Senaste nytt

SAS Loungen™ 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaha - ett steg närmare målet. Känns trevligt att parkera i Lufthansas First Class Terminal ett par timmar innan avgång.
Nästan tomt på folk, svalkande bubbel och lite tilltugg är en bra uppladdning inför kommande 12 timmars flygning.
Men jag känner mig inte bekväm med att de plockar passet när man kommer... I övrigt är det full poäng så här långt.

bild.jpg

Instämmer med föregående talare!
Hoppas jag kan boka om en framtida hemresa till LH istället för SK, så jag kan ha en halvdag i FCT! Min utresa från FRA är redan vid 10-tiden, så det blir nog tyvärr inga excesser så dags...

På lördag kommer jag vara på CPH typ 13:30 (Ska åka med SK943 till ORD)
Om optiontown funkar så kommer jag in i SAS lounge annars så om någon har guldkort och har gästmöjlighet så liftar jag gärna.
Annars kan jag ta med gäster in i Servisair loungen.

Nu sitter jag på Cathay Pacifics The Pier lounge i Hong Kong.
Det är alltid trevligt att besöka här. Bra utsikt över tarmac och havet.

Det är mycket folk här kl. 8 på morgonen. De flesta CX/KA flyg till Asien avgår mellan kl. 8-10.

Det var mycket roligt att strösa runt Sham Shui Po igår. Trots att det inte ligger så långt ifrån Mong Kok(2 tunnerbanestationer borta), mycket lokalt och hittar udda/roliga data/telefonprylar.

Trevlig helg!

lh f.JPG

LH F Lounge vid A piren för ett litet stop mot JFK. Efter en lugn flight GOT-FRA, ensam i C.

Lite besviken dock då LH verkar ha tagit bort JW Blue Label ur whisky sortimenten....!!

Bara för att vara korrekt och småpetig när ni pratar landningsminima. Detta benämns på flygspråk RVR (Runway Visual Range) och anges alltid i meter (utom i USA, där det anges i ft) Molnhöjd anges alltid i ft. Molnhöjden har ingen betydelse vid låga minima, det är sikten längs banan som sätter gränsvärdet. Följande gränsvärden används:
CAT I: 550 meter (på svenska flygplatser, internationellt 800 meter)
CAT II: 350 meter
CAT IIIA: 200 meter
CAT IIIB: 50 meter
CAT III är helt automatlandning och varierar därför per flygplanstyp och flygbolag.

För den som är intresserad mäts dessa värden helt automatiskt med tre siktmätare som är installerade längs landningsbanan och visas hos flygledarna.

I Lufthansa Tower-lounge i Frankfurt på väg till Atlanta. 5 minuters väntan på att komma in (endast två små hissar) och 20 minuters väntan för att komma ut!! Otroligt. Nu när de flesta morgonavgångarna har gått verkar det dock lättare att komma ut från loungen. I övrigt är loungen trevlig med bra utbud om än för få sittplatser.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen