Senaste nytt

SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

I more or less live on the ORD-CPH route. Except during the Covid-19 restriction period, I have very rarely seen any of my November ORD-CPH flights being at 25% in economy class. If it was often at 25%, I would stick to doing poor person’s business class, but I haven’t been that lucky with savings (in money and miles/points).

Cargo is definitely important for this route and what kept ORD-CPH going when it was more like literally 25 passengers or less with me on ORD-CPH. UA feed (in passengers and cargo) wasn’t that critical to make the cargo demand work for those ORD-CPH flights then or before.

Not surprised that SAS is reducing its frequency on the ORD-CPH route but surprised that SAS are doing it so soon with the switch to SkyTeam. Will be interesting to see how SAS ends up doing with air cargo overall on TATL routes while cutting back with ORD frequency. The shift to SkyTeam will change the TATL cargo game for SAS, and maybe not be all good for the SAS cargo game.
Nu syftade jag itne direkt på november som "vintertid" för denna linje utan januari/februari då denna linje går extremt tunn med passagerare, framförallt när de hade både CPH och ARN samma dag. Blir helt klart mer nu när det bara är en linje, men antalet avgångar med full beläggning (så att det gör skillnad med större plan) under vintern (januari/februari) är nog extremt lätträknade.
 
Du pratade om att Lufthansa Miles&More skulle göra en generell körning av ALLA som köpt revenuebiljetter med LH och krediterat till Eurobonus. Då inkluderas följaktligen även de som bokat via t.ex. SAS eller en resebyrå och som inte lämnat något samtycke direkt till Lufthansa. I och med det måste man se till vad Eurobonusmedlemmen samtyckt till för personuppgiftsbehandling i villkoren för Eurobonus.

De flesta förstod nog att det inte var så intressant exakt vem den juridiska personen är utan konceptet som sådant. Men vi kan fortsätta diskutera om det är Miles and More GmbH eller någon annan juridisk person som sköter utskicken istället för det som är mer intressant.
 
Det är inte så det går till. Lufthansa har samarbete med statusmatch.com. Man kommer ut med en generell länk dit man anmäler sig och får exakta riktlinjer för vad man ska skicka in för underlag för att få statusmatch. Så gick det till när Alitalia gick omkull och LH erbjöd FT och SEN status till motsvarande nivåer.
Det är enkelt för LH att kontrollera i Star Alliance databasen att visst SAS EB nummer med aktuellt status hör till visst namn och genomföra statusmatch.
Numera är alla statusnivåer drygt ett år så statusmatch i september 2024 där gäller ny LH nivå till sista februari 2026. Under den tiden gäller det att återkvalificera sig med 2000 QP på ett år under 2025 för att få förlängt kortet till sista februari 2028.
Det jag hört från officiell källa som arbetar på LH Skandinavien är att EBS kommer erbjudas FTL och EBG och EBD SEN status.
Detta kommer säkert igång inom det närmaste.
 
Det är inte så det går till. Lufthansa har samarbete med statusmatch.com. Man kommer ut med en generell länk dit man anmäler sig och får exakta riktlinjer för vad man ska skicka in för underlag för att få statusmatch. Så gick det till när Alitalia gick omkull och LH erbjöd FT och SEN status till motsvarande nivåer.
Det är enkelt för LH att kontrollera i Star Alliance databasen att visst SAS EB nummer med aktuellt status hör till visst namn och genomföra statusmatch.
Numera är alla statusnivåer drygt ett år så statusmatch i september 2024 där gäller ny LH nivå till sista februari 2026. Under den tiden gäller det att återkvalificera sig med 2000 QP på ett år under 2025 för att få förlängt kortet till sista februari 2028.
Det jag hört från officiell källa som arbetar på LH Skandinavien är att EBS kommer erbjudas FTL och EBG och EBD SEN status.
Detta kommer säkert igång inom det närmaste.

Och kommer de sätta en prislapp på det hela som AF/KLM gjorde?
 
De flesta förstod nog att det inte var så intressant exakt vem den juridiska personen är utan konceptet som sådant. Men vi kan fortsätta diskutera om det är Miles and More GmbH eller någon annan juridisk person som sköter utskicken istället för det som är mer intressant.
Jag förstår inte alls vad du pratar om. Oavsett vem den juridiska personen är skulle den körning du nämnde vara en otillåten personuppgiftsbehandling. D.v.s. oavsett om Lufthansa eller Miles&More skulle göra den körning som du pratade om skulle den vara otillåten personuppgiftsbehandling. Med andra ord dina spekulationer om ett riktat matchningserbjudande från Lufthansa/M&M till de som rest på betalda biljetter och krediterat till Eurobonus kan avfärdas, av de skäl som nämnts. Det var min poäng, och det är det som är det intressanta. Och det tror jag alla inklusive du förstår.
 
Toppen