Senaste nytt

SAS Norska kabinpersonal strejk augusti 2024 [STREJK AVBLÅST]

Humor att jag får SAS-annonsen när jag klickade mig in i artikeln... :D

cut240826.png

Ja, minst sagt oklart uttalande. Men visst, är ju hans jobb att föra anställdas sak oavsett vad. Dock är detta kompenserande som ständigt kommer upp sjukt irriterande argument. Nu tillbaka ända till 2012. Man kan ju även se det som att det uppenbarligen inte räckte eftersom de fortsatt varit på ruinens brant. Skall villkor hela tiden knytas till företagets resultat får man vill hitta en modell som tar hänsyn till det om det nu skall spela sådan stor roll. Piloterna kör ju också med detta snack varje gång. Sedan kan jag undra om SAS insett att det är lite mer ”arbetstagarens marknad” nu än tidigare. Man har ju sett ganska rejäla lönepåslag och svårt att hålla flyg i luften pga arbetskraftsbrist om man skall tro på vad man läst. Iof mest i USA men ändå. Hursomhelst sorgligt och frustrerande. Funderar faktiskt seriöst på om nästa pilotstrejk kommer att bli spiken i kistan. Är väl fyra år eller nåt i den stilen kvar… då jävlar kommer det att ställas krav på kompensation. Det kan jag lova.

Redan idag måndag verkar det ha blivit betydligt större påverkan än under helgen. Idag är 25 avgångar med SAS inställda från Oslo, varav ca hälften är utrikesavgångar; London (2 avgångar), Bryssel, Düsseldorf, Dublin, Paris, Berlin, Zürich, Stuttgart, Amsterdam, Manchester.

Ja du. Intressant artikel. Det ser inte bra ut för SAS Norge. Kanske skulle skrota hela sliten där uppe bland fjordarna och ta in Link el likn över hela banan.

Men vilken pajas de intervjuat, "ovärdigt" att äta lunch ombord framför ett skynke. Ovärdigt är väl istället att tvingas sitta i en norsk kantin full med norrmän och äta ostmackor till lunch.
Problemet är ju att de inte bara kan ta in Link, då de enligt uppgift har jättejobbigt att få tag på personal som vill jobba på deras villkor.

Problemet är ju att de inte bara kan ta in Link, då de enligt uppgift har jättejobbigt att få tag på personal som vill jobba på deras villkor.
Jag vet. Jag överdrev lite.
Men helt ärligt, att ta upp nån skit från 2012 och att inte alla plan landar exakt under lunchen så att personalen kan äta vid ett bord ....

Sen kan man ju undra varför Norge skall ha två pilotfack och två personalfack. På riktigt.

Jag vet. Jag överdrev lite.
Men helt ärligt, att ta upp nån skit från 2012 och att inte alla plan landar exakt under lunchen så att personalen kan äta vid ett bord ....

Sen kan man ju undra varför Norge skall ha två pilotfack och två personalfack. På riktigt.
Danmark har väl också två pilotfack och två kabinfack?
Var väl det de tjafsade om senast när ett annat fack organiserade sig och företrädde en del av personalen, blev ett jäkla liv på det.

Frågan är nu hur snabbt SAS kommer kunna avveckla metall i Norge och flytt över alla till Link, eftersom att det blir för dyrt att ha kvar anställda med den här lönenivån.

Frågan är nu hur snabbt SAS kommer kunna avveckla metall i Norge och flytt över alla till Link, eftersom att det blir för dyrt att ha kvar anställda med den här lönenivån.
Link med Norge-bas har väl samma fackföreningar? Gäller nog snarare att ha personal på annan bas isåfall, och det förhandlade man väl delvis bort i stora pilot/rekonstruktionsstrejken?

En total ram på 7,5% och dessutom måltiduppehåll på marken och flera helger som är garanterat fria för jobb eller skall ersättas låter dyrt. Frågan är ju om de kan ha 100% annan personal som flyger till Oslo/Stavanger/Bergen från de andra huvudstäderna för att minska påverkan något och avveckla flera av direktlinjerna ut från Oslo till andra destinationer än inrikes?

Det som dock är mest oroande i detta är att strejken har varit så framgångsrik. Man har ju fått igenom stora delar av sina krav men facketanser fortsatt att man har dåliga villkor. Lär ju inte minska kabinanställdas och andra personalgruppers vilja att strejka framöver.

Toppen