Senaste nytt

SAS nya Business Class på intra Europa från 1 oktober 2025

Inga praliner? Jag märkte att de inte delades ut på min senaste Plus-sträcka, kanske man löpte förrådet slut och nu med konceptbytet skippar dem.
 
Jag flög AirBaltic Business Arn - Riga samt även Riga - Tammerfors och blev serverad Champagne(kanske var mousserande när jag tänker efter) pre-flight på de korta flygningarna. Även mat under den extremt korta flygresan som var varm och hade ”riktiga” bestick. Eller förresten, fick(bytte) till Whiskey på en av flighterna innan take-off så min personliga förväntan är på denna nivå
Air Baltic är kanske inte normen för Business i Europa, men klart att det går om man vill. Men alla som upplevt boarding på en SAS A320 förstår nog också orimlighet i att dela ut dryck till 28 personer på de 7 första raderna.

Fast Delta klarar ju av att servera pre departure drink ibland och ibland tar de bara upp beställningen så allt få hoppas är väl inte uteslutet? ;)
Stor skillnad på hur Domestic First i USA fungerar jämfört med business inom Europa. Betydligt färre stolar (ofta 16 stycken) och en boarding process som pågår betydligt längre (ofta åtminstone 30 minuter). De gånger jag flygit Domestic First tar det ofta rätt lång tid tills man får en dryck. När alla sen boardat är det rätt vanligt att man får vänta 15 minuter på att taxa ut också.

Självklart trevligt när man väl sitter där, men det är lite äpplen och päron att jämföra USA och Europa.
 
Air Baltic är kanske inte normen för Business i Europa, men klart att det går om man vill. Men alla som upplevt boarding på en SAS A320 förstår nog också orimlighet i att dela ut dryck till 28 personer på de 7 första raderna.
Indeed - Air Baltic har i min erfarenhet varit betyligt bättre än någon annan business i Europa. Men det är små flygplan och oftast låg beläggning i Business. Det är svårt att skala, särskilt så länge man inte har dedicerad boarding-dörr eller "vänster-sväng".

Däremot borde man tex kunna peta ner en vattenflaska i varje stolsficka i förväg...
 
Praxis på Aegean Business i Europa, dock grekisk mousserande och löjlig liten portion.

Överlag lyckas Air Baltic och Aegean väldigt bra med att servera på korta flyg. Aegean hann tom dela ut matpåse och servera bubbel på en ca 25 minuters flyg Mykonos - Aten.
 
Praxis på Aegean Business i Europa, dock grekisk mousserande och löjlig liten portion.

Överlag lyckas Air Baltic och Aegean väldigt bra med att servera på korta flyg. Aegean hann tom dela ut matpåse och servera bubbel på en ca 25 minuters flyg Mykonos - Aten.
Ser inte heller vad det skulle vara för problem med att ge ett glas champagne innan start. Går bra att hålla i glaset även fast man inte får ha brickan nere. Gjort det många gånger när de inte hunnit eller glömt att samla in glasen.
 
Ser inte heller vad det skulle vara för problem med att ge ett glas champagne innan start. Går bra att hålla i glaset även fast man inte får ha brickan nere. Gjort det många gånger när de inte hunnit eller glömt att samla in glasen.
Problemet är 150 pers som ska gå förbi där crew ska servera champagne. Dessutom har väl crew någon "säkerhetsfunktion" att kolla alla som går ombord att de är "ok" att flyga.

Att då gå fram och tillbaka 7 rader i gången samtidigt som alla går på blir problematiskt av förklarliga skäl.

Väntar man till boarding completed är det ju ibland inte långt kvar till avgång och crew ska då göra säkerhetsgenomgång mm.

Alla vill ju säkert inte ha champagne heller så blir individuella orders till 28 pers som ska levereras.
Självklart skulle de kunna stoppa alla att gå ombord under boarding för att crew ska ta order och skicka ut dryck, för att sedan släppa på igen. Men den tiden har man sällan på turnaround. Tror ingen vill bli försenade 1h för att man missade sin slot ut från tex LHR bara för att några skulle få champagne innan start och boarding fick stoppa pga detta.
 
Ser inte heller vad det skulle vara för problem med att ge ett glas champagne innan start. Går bra att hålla i glaset även fast man inte får ha brickan nere. Gjort det många gånger när de inte hunnit eller glömt att samla in glasen.
Japp - vill minnas att det var även praxis på Lufthansa Business före covid och diverse "enhacements".

Tror det handlar sist om hur varje flygbolag väljer att se och differentiera sin businessprodukt.

Ser nu i flera inlägg att det åteminstone erbjuds champagne efter take off - för egen del blir det spännande att prova!
 
Toppen