Senaste nytt

SAS Mastercard Premium - diamantkunder

Saganaki

Medlem
EBD - fick inget ”poängerbjudande” över huvudtaget... bara erbjudande att få tillbaka delar av årsavgiften om/när jag väljer säga upp kortet.
Har betalat ”gamla” avgiften i juni så jag har nästan ett år på mig att fundera om jag ska klippa kortet eller inte.
 
I min kamp att finna ngn ansvarig över Flypremium, så fick jag nu detta svar ifrån SEB. Det går framåt i kampen. :)


2020-08-19, 09:02:52
Hej!

Flypremium är en tjänst som ingår när du har Mastercard Premiumkortet och tjänsten haneras av SAS.
Fly Premium poängsaldo/nivå är baserad på totalt intjänade poäng de senaste 12 månaderna.
Denna innehåller även intjänade poäng från flygresor och andra Eurobonus partners.


Med vänlig hälsning,

Den stor frågan nu är alltså - vem ska jag/vi pressa på SAS i detta?
 

Canadien

Medlem
I min kamp att finna ngn ansvarig över Flypremium, så fick jag nu detta svar ifrån SEB. Det går framåt i kampen. :)


2020-08-19, 09:02:52
Hej!

Flypremium är en tjänst som ingår när du har Mastercard Premiumkortet och tjänsten haneras av SAS.
Fly Premium poängsaldo/nivå är baserad på totalt intjänade poäng de senaste 12 månaderna.
Denna innehåller även intjänade poäng från flygresor och andra Eurobonus partners.


Med vänlig hälsning,

Den stor frågan nu är alltså - vem ska jag/vi pressa på SAS i detta?

Vad vill du åstadkomma? En förlängning av perioden till 24 mån?
 

palmen

Moderator
Hörde av mig och fick till svar att jag skulle få 5k som EBG. Borde man skriva igen och säga att man accepterar 10k bara? =)
Du kan ju försöka, jag är EBD, haft kortet sedan start och innan dess även de tidigare korten, relativt hög spend per månad och jag fick 5000. Försökte få 10k men det var blankt nej då deras "algoritmer" tyckte att det var detta jag var värd men att de inte kunde säga vad det var som gjorde att det "bara" blev 5k. Alla utvärderas individuellt påstods det så jag tolkar det som att jag inte är en direkt viktig kund för dom. Finns ju andra kort framöver att välja om inte detta passar framöver.
 

mha321

Medlem
Du kan ju försöka, jag är EBD, haft kortet sedan start och innan dess även de tidigare korten, relativt hög spend per månad och jag fick 5000. Försökte få 10k men det var blankt nej då deras "algoritmer" tyckte att det var detta jag var värd men att de inte kunde säga vad det var som gjorde att det "bara" blev 5k. Alla utvärderas individuellt påstods det så jag tolkar det som att jag inte är en direkt viktig kund för dom. Finns ju andra kort framöver att välja om inte detta passar framöver.
Det kan ju helt enkelt vara så att du är för bra kund. Att de alltså gör bedömningen att du faktiskt kommer vilja behålla kortet även om du inte får något extra för det. Tex genom att du utnyttjat flypremium mycket eller så.

Lite som tidigare när man utan problem kunde förhandla ner årsavgiften på Amex om man inte hade så hög spend. Men hade man rejäl spend på kortet fanns det inte en chans, eftersom de bedömde att man skulle vara kvar som kund ändå.
 

palmen

Moderator
Det kan ju helt enkelt vara så att du är för bra kund. Att de alltså gör bedömningen att du faktiskt kommer vilja behålla kortet även om du inte får något extra för det. Tex genom att du utnyttjat flypremium mycket eller så.

Lite som tidigare när man utan problem kunde förhandla ner årsavgiften på Amex om man inte hade så hög spend. Men hade man rejäl spend på kortet fanns det inte en chans, eftersom de bedömde att man skulle vara kvar som kund ändå.
Så kan det såklart vara, har utnyttjat flypremium på business longhaul minst 10-15 ggr sedan det introducerades.
Har redan betalat den gamla årsavgiften så det är ett tag kvar tills jag ska betala den nya avgiften. Blir att utvärdera läget då, kan ju vara så att EBG for life redan är avklarat och att SAS förlängt status ytterligare (då det fortsatt är svårt att flyga).
5k är bättre än 0 resonerar jag, sen får jag utvärdera nästa år vilka mastercard kort jag ska behålla pch om jag ska skaffa något annat.
 

Johans00

Medlem
Det kan ju helt enkelt vara så att du är för bra kund. Att de alltså gör bedömningen att du faktiskt kommer vilja behålla kortet även om du inte får något extra för det. Tex genom att du utnyttjat flypremium mycket eller så.

Lite som tidigare när man utan problem kunde förhandla ner årsavgiften på Amex om man inte hade så hög spend. Men hade man rejäl spend på kortet fanns det inte en chans, eftersom de bedömde att man skulle vara kvar som kund ändå.
Är det verkligen så komplicerat tror du? Min teori är att de delade ut 10 000 poäng hej vilt, sedan kom det in lite fler klagomål än beräknat och då drogs det i handbromsen.
 

mha321

Medlem
Så kan det såklart vara, har utnyttjat flypremium på business longhaul minst 10-15 ggr sedan det introducerades.
Har redan betalat den gamla årsavgiften så det är ett tag kvar tills jag ska betala den nya avgiften. Blir att utvärdera läget då, kan ju vara så att EBG for life redan är avklarat och att SAS förlängt status ytterligare (då det fortsatt är svårt att flyga).
5k är bättre än 0 resonerar jag, sen får jag utvärdera nästa år vilka mastercard kort jag ska behålla pch om jag ska skaffa något annat.
Ganska precis samma resonemang och siffror som jag har (även om jag har runt hälften så långa fly premium turer tror jag)
Är det verkligen så komplicerat tror du? Min teori är att de delade ut 10 000 poäng hej vilt, sedan kom det in lite fler klagomål än beräknat och då drogs det i handbromsen.
Det kan säkert delvis vara så. Såtillvida att man gjorde det i början, och sedan började dra ner. Men nu när man börjat dra ner så får ju folk olika mycket...

I grund och botten är poängen att även om vi tror att det är kompensation för något vi inte fått, och även om kundtjänst säger det, så handlar det om att folk inte ska säga upp korten (och en del är ju rätt tydliga med att hota med det). Och hur mycket det kostar att få behålla kunden i förhållande till hur stor risken är att de faktiskt säger upp.
 
Vad vill du åstadkomma? En förlängning av perioden till 24 mån?
Vet inte riktigt vad mitt slutmål är, detta påbörjades när jag hade för mycket tid över på soffan. ;)
Men absolut så skulle jag vilja veta om det finns ngn möjlighet för dom att kunna frysa ens nivå, till när världen blir lite bättre, eller förlänga... eller om dom ens bryr sig om att folk åker långt ner på trappan igen... Troligtvis inte.
 
Toppen