Senaste nytt

SAS lanserar nya långlinjer - från Skandinavien till Los Angeles och Miami

Men, det passar med min bild att 99% ser på flyget som transportsträcka:
Jag tror de ser priset på en businessbiljett men känner instinktivt känslan av att man vill att resan ska vara över så fort som möjligt, för de har aldrig upplevt njutningen det kan vara. Magkänslan, som ju är korrekt utifrån deras erfarenheter, lurar dem helt enkelt. Det är min hobbypsykologteori. :)

De två sista jag pratade med har årsinkomster runt 2 MSEK uppskattar jag... Men, det passar med min bild att 99% ser på flyget som transportsträcka:
Inga problem med lyxig hotell
Fet hyrbil

Det är ju motsatsen av BC.se.. Vi flyger First men bor på Novotel, Hilton Garden Inn, Best Western, Four Points och Courtyard by Marriott ;)

"Each to his own"... Inget rätt eller fel...
Lite som att köra Ferrari o bo i en mark lägenhet in mot gården i norrläge bara för att ha råd med bilen.
Min personliga åsikt ska man njuta av allt hela tiden eller ändra vanor..
Flyger man F och bor på hostel rimmar ju inte bra i mina öron i alla fall :)

Lite som att köra Ferrari o bo i en mark lägenhet in mot gården i norrläge bara för att ha råd med bilen.
Min personliga åsikt ska man njuta av allt hela tiden eller ändra vanor..
Okej, bor i en liten etta för 3012 kr/mån inkl el för att ha råd att flyga massor business då? :D

Ser egentligen inget fel i det heller.

Om man som jag bara sover typ 4-5 timmar per natt så kan hostel med låsbart skåp vara en bra lösning ibland. T.ex bodde jag på hostel i Tokyo och betalade typ 50 SEK. Alternativet var att betala typ 2.000 SEK för Ibis och eftersom jag bara skulle sova 6 timmar var valet ganska givet. Kommer säkert inte hända när jag blivit ett par år äldre och tickar över 30 men som under 25 gick det alldeles utmärkt att sova av sig en natt. Skulle dock aldrig ta in på vilket hostel som helst utan bara hostel med gedigen statistik av goda omdöme så lite petig är jag såklart.

Jag tycker om att bo på fina hotell vilket jag gör i 90% av fallen men rent generellt är det mycket dåligt värde att betala 2-4.000 SEK per natt för ett hotell, bara sova 5-6 timmar, sen vara ute och hitta på saker ur ett ekonomiskt perspektiv. Förstår om man är lite äldre och har en bra inkomst att det kan vara värt och betala 3.000 SEK för en skön säng men ska man då resa ofta och stanna 1 vecka per gång så blir det uppemot 20.000 SEK bara för hotellet. Förstår att det inte är ett problem för majoriteten här som säkert plockar ut 30-60 netto per månad men för oss vanliga knegare är det en del.

Notera att jag bara bott på Hostel 2 gånger i mitt liv (totalt 3 nätter) så det är inget som händer ofta. (Jag bor nästan uteslutande på Hilton och när inte det går så blir det hotell som Novotel, Sofitel, Marriott etc.) Tycker dock man kan flyga F och bo på hostel om man så önskar, beror väl på vad man prioriterar. Inget konstigt imo! :)

För många är flyg en transportsträcka, för andra är det en upplevelse.
För många är lyxhotell viktigt, för andra räcker det med en hel och ren säng.

Last edited:
Well, om man lyckas tajma rea, ja. Men 17-18k är ganska lätt att hitta om man är ute i god tid.
De gav 28k, för direktflyg och rad 1. Om man inte köper på rea så blir riktig business runt 34-36k med en mellanlandning. Jag är ingen låginkomstagare men att betala 6-8k mer är ju också pengar. Ser man den skillnaden och börjar fundera på vad man kan göra för 8k på resmålet kanske det väger över till direktflyget...

Ser egentligen inget fel i det heller.

Om man som jag bara sover typ 4-5 timmar per natt så är hostel med låsbart skåp en sjukt bra lösning ibland. T.ex bodde jag på hostel i Tokyo och betalade typ 50kr.

Jag tycker om att bo på fina hotell också men rent generellt är det mycket dåligt värde att betala 2-4.000 SEK för ett hotell och sen bara sova 5-6 timmar, sen vara ute och hitta på saker. Förstår om man är lite äldre och har en bra inkomst att det kan vara värt och betala 3.000 SEK för en skön säng men som ungdom brukar jag blanda ganska friskt.

Notera att jag bara bott på Hostel 2 gånger i mitt liv (totalt 3 nätter) så det är inget som händer ofta. Tycker dock man kan flyga F och bo på hostel om man så önskar, beror väl på vad man prioriterar. Inget konstigt imo!

För många är flyg en transportsträcka, för andra är det en upplevelse.
För många är lyxhotell viktigt, för andra räcker det med en hel och ren säng.
Köper det.
Inga problem.
Personligen inget jag gör, men vill en person göra det så förstår jag.
Men något jag är allergisk mot är dom som spelar ett spel som det inte finns täckning för :)

OT:

Jag vill bara påpeka att jag inte anser det finns något rätt eller fel här. Alla har olika förutsättningar, intressen och prioriteringar.

Personligen har jag valt ett liv med en mindre bostadsrätt, ingen bil, samt vara egen för att vara rätt "fri" och kunna optimera mitt liv som det passar mig.. Det har andra utmaningar...

Back on track:
Skall bli spännande med LAX.. Jag tycker också SAS gör rätt. Enklare konkurrenssituation mot USA trots Norwegians framtåg...

Sen finns det dom som betalar för business privat, men bara vill att resan ska vara över så fort som möjligt - *räcker upp en hand*. Helt enkelt passar detta mig utmärkt, minimera lidandet om man skulle vilja göra ett återbesök till LA och Vegas! :)

Toppen