Senaste nytt

SAS nya hemsida

Jag misstänker ibland att det är en fråga om att någon IP-granne (dvs med IP-adress i någon snäv range) har triggat SAS anti-DDOS eller andra skyddsmekanismer, och då hamnar en helt vanlig konsument i kläm.
Det skulle förklara varför VPN ibland kan hjälpa, men inte alltid då VPNer delar IP-adresser så man lika ofta kan hamna i den fällan också.

Har man möjlighet kanske man kan testa lite mobil-tethering på samma dator, och se ifall det då funkar med rensade cookies och motsvarande.

Jag misstänker ibland att det är en fråga om att någon IP-granne (dvs med IP-adress i någon snäv range) har triggat SAS anti-DDOS eller andra skyddsmekanismer, och då hamnar en helt vanlig konsument i kläm.
Det skulle förklara varför VPN ibland kan hjälpa, men inte alltid då VPNer delar IP-adresser så man lika ofta kan hamna i den fällan också.

Har man möjlighet kanske man kan testa lite mobil-tethering på samma dator, och se ifall det då funkar med rensade cookies och motsvarande.
Använder laptop. Tar med den hem från jobbet (= nytt nätverk). Ny webläsare, Edge. Rensar ALLT, använder alltid Chrome annars. Samma sak!
Rensar allt igen och ansluter datorn till nätet via min mobil och 5G. Samma sak!
SAS tror att jag är en Bot och låter mig inte söka flyg... :rolleyes:

Får väl testa att byta lösenord också. Men känns inte som att det är det som är problemet.
Har mailat Diamond kundtjänsten i dag också. Får se vad dom säger.

Använder laptop. Tar med den hem från jobbet (= nytt nätverk). Ny webläsare, Edge. Rensar ALLT, använder alltid Chrome annars. Samma sak!
Rensar allt igen och ansluter datorn till nätet via min mobil och 5G. Samma sak!
SAS tror att jag är en Bot och låter mig inte söka flyg... :rolleyes:

Får väl testa att byta lösenord också. Men känns inte som att det är det som är problemet.
Har mailat Diamond kundtjänsten i dag också. Får se vad dom säger.
Det låter som du använder jobb-datorn, det är inte så att ni har några tjänster för ”säker surf” typ zscaler som kan påverka vad hemsidor kan få ut för information om din enhet? Funkar det om du går in på hemsidan från mobilen (inte via wifi delning till datorn)?

Jag har ofta problem när lösenordet skrivs in före verifieringen är klar vilket stoppar också (bara vänta/stoppa ev autofill för att lösa). Men ditt problem låter som något annat.

Kanske kan jag få en och annan programmeringsintresserad flygnörd att dra på smilbanden :)

Trevlig fredag!

Kod:
<?php
// Kod för att simulera SAS.se:s partneraward-system
// "Economy håller drömmen vid liv, men Business och First är bara illusioner!"

function searchPartnerAward($flightDetails)
{
    // Kontrollera om användaren försöker boka Economy (som alltid fungerar)
    if ($flightDetails['class'] === 'economy') {
        logDeveloperComment("Economy måste alltid fungera, annars förlorar vi användarnas förtroende!");
        return [
            "status" => "success",
            "message" => "Resorna har hittats! Du kan boka din Economy-biljett."
        ];
    }

// Kontrollera om det är en attraktiv flight (för Business/First)
    if (isAttractiveFlight($flightDetails)) {
        if (rand(0, 1)) { // 50% chans att biljetterna inte finns längre
            return [
                "status" => "error",
                "message" => "Oops! Detta är en populär flight, biljetterna gick tyvärr till någon annan."
            ];
        }
    }

// Generellt problem med hög sannolikhet
    $problemOccurs = rand(0, 1) || (rand(0, 3) === 1); // 75% chans för problem

if ($problemOccurs) {
        $errorMessages = [
            "När du surfade fick något hos din webbläsare oss att tro att du var en bot.",
            "Det uppstod ett fel. Försök igen senare.",
            "Hoppsan, ett fel har inträffat. Försök igen senare.",
            "Sökgräns uppnådd.",
            "Hoppsan! Något gick fel."
        ];

$error = $errorMessages[array_rand($errorMessages)];
        logDeveloperComment("Business/First ska inte vara för lätt att boka!");
        return [
            "status" => "error",
            "message" => $error
        ];
    }

// Om allt mot förmodan fungerar
    logDeveloperComment("Oj, Business eller First gick igenom. Kontrollera slumpgeneratorn!");
    return [
        "status" => "success",
        "message" => "Resorna har hittats! Men kan du boka dem? Det är frågan."
    ];
}

function isAttractiveFlight($flightDetails)
{
    // Kontrollera popularitet och kabinklass för att justera chansen till fel
    $popularity = $flightDetails['popularity'] ?? 1; // Skala 1-10 (10 = mycket populär)
    $cabinClass = $flightDetails['class'] ?? 'economy'; // 'economy', 'business', 'first'

// Economy är aldrig "attraktiv" nog att ge fel
    if ($cabinClass === 'economy') {
        return false;
    }

// Öka chansen till problem för Business och First baserat på popularitet
    $failureChance = $popularity * ($cabinClass === 'first' ? 0.4 : 0.3);

// Slumpa utifrån chansen till fel
    return rand(0, 100) < ($failureChance * 100);
}

function logDeveloperComment($comment)
{
    // Utvecklarkommentarer för att visa de "dolda reglerna"
    echo "// Utvecklarkommentar: $comment\n";
}

// Returnera resultaten
return [
    "Economy" => searchPartnerAward($flightDetailsEconomy),
    "Business" => searchPartnerAward($flightDetailsBusiness)
];

Det låter som du använder jobb-datorn, det är inte så att ni har några tjänster för ”säker surf” typ zscaler som kan påverka vad hemsidor kan få ut för information om din enhet? Funkar det om du går in på hemsidan från mobilen (inte via wifi delning till datorn)?

Jag har ofta problem när lösenordet skrivs in före verifieringen är klar vilket stoppar också (bara vänta/stoppa ev autofill för att lösa). Men ditt problem låter som något annat.
Nej, jag har provat med "webbskyddet" i datorn helt avslaget också.

Intressant! Har inte testat webbläsaren i mobilen förut (Safari). Bara appen. Provade både mobil och iPad nu, samma nätverk som datorn, och det funkade! :)
Får väl formatera om datorn. :p

Det har som sagt alltid fungerat bombsäkert för mig tidigare via datorn, med Chrome. År efter år. Så till den grad att jag tyst för mig själv ofta har undrat "Hur gör folk egentligen?" när man läst om allehanda problem som andra har råkat ut för på SAS hemsida. Sen dök det här upp spontant för nån vecka sedan som sagt...

Fick mailsvar från Diamantsupporten nyss. Dom är medvetna om att problemet finns och att ett antal kunder råkar ut för det. De jobbar på en lösning men inget finns på bordet än.

Nej, jag har provat med "webbskyddet" i datorn helt avslaget också.

Intressant! Har inte testat webbläsaren i mobilen förut (Safari). Bara appen. Provade både mobil och iPad nu, samma nätverk som datorn, och det funkade! :)
Får väl formatera om datorn. :p

Det har som sagt alltid fungerat bombsäkert för mig tidigare via datorn, med Chrome. År efter år. Så till den grad att jag tyst för mig själv ofta har undrat "Hur gör folk egentligen?" när man läst om allehanda problem som andra har råkat ut för på SAS hemsida. Sen dök det här upp spontant för nån vecka sedan som sagt...

Fick mailsvar från Diamantsupporten nyss. Dom är medvetna om att problemet finns och att ett antal kunder råkar ut för det. De jobbar på en lösning men inget finns på bordet än.

”Jobbar”

Toppen