Senaste nytt

SAS Norska kabinpersonal strejk augusti 2024 [STREJK AVBLÅST]

avveckla flera av direktlinjerna ut från Oslo till andra destinationer än inrikes?
Avvecklar man de linjerna så tappar man nog en hel del av det värde i inrikes-linjerna som är resenärer som byter på Oslo ut i Europa.

Det som dock är mest oroande i detta är att strejken har varit så framgångsrik. Man har ju fått igenom stora delar av sina krav men facketanser fortsatt att man har dåliga villkor. Lär ju inte minska kabinanställdas och andra personalgruppers vilja att strejka framöver.
Så har det väl varit i rätt många SAS-strejker...

• Gilla
Reactions: DRG
Frågan är dock om nedan citat stämmer (och givetvis inte har en väsentlig högre nuvarande lön samt långt kortare arbetstid). Problemet tidigare var(är?) ju att SAS och övriga "gamla" bolag hade avtal på en helt annan nivå än yngre bolag som tillkommit efter avreglereingen.
Inte för att jag på något sätt försvarar eller förstår rimligheten i alla krav som ställts i samband med alla strejker som varit men något sager mig att det finns mycket annat, mer än flygande personal, inom SAS som fortsatt behöver en rejäl översyn. Togs väl upp, iof populistiskt men inte oväsentligt som principfråga, skillnaden i VD lön och styrelsearvode senaste pilotstrejken. Och även fast dagarna med en “Vinansvarig”, en veckas vila på utstation etc är över så har jag en känsla av att SAS är ett bolag som har en och annan överflödig HR-, CSR-“manager” samt annan “stabspersonal” som tillför noll och intet till att göra SAS konkurrenskraftigt.
Att det dessutom spenderats, om än nödvändiga, miljarder på en rekonstruktion senaste åren gör att jag har full förståelse för att man som anställd på “golvet” kan känna sig rätt överkörd och manar till kamp...:)

Parat redovisar en löneökning för 2024 på samma nivå som övriga flygbolag i Norge, totalt cirka 7,5 procent som kommer att betalas i efterskott från 1 maj i år, förutom en något minskad arbetsbelastning.

Toppen