Senaste nytt

SAS på väg att beställa 31 nya flyg?

Visst slutade Dubai Airshow idag och ingen kund är presenterad än så länge.
Jag tyckte att jag hade läst att det skulle presenteras nu?

Snackades ju lite om att SAS vill renodla flottan. Må så vara men problemet just nu är de långa leveranstiderna hos både Airbus och Boeing. Det är ju ytterligare något som pekar på att det kan vara SAS som beställt.

Det som för mig talar för är att det borde vara ett bra flyg med billiga säteskilometer, som borde passa utmärkt speciellt på de lite kortare och tunnare linjerna i Norge där det fortfarande behövs hög frekvens. Kanske även i resten av Norden på avgångar där SAS inte fyller en A320neo med god yield, men en CRJ är för liten eller för dyr per stol. Storleken på beställningen är också "rätt" för ersättning av de äldre kortdistansflygen.

Det som talar emot är så vitt jag vet bara SAS egna uttalanden om storlek på den egna flottan (>150 stolar) och att det är "Airbus och Boeing" de förhandlar med för nya kortdistansflyg. Och då att de inte får en renodlad A320-flotta (men det gäller ju också för deras diskussioner med Boeing).

Det som för mig talar för är att det borde vara ett bra flyg med billiga säteskilometer, som borde passa utmärkt speciellt på de lite kortare och tunnare linjerna i Norge där det fortfarande behövs hög frekvens. Kanske även i resten av Norden på avgångar där SAS inte fyller en A320neo med god yield, men en CRJ är för liten eller för dyr per stol. Storleken på beställningen är också "rätt" för ersättning av de äldre kortdistansflygen.

Det som talar emot är så vitt jag vet bara SAS egna uttalanden om storlek på den egna flottan (>150 stolar) och att det är "Airbus och Boeing" de förhandlar med för nya kortdistansflyg. Och då att de inte får en renodlad A320-flotta (men det gäller ju också för deras diskussioner med Boeing).

Enig med dine vurderinger. Generelt tror jeg alle innenriks og intra-Skandinavia ruter kan bedre betjenes med CS300(/CS100). Selv OSL-ARN har tidsrom hvor litt høyere frekvens vil gi et bedre produkt/høyere Yield. Jeg har selv valgt Norwegian noen ganger fordi jeg måtte vente 30 min ekstra med SAS. Hvert minutt teller når man kan komme hjem før leggetid;)

C series blir det inte. I SvD sa Richard i intervju:

"Ni tittar ju på ytterligare nya plan för Europatrafiken. När blir det beslut?

– Vi jobbar intensivt med de nya planen och det blir beslut under 2018. Vi väljer mellan Airbus A320Neo och Boeing 737 Max, säger Rickard Gustafson."

• Gilla
Reactions: jsn
Skulle vara ett steg i rätt riktning mot en enhetsflotta med Airbus på shorthaul. Fast det är klart, får de ett bra pris hos Boeing och bra leveranstider så tror jag valet kan bli MAX.

Eftersom uttalandena verkar tyda på att det är ett "close race", kan vi nog dra slutsatsen att Boeing har gett ett bättre pris för att väga upp nackdelarna med att inte ha en enhetsflotta.

Som passagerare hoppas jag också på A320neo, men vi får väl se.

Tror faktiskt också att det blir Boeing. De vill ha in en ny kund på MAX för att kunna visa upp ytterligare en stjärtfena på deras sida av operatörer så de lägger sig nog väldigt lågt i pris. Att SAS sedan är en trogen kund sedan mycket länge gör knappast saken sämre.

Toppen