Lite så jag resonerar också. Måste få en skjuts i försäljningen för att bolag ska våga hoppa på den, för dyrt annars att hålla kompetensen med service och delar. Det som kanske talar emot är väl kanske att 130 säten är lite mer att fylla än dagens CRJer.

C100/A320/A330/A350, renodlat och knappast några groteska hål. Bränslesnålt och fint.

Jag vet inte hur pålitlig den här källan är men...

This order is not from an existing customer.
We have been able to discern that this order is for a combination of models.
Important aspects to Bombardier's C Series order news »

Det mesta som sägs här skulle väl kunna passa in på SAS?

Det enda som gör mig fundersam är det "faktum" att diskussionerna rimligtvis påbörjats redan innan samarbetet mellan Bombardier och Airbus var klart. Det i sig är ju inte omöjligt, men jag vet inte hur troligt det är att SAS skulle fundera i dessa banor utan att Airbus hade varit med.

Samtidigt så vet man ju aldrig vad som händer i kulisserna. Den här affären kan ju ha varit en bricka i spelet mellan parterna på något sätt.

Varför skulle då SAS vilja frångå någon form av enhetstänk när det gäller flottan? Ja, det kan man kanske undra. Men det som hänt det sista halvåret är bl a att SAS beslutat och påbörjat arbetet med att skapa hubbar utanför Skandinavien. Detta beslut kommer så klart att påverka vilka rutter man kommer att flyga. Detta påverkar självfallet också upplägget när det gäller matartrafik mm, vilket i sin tur påverkar valet av flygplanstyp.

Med detta sagt, det är inte självklart att det handlar om SAS, men det är inte heller omöjligt.

Visst kan man ju ändra i strategin, men man har ju sagt att man skall låta underleverantörer köra de lite tunnare linjerna, och själva inte ha mindre maskiner än B737-700 (det stolsantalet) så jag inte att det är SAS. Dom håller förvisso på att utvärdera var dom skall lägga nästa stora order, men det står nog mellan Boeing och (större) bussar - A320neo ,A321neo LR

Visst kan man ju ändra i strategin, men man har ju sagt att man skall låta underleverantörer köra de lite tunnare linjerna, och själva inte ha mindre maskiner än B737-700 (det stolsantalet) så jag inte att det är SAS. Dom håller förvisso på att utvärdera var dom skall lägga nästa stora order, men det står nog mellan Boeing och (större) bussar - A320neo ,A321neo LR

Fast underleverantörerna kan ju flyga med plan som SAS äger. För visst äger SAS alla ATR:er som går i trafik för dem? Är det samma med CRJ?

Fast underleverantörerna kan ju flyga med plan som SAS äger. För visst äger SAS alla ATR:er som går i trafik för dem? Är det samma med CRJ?

Sas äger väl inga av de flyg som de wetleasar?
Det är väl det som är själva meningen med det hela.
Att SAS får möjligheten att nyttja flygplan som de själva inte äger, de hyr alltså flygen av de olika bolagen.
Samma sak med Brussels Sukhoi på Bromma.
Personal och metall är inte SAS, endast målningen utanpå.

Sas äger väl inga av de flyg som de wetleasar?
De äger väl fortfarande en del av CRJ-900orna, de gamla. Men flygningarna är utlagda.

Däremot äger de inte de nya CRJ-900orna, de ägs av CityJet (väl? De är ju EI-registrerade iaf).

I övrigt tror jag du har rätt -- strategin är väl att inte äga dem. De man äger är de som finns kvar sedan tiden före den strategin.

De gamla CRJ:erna var SAS ägda, men de följde med när SAS sålde CIMBER. Det var första generationen med en annan cockpitlayout än nya CRJ:erna. Cityjet skrotar dem/säljer dem vidare och byter ut dem mot helt nya.

Avvaktar med spänning vem som lagt denna order som diskuteras här. Det verkar lossna lite för C-series programmet. Egypt Air la en beställning på 24 plan idag. Hälften fasta, hälften optioner.

Toppen