Senaste nytt

SAS på väg att beställa 31 nya flyg?

Eftersom uttalandena verkar tyda på att det är ett "close race", kan vi nog dra slutsatsen att Boeing har gett ett bättre pris för att väga upp nackdelarna med att inte ha en enhetsflotta.

Som passagerare hoppas jag också på A320neo, men vi får väl se.

Fast enhetsflotta?

SAS kommer ju att köra 737NG i många år till, är väl inte jätteskillnad på NG och max?

Fast enhetsflotta?

SAS kommer ju att köra 737NG i många år till, är väl inte jätteskillnad på NG och max?

Det här inköpet är ju för att ersätta alla nuvarande 737 samt A32Xceo. Om de väljer A320neo så blir det ju en enhetsflotta med bara A320neo, annars blir der A320neo + 737max. Sista leverans ligger rätt många år in i framtiden, men båda tillverkarna har ju ordentlig kö.

Det här inköpet är ju för att ersätta alla nuvarande 737 samt A32Xceo. Om de väljer A320neo så blir det ju en enhetsflotta med bara A320neo, annars blir der A320neo + 737max. Sista leverans ligger rätt många år in i framtiden, men båda tillverkarna har ju ordentlig kö.
Jag hittar inte intervjun nu, men har för mig det var i höstas som Richard Gustafsson samt Eivind nämde att de tittar på A321NEO-LR som de finner "intressant". Skulle ju kunna innebära en direktlinje med den modellen från Göteborg :)

SAS fick ju senaste leveransen av 737NG bara för något år sedan.

... Som levereades 2004 till Ethiopian.

2014-01-30 verkar vara det nyaste planet från den listan (LN-RGH), och ramlar väl kanske av 12-års-lease ungefär lagom till leverans från den här beställningen om ca 8 år? Om de nu kan få planen leverarade så snabbt.
LN-RGI ser någon månad nyare ut men du har rätt. När väl leverans av 737ng/a320neo blir aktuell så är säkert även dessa lagom nära pension. Det är ju många års kö hos bägge tillverkare.

Toppen