Senaste nytt

SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

011430121

Medlem
Matcha hjälper ett år eller några månader, men vill man behålla status efter så krävs det ju att man tjänar in den igen. M&M status kräver ju betydligt mer än Aegean inom star alliance. Finnair som erbjuder matchning är ju helt beroende av hur många Euro du lägger på biljetter. Flyger du flera betalda interkontinentala business resor per år går det bra men vad är då värdet av guld kortet. Man bör fråga sig varför man inte redan är inne i ett annat program i så fall.
Om jag vore LH skulle vi matcha SAS EB i två år för att säkerställa att kunden ”hittar” till LH
Eurowings har ju bas på ARN, måste blotta min okunskap om de flyger på CPH och OS och med MM får man även poäng hos dem.
Tror att i Sverige så kan det eventuellt komma inrikestrafik med Eurowings från någon/några Norrlandsdestinationer till ARN för att mata trafik till LH group
I Norge flyger väl LH från några destinationer ut i landet i Norge
 
Aegean är ju lättaste att återkval till Guld varje, men finns det något annat *A-bolag som har liknande SAS Lifetime Gold? Man vill ju inte hålla på och harva status år efter år
 

Jonas C

Medlem
Om man vill ha 2for1 voucher så skulle jag rekommendera att satsa på Aeroplan. Som Super Elite får man priority rewards vouchers som kan användas i business class på alla partners med 50% poängrabatt. En mycket värdefull förmån och ett bra program med över 40 partners.

Nackdelen är att man behöver spendera 20 000 kanadensiska dollar på Air Canada eller biljetter utfärdade av dem, samt flyga ihop 100 000 status miles.
 

Hachans

Medlem
Jag antar att vi är många som funderar på den här frågan just nu. Själv tänker jag avvakta tills vi vet något om vilka *A bolag som kommer rikta status match mot oss EuroBonus medlemmar. Väntar med spänning på Lufthansas kampanj.

Min killgissning att LH smider för fullt och kommer ge oss ett erbjudande under sommaren!

Jag tror att det nog är bra att hålla förväntningarna på en lagom nivå. Efter Finnairs halvhjärtade erbjudande så kanske man behöver vara öppen för risken att det kanske inte blir något alls eller ett väldigt dåligt erbjudande.
 

JacobGBG

Medlem
Jag tror att det nog är bra att hålla förväntningarna på en lagom nivå. Efter Finnairs halvhjärtade erbjudande så kanske man behöver vara öppen för risken att det kanske inte blir något alls eller ett väldigt dåligt erbjudande.
Finnair ligger i OW.
SAS flyttar från *A till Skyteam.
Det är fullt logiskt att OW är den sfär som folk med status i SAS kommer att titta allra minst på. Ser ingen logik i att vi skulle kunna utläsa något mönster ifrån Finnair utifrån vad övriga *A kommer hitta på.
 

Hachans

Medlem
Finnair ligger i OW.
SAS flyttar från *A till Skyteam.
Det är fullt logiskt att OW är den sfär som folk med status i SAS kommer att titta allra minst på. Ser ingen logik i att vi skulle kunna utläsa något mönster ifrån Finnair utifrån vad övriga *A kommer hitta på.

Man kan naturligtvis inte veta säkert. Men ska på allvar utöka sin marknadsandel så tycker jag vi borde sett tecken på det nu.

- Fler erbjudanden riktade mot Norden - jag har inte sett något riktat.
- Fler flyg efter alliansutträdet - det är exakt samma antal flyg till Stockholm i höst som det är nu. Och ingen utökning efter vintertidtabellen heller.
- Finnair gjorde en minst sagt blygsam kampanj som jag tycker tyder på att man inte är särskilt intresserad av potentiella kunder. Det skickar också en signal till Lufthansa vilken form av konkurrens Finnair planerar.

Det finns en risk - och jag säger inte att det är så säkert - att Lufthansa är ganska säkra på att de kunder de har kommer fortsätta flyga med dem även efter alliansbytet, och att deras stammisar redan är medlemmar hos Miles and More i vad de tycker är tillräckligt stor utsträckning och att det finns lite att vinna på att matcha resenärer. Det kan också vara så att det finns en risk att man kanske som SAS guldkortskund överskattar sin betydelse för Lufthansa.

Jag tycker att vi borde sett lite tecken på en charmoffensiv från Lufthansa nu för att börja lägga grunden för hösten men det har vi inte gjort. Jag hoppas jag har fel för även jag har intresse av att vara kvar som Star Alliance guld. Men det är oroväckande tyst.
 

bvs

Medlem
Det kan också vara så att det finns en risk att man kanske som SAS guldkortskund överskattar sin betydelse för Lufthansa.

De kanske är mest tacksamma för att slippa alla resenärer vars enda interaktion med M&M är att de använder Senator loungerna när de flyger något annat ;)

Jag tror det är lite som du säger att de resenärer som är riktigt intressanta för dem är de som kommer över ändå. Å andra sidan så tror jag nog det är ganska få som skulle behålla Senator efter en statusmatch så det känns som en liten risk för dem att erbjuda det för att fånga upp de få som tvekar.

För de rena poängjägarna är ju egentligen allt annat än EB ointressant, de som gör någon bonusresa per år och drar in merparten av poängen på kreditkort, ingen av dem har ju någon som helst användning av M&M som program
 

Hachans

Medlem
De kanske är mest tacksamma för att slippa alla resenärer vars enda interaktion med M&M är att de använder Senator loungerna när de flyger något annat ;)

Jag tror det är lite som du säger att de resenärer som är riktigt intressanta för dem är de som kommer över ändå. Å andra sidan så tror jag nog det är ganska få som skulle behålla Senator efter en statusmatch så det känns som en liten risk för dem att erbjuda det för att fånga upp de få som tvekar.

För de rena poängjägarna är ju egentligen allt annat än EB ointressant, de som gör någon bonusresa per år och drar in merparten av poängen på kreditkort, ingen av dem har ju någon som helst användning av M&M som program

Det som MM har ju högre krav på sina Senators än EuroBonus har. Jag tror inte man är sugen att på göra sina nuvarande senatorer sura, så man får vara försiktig med vad man gör. Och som du lyfter, det är väldigt tätbefolkat även hos Lufthansa i deras lounger.

Jag tror i ärlighetens namn inte man kommer matcha rakt av till Senator ens om det blir en matchning. Och blir det det så kan det ställas krav, typ visa att man flugit x antal ben eller visst antal resor med Lufthansa. Eller ha något longhaul revenue i C bokat framöver.

Man kan också tänka sig en variant där man har riktade erbjudanden till de resenärer som Lufthansa tycker är intressanta. De kan ju göra körningar och hitta folk som rest mycket på betalda biljetter men krediterat till EuroBonus.
 
Toppen