Senaste nytt

SAS Norska kabinpersonal strejk augusti 2024 [STREJK AVBLÅST]

Så börjas det igen, 115 personer i första vändan, vet inte hur stor påverkan det kan få? Här går det att läsa mer om strejken:
https://e24.no/naeringsliv/i/qPOpng/kabinansatte-i-sas-gaar-ut-i-streik?referer=https://www.vg.no

Aboslut men det är väl ändå inte jätteofta man ser att det basuneras ut att det eventuellt skall strejkas. Förutom just flygbranschen och framförallt SAS.

Just flygbranschen är utsatt på många sätt. Det är en kraftigt konkurrens utsatt bransch. Medarbetarna i luften har ofta långa arbetsdagar eller långa slingor. Eventuella förseningar/inställningar ska kunna pareras och jour/beredskaps tid som ska regleras.

Sen kan jag hålla med om att det är märkligt i flygbranschen att varje bolag har sina egna kollektivavtal och att det inte finns något mera övergripande avtal som berör flera bolag.

Iallafall så rullar trafiken på bra idag. Endast två inställd flight såhär långt.

Låt oss hoppas på en snabb överrenskommelse.

Fått info att det bara var 30 CC av 120 norska SAS-main som tagits ut i strejk hade produktion idag som påverkade trafiken.

Ja alla 115 är väl inte schemalagda att jobba idag så därför väldigt liten påverkan. Hitintills bara två inställda SK-flighter från OSL idag, av okänd anledning.

Gillar ändå att de tar ut fler och fler men gör det i omgångar. Strejken får effekt, och stor uppmärksamhet, men det blir inte det direkt totala kaoset som när piloterna strejkar senaste gångerna. Hoppas allt löses under helgen

Gillar ändå att de tar ut fler och fler men gör det i omgångar. Strejken får effekt, och stor uppmärksamhet, men det blir inte det direkt totala kaoset som när piloterna strejkar senaste gångerna. Hoppas allt löses under helgen
Ja, det känns onekligen mer ”fair”. Även om jag tvivlar så hoppas jag att de också försöker hitta en mer långsiktig/hållbar lösning och försöker få till en kulturförändring. Varenda förhandling inom bolaget kan inte sluta med, eller vara en hårsmån från strejk. Måste vara väldigt demoraliserande och kan omöjligen skapa ett lojalt företag åt något håll. Känslan är också att det blir ett väldigt bittert efterspel varje gång där ingen ändå är nöjd efteråt.
Norwegian, Finnair och BRA är väl inte närheten av antalet strejker. Kan inte SAS ha marknadsmässiga villkor till operationell personal så får det väl rensas än mer på övrigt. Finns det fortfarande nostalgiker/drömmare inom personalen och facket som tycker/tror att 80-talsvillkor fortfarande gäller får de fan rensas ut på ena eller andra sättet.
Även om jag är oerhört nöjd (framförallt av personliga skäl) att SAS denna gång räddades undan riktig konkurs så kan jag inte låta bli att tycka att det mest rationella ändå hade varit att sätta det i konkurs för starta om på riktigt.

Det kommer att bli mycket värre över helgen och från och med onsdag tas alla ut i strejk enligt media.

Ja du. Intressant artikel. Det ser inte bra ut för SAS Norge. Kanske skulle skrota hela sliten där uppe bland fjordarna och ta in Link el likn över hela banan.

Men vilken pajas de intervjuat, "ovärdigt" att äta lunch ombord framför ett skynke. Ovärdigt är väl istället att tvingas sitta i en norsk kantin full med norrmän och äta ostmackor till lunch.

Ja du. Intressant artikel. Det ser inte bra ut för SAS Norge. Kanske skulle skrota hela sliten där uppe bland fjordarna och ta in Link el likn över hela banan.

Men vilken pajas de intervjuat, "ovärdigt" att äta lunch ombord framför ett skynke. Ovärdigt är väl istället att tvingas sitta i en norsk kantin full med norrmän och äta ostmackor till lunch.
Ja, minst sagt oklart uttalande. Men visst, är ju hans jobb att föra anställdas sak oavsett vad. Dock är detta kompenserande som ständigt kommer upp sjukt irriterande argument. Nu tillbaka ända till 2012. Man kan ju även se det som att det uppenbarligen inte räckte eftersom de fortsatt varit på ruinens brant. Skall villkor hela tiden knytas till företagets resultat får man vill hitta en modell som tar hänsyn till det om det nu skall spela sådan stor roll. Piloterna kör ju också med detta snack varje gång. Sedan kan jag undra om SAS insett att det är lite mer ”arbetstagarens marknad” nu än tidigare. Man har ju sett ganska rejäla lönepåslag och svårt att hålla flyg i luften pga arbetskraftsbrist om man skall tro på vad man läst. Iof mest i USA men ändå. Hursomhelst sorgligt och frustrerande. Funderar faktiskt seriöst på om nästa pilotstrejk kommer att bli spiken i kistan. Är väl fyra år eller nåt i den stilen kvar… då jävlar kommer det att ställas krav på kompensation. Det kan jag lova.

Toppen