Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer från Oktober 2025

Vilka är SAS kortaste internationella rutter enligt tidtabell?
ARN-TKU är 55 min med ATR72, CPH-GOT är 45 min med A320 och 50 min med E195. Nåt jag missat?

Jag borde kanske boka ARN-TKU för att testa C i ATR. :)
 
Vilka är SAS kortaste internationella rutter enligt tidtabell?
ARN-TKU är 55 min med ATR72, CPH-GOT är 45 min med A320 och 50 min med E195. Nåt jag missat?

Jag borde kanske boka ARN-TKU för att testa C i ATR. :)
CPH-HAM borde väl också kunna ligga rätt så bra till, men kanske något längre än ovanstående.
 
Borde väl vara "full" affärsklass? T ex flyger man Stockholm-Trondheim 1h 35m med ATR.

Visa bifogad bild 168190
Jo, det tycker ju jag att det skulle vara. Men det blir väl inte fritt säte bredvid, så därför undrar jag vad servicen blir i praktiken. Kan de och vill de ge full business service?

I dag finns rutter där plus service är inget eller max en kaffe i pappmugg, så de är ju inte främmande för att frångå konceptet
 
Verkar vara 1:05. Men också ATR.
Ska bli intressant att se hur det funkar på dessa korta sträckor och med 2-2 säteskonfig.

Nåt jag fann intressant i mina stickprov är att pris och prisskillnad till lägra klasser är så gott som identiska mellan E195 och A320 på CPH-GOT. Så SAS tror inte att kunder är medvetna nog att välja större flyget med tom mellanplats för ett premiumpris, utan ”same-same” gäller.
 
GOT-CPH är nog kortaste.

Från SAS sida har man ju gått ut med att det ska vara Business-servering på alla internationella flyg, utan undantag, så då väntar vi med spänning.
Skall flyga GOT-CPH den 2a Oktober så får se hur det ser ut då, det står ju som nämnts 45 min i tidtabellen men effektiv tid i luften är knappt 25 min med en A320, speciellt om det blåser från söder både i Göteborg oh Köpenhamn då kan man komma ner i knappt 20 min, taxi är ju inte så långt på Landvetter eller i Köpenhamn
 
Skall flyga GOT-CPH den 2a Oktober så får se hur det ser ut då, det står ju som nämnts 45 min i tidtabellen men effektiv tid i luften är knappt 25 min med en A320, speciellt om det blåser från söder både i Göteborg oh Köpenhamn då kan man komma ner i knappt 20 min, taxi är ju inte så långt på Landvetter eller i Köpenhamn
Jag minns ett flyg med Lufthansa FRA-STR som är betydligt kortare än cph-got, med full business service på 4 fulla rader business (16 passagerare). Så det går definitivt att göra. Om sas klarar det är en annan fråga - särskilt på dag 2 av det nygamla...
 
Jag letade efter en award i kortdistans-trafiken och har en spaning/fundering.

En slående skillnad mot Finnair som jag har viss erfarenhet av är tillgången till awards även nära inpå bokning. På Finnair har det ofta varit god tillgång på awards speciellt i business class, nästan ända fram till avgång. Jag har tolkat det som att Business sällan är slutsålt och att många medlemmar kanske inte tycker det är lönt att bränna extra poäng för business på en kort flygning. På Sas upplever jag att det bara finns awards tidigt och att det nästan följer revenue-priserna. När priset börjar skena finns det aldrig awards.

Jämförelsen är inte äpple-mot-äpple. Dels är pluskabinen väldigt dynamisk och ofta högt bokad. Dels är plus inte speciellt exklusiv och som en ekonomi-klass kanske affärsresenärer kan boka den utan större problem med resepolicys.

Här undrar jag hur läget blir efter övergången till business. Skulle det kunna bli så att bokningstrycket minskar något och att sas därmed också blir lite mer generösa med att släppa bonuspatser i business kortdistans?
 
Angående gardinen så blir numera platsen bakom (C) flighten sämsta plats. Rent generellt såg det riktigt tråkigt ut - det blir inte mycket till avskiljare.

73ab51b2725108a48ba32cf128031a38.jpg
 
Toppen