Senaste nytt

SAS nya Business Class på intra Europa från 1 oktober 2025

Sen är kanske just köttbullar, mos och lingonsylt internationellt så starkt förknippat med IKEA att det kan kännas som att kopiera nåt, plus att trots folks allmänt positiva attityder till IKEA så är det möbelvärldens Eurowings. Eller nåt. Budget-alternativet.

Men ja, kroppkakor och isterband, renskav... det finns alternativ. Skippa dock gärna ärtsoppan, för luftkvalitén :D

Finns alltid en risk att man tröttnar på köttbullar, lika mycket som folk har tröttnat och klagar på att det alltid serveras lax på SAS. Sedan är det alltid en fördel att servera mat som är familjär och som man kan identifiera, i synnerhet då menykort i vissa fall kan saknas ombord (vanligare när man reser i de lägre klasserna).

Om SAS vill fortsätta med spåret mat som låter coolt på menyn så får de gärna servera smörrebröd med rökt tofu, zaatar, kimchi, picklade granskott och sumackräm. Hur det smakar kanske har mindre betydelse.
Mig behöver du inte övertyga, jag är helt med dig! :)

Tror folk hade blivit nöjda om du och jag var ansvariga för att bestämma menyer på SAS, dom vet bara inte om det än!

Men SAS, jag vet att ni läser, hör av er om ni behöver en matkonsult! Jag tar enbart 2000:-/h

För att klara sig undan BAs afternoon tea har en bra strategi varit att beställa Special Meal
tex Hindu non-vegetarian som oftats kyckling av någon sort.
Vad kan man beställa från SAS, diskriminerar de Hinduer?

Det som irriterar mig mest är att det inte framgår någonstans. Hur svårt kan det vara att berätta vad som erbjuds?
Tror att SAS själva inser att det blir svårt att sälja in det som verkar vara verkligheten. Att man har 3 oilka koncept beroende på flyglängden är väl helt ok . Dock verkar det ju också vara beroende på tid under dagen vad som servereras. Tror väldigt många förväntar sig att det skall servereras en 3 rätters med varm huvudrätt på lite längre flygningar. Nu verkar ju detta stämma bara vissa tider på dagen, vissa tider servereras "en lätt kall måltid". Känns som Att SAS har "lovat" lite mer än vad man kan hålla (marknadsfört lite väl hårt) och nu vet man inte riktigt hur man skall reda upp den här kommunikationsmissen.
Detta är tragiskt då SAS nya businesskoncept verkar vara bra och till största delen också tagits emot på ett positivt sätt. Tyvärr enligt min mening klassiskt SAS när man lovar mer än vad man senare kan leverer (tänk mängd bonusresor, bonusresor i F....) Verligen sund då det kastar en skugga över något som verkar bra.

Att det inte är Internets ekokammare för flygnördar som spridit rykten, istället för att SAS gått ut med något exceptionellt?

Enhanced dining experience: A new Food & Beverage concept with a more premium and flexible dining experience including reusable premium tableware catering to the diverse needs of SAS Business Class travelers.

Eller är det i någon blogg/pod-intervju med en SAS representant?

Sen borde ju SAS gå ut med flight time/time of day matris för vad som erbjuds, men folk skulle väl klaga ändå. Och de har redan nu sagt att de har undantag på vissa linjer, så blir ju kaos ändå.

Att det inte är Internets ekokammare för flygnördar som spridit rykten, istället för att SAS gått ut med något exceptionellt?

Eller är det i någon blogg/pod-intervju med en SAS representant?

Sen borde ju SAS gå ut med flight time/time of day matris för vad som erbjuds, men folk skulle väl klaga ändå. Och de har redan nu sagt att de har undantag på vissa linjer, så blir ju kaos ändå.
SAS har nämnt hot dishes. https://www.sasgroup.net/newsroom/p...ors-by-sas-a-new-approach-to-inflight-dining/

Tiered meal service – Various service levels ensure that meal offerings align with flight length and conditions, from a simpler basket service to full tray meals with hot and cold dishes.”

Sen har Aron på SAS sagt nedan. Det som känns lite snopet i det hela är ju att SAS t ex har världens jäkla juristskrivelse där de tycker att en varm mini-våffla som dessert till en kall huvudrätt faller in under ”warm meal”….

”On a two plus hour flight, you get a warm meal which includes a hot component from one of the dishes. And on our longest flights, say Alicante or Greece or something, we have a second service with cinnamon buns or something like that with tea and coffee.”

Varför skulle de inte kunna erbjuda en tydlig matris? De måste ju köpa in och planera vad som ska serveras, så nånstans bör ju någon ha koll? Vad som serveras lär väl också påverka kostnadsanalysen så de bör ju ha någon form av ramverk…

SAS har nämnt hot dishes. https://www.sasgroup.net/newsroom/p...ors-by-sas-a-new-approach-to-inflight-dining/

Tiered meal service – Various service levels ensure that meal offerings align with flight length and conditions, from a simpler basket service to full tray meals with hot and cold dishes.”

Sen har Aron på SAS sagt nedan. Det som känns lite snopet i det hela är ju att SAS t ex har världens jäkla juristskrivelse där de tycker att en varm mini-våffla som dessert till en kall huvudrätt faller in under ”warm meal”….

”On a two plus hour flight, you get a warm meal which includes a hot component from one of the dishes. And on our longest flights, say Alicante or Greece or something, we have a second service with cinnamon buns or something like that with tea and coffee.”

Varför skulle de inte kunna erbjuda en tydlig matris? De måste ju köpa in och planera vad som ska serveras, så nånstans bör ju någon ha koll? Vad som serveras lär väl också påverka kostnadsanalysen så de bör ju ha någon form av ramverk…
Men ”meal offerings align with flight length AND conditions” är väl inget fel på. Tid på dygnet är conditions också. Men ja, ifall citater från Aron är verbatim så är det problematiskt att man insinuerar att alla flyg över 2h har det…

Problemet med matrisen är att den kan vara otroligt komplicerad för den som planerar, och serverar för det är deras jobb. Inte bra att publicera sådant som det är.

Lösningen är nog att se till att minsta nivån uppfyller det förväntningar varje gång, även om det biter i lönsamheten på de avgångar de nu ”snålar” på.
Sen vill ju inte alla ha varmrätt på varje avgång, t.ex. en 90 mins flygning mitt på förmiddagen. Avundas inte de som planerar detta.

Man kan välja hur man kommunicerar. Om man kommunicerar på ett visst sätt och en stor del av resenärerna blir positivt överraskade tror jag man uppnår mer än när man slår på stora trumman men sedan får svårt att leverera. Jag tycker ju tyvärr att SAS ganska ofta hamnar på alternativ 2 , så också denna gång. Nu poppar jag popcorn och väntar på stormen hur negativ jag är till SAS, att jag önskar att SAS skulle gå i konkurs....

Toppen