Senaste nytt

SAS nya Business Class på intra Europa från 1 oktober 2025

Inga praliner? Jag märkte att de inte delades ut på min senaste Plus-sträcka, kanske man löpte förrådet slut och nu med konceptbytet skippar dem.

Jag flög AirBaltic Business Arn - Riga samt även Riga - Tammerfors och blev serverad Champagne(kanske var mousserande när jag tänker efter) pre-flight på de korta flygningarna. Även mat under den extremt korta flygresan som var varm och hade ”riktiga” bestick. Eller förresten, fick(bytte) till Whiskey på en av flighterna innan take-off så min personliga förväntan är på denna nivå
Air Baltic är kanske inte normen för Business i Europa, men klart att det går om man vill. Men alla som upplevt boarding på en SAS A320 förstår nog också orimlighet i att dela ut dryck till 28 personer på de 7 första raderna.

Fast Delta klarar ju av att servera pre departure drink ibland och ibland tar de bara upp beställningen så allt få hoppas är väl inte uteslutet? ;)
Stor skillnad på hur Domestic First i USA fungerar jämfört med business inom Europa. Betydligt färre stolar (ofta 16 stycken) och en boarding process som pågår betydligt längre (ofta åtminstone 30 minuter). De gånger jag flygit Domestic First tar det ofta rätt lång tid tills man får en dryck. När alla sen boardat är det rätt vanligt att man får vänta 15 minuter på att taxa ut också.

Självklart trevligt när man väl sitter där, men det är lite äpplen och päron att jämföra USA och Europa.

Toppen