I min kamp att finna ngn ansvarig över Flypremium, så fick jag nu detta svar ifrån SEB. Det går framåt i kampen.
2020-08-19, 09:02:52
Hej!
Flypremium är en tjänst som ingår när du har Mastercard Premiumkortet och tjänsten haneras av SAS.
Fly Premium poängsaldo/nivå är baserad på totalt intjänade poäng de senaste 12 månaderna.
Denna innehåller även intjänade poäng från flygresor och andra Eurobonus partners.
Med vänlig hälsning,
Den stor frågan nu är alltså - vem ska jag/vi pressa på SAS i detta?
Du kan ju försöka, jag är EBD, haft kortet sedan start och innan dess även de tidigare korten, relativt hög spend per månad och jag fick 5000. Försökte få 10k men det var blankt nej då deras "algoritmer" tyckte att det var detta jag var värd men att de inte kunde säga vad det var som gjorde att det "bara" blev 5k. Alla utvärderas individuellt påstods det så jag tolkar det som att jag inte är en direkt viktig kund för dom. Finns ju andra kort framöver att välja om inte detta passar framöver.Hörde av mig och fick till svar att jag skulle få 5k som EBG. Borde man skriva igen och säga att man accepterar 10k bara? =)
Det kan ju helt enkelt vara så att du är för bra kund. Att de alltså gör bedömningen att du faktiskt kommer vilja behålla kortet även om du inte får något extra för det. Tex genom att du utnyttjat flypremium mycket eller så.Du kan ju försöka, jag är EBD, haft kortet sedan start och innan dess även de tidigare korten, relativt hög spend per månad och jag fick 5000. Försökte få 10k men det var blankt nej då deras "algoritmer" tyckte att det var detta jag var värd men att de inte kunde säga vad det var som gjorde att det "bara" blev 5k. Alla utvärderas individuellt påstods det så jag tolkar det som att jag inte är en direkt viktig kund för dom. Finns ju andra kort framöver att välja om inte detta passar framöver.
Så kan det såklart vara, har utnyttjat flypremium på business longhaul minst 10-15 ggr sedan det introducerades.Det kan ju helt enkelt vara så att du är för bra kund. Att de alltså gör bedömningen att du faktiskt kommer vilja behålla kortet även om du inte får något extra för det. Tex genom att du utnyttjat flypremium mycket eller så.
Lite som tidigare när man utan problem kunde förhandla ner årsavgiften på Amex om man inte hade så hög spend. Men hade man rejäl spend på kortet fanns det inte en chans, eftersom de bedömde att man skulle vara kvar som kund ändå.
Är det verkligen så komplicerat tror du? Min teori är att de delade ut 10 000 poäng hej vilt, sedan kom det in lite fler klagomål än beräknat och då drogs det i handbromsen.Det kan ju helt enkelt vara så att du är för bra kund. Att de alltså gör bedömningen att du faktiskt kommer vilja behålla kortet även om du inte får något extra för det. Tex genom att du utnyttjat flypremium mycket eller så.
Lite som tidigare när man utan problem kunde förhandla ner årsavgiften på Amex om man inte hade så hög spend. Men hade man rejäl spend på kortet fanns det inte en chans, eftersom de bedömde att man skulle vara kvar som kund ändå.
Ganska precis samma resonemang och siffror som jag har (även om jag har runt hälften så långa fly premium turer tror jag)Så kan det såklart vara, har utnyttjat flypremium på business longhaul minst 10-15 ggr sedan det introducerades.
Har redan betalat den gamla årsavgiften så det är ett tag kvar tills jag ska betala den nya avgiften. Blir att utvärdera läget då, kan ju vara så att EBG for life redan är avklarat och att SAS förlängt status ytterligare (då det fortsatt är svårt att flyga).
5k är bättre än 0 resonerar jag, sen får jag utvärdera nästa år vilka mastercard kort jag ska behålla pch om jag ska skaffa något annat.
Det kan säkert delvis vara så. Såtillvida att man gjorde det i början, och sedan började dra ner. Men nu när man börjat dra ner så får ju folk olika mycket...Är det verkligen så komplicerat tror du? Min teori är att de delade ut 10 000 poäng hej vilt, sedan kom det in lite fler klagomål än beräknat och då drogs det i handbromsen.
Vet inte riktigt vad mitt slutmål är, detta påbörjades när jag hade för mycket tid över på soffan.Vad vill du åstadkomma? En förlängning av perioden till 24 mån?