Senaste nytt

SAS nya Business Class på intra Europa från 1 oktober 2025

Flyger så sällan short-haul C, hur gör konkurrenterna?
Mig veterligen servarar ingen bubbel innan avgång, finns några som serverar vatten alternativt någon juiceliknande dryck (Aegean tex), men flesta är en vattenflaska på stolen och det tycker jag är tillräckligt innan avgång iaf.
Orkar inte sitta med ett glas bubbel när 95% av kabinen ska gå in och stirra på en, man känner sig rätt dum bara med ett glas juice.

Pre departure champagne är att hopas på för mycket, har aldrig fått det intra-europa i business.
Inrikes kallas det inte business - där kallas det SAS Premium. Så där verkar service-konceptet mer likna gamla SAS Plus inrikes.
Förstår inte hur det är relevant när vi diskuterar GOT-CPH som inte är inrikes och där man säljer business.

Last edited:
Pre departure champagne är att hopas på för mycket, har aldrig fått det intra-europa i business.

Förstår inte hur det är relevant när vi diskuterar GOT-CPH som inte är inrikes och där man säljer business.
Mitt misstag. Jag läste för fort och tänkte GOT-ARN. My bad.

Skärpning nu hörni. Är ju fullkomligen orimligt om ni lagt kravnivån på att ni skall bli serverade champagne innan avgång?

Baserar ni det kravet på att ni minsann brukar få det på de longhaul C ni provat, eller var kommer det ifrån?

Ni mår väl ha flugit nog mycket för att förstå skillnaden i boardingprocessen på en shorthaul flight där planets samtliga passagerare skall passera i den mittgång som denna servering isåfall skulle behöva ske via, jämfört med en helt avskild kabin? Samt skillnaden i tidsåtgång för dessa.

Skärpning nu hörni. Är ju fullkomligen orimligt om ni lagt kravnivån på att ni skall bli serverade champagne innan avgång?
Håller helt med! Tycker det vi fått se (inplastad macka och pappmuggskaffe på 30 min mellan Landvetter och Köpenhamn respektive bilderna på vad som serverades mellan Arlanda och Köpenhamn) håller hög intra Europa business-klass. Jag är nöjd så här långt! Sen har jag ju iofs hävdat hela tiden att blockat mittsäte är den kanske största behållningen med förändringen och jag står fast vid det.

De enda jag sett som serverar pre-departure i Europa är turken.
Jag flög AirBaltic Business Arn - Riga samt även Riga - Tammerfors och blev serverad Champagne(kanske var mousserande när jag tänker efter) pre-flight på de korta flygningarna. Även mat under den extremt korta flygresan som var varm och hade ”riktiga” bestick. Eller förresten, fick(bytte) till Whiskey på en av flighterna innan take-off så min personliga förväntan är på denna nivå

Last edited:

Baserar ni det kravet på att ni minsann brukar få det på de longhaul C ni provat, eller var kommer det ifrån?

Ni mår väl ha flugit nog mycket för att förstå skillnaden i boardingprocessen på en shorthaul flight där planets samtliga passagerare skall passera i den mittgång som denna servering isåfall skulle behöva ske via, jämfört med en helt avskild kabin? Samt skillnaden i tidsåtgång för dessa.
Fast Delta klarar ju av att servera pre departure drink ibland och ibland tar de bara upp beställningen så allt få hoppas är väl inte uteslutet? ;)

Toppen