Senaste nytt

SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

Ska SAS frekvens på CPH-ORD-rutten minska i höst? Onsdagen inställd i november redan.
De hade planerat 4 avgångar i veckan till från november och utökar snarare till 5.

Mindre frekvens än ifjol men den uppmärksamme har sett att det nu är A350 på den rutten. Alltså inte stor skillnad på antal säten gentemot förra vintern.

De hade planerat 4 avgångar i veckan till från november och utökar snarare till 5.

Mindre frekvens än ifjol men den uppmärksamme har sett att det nu är A350 på den rutten. Alltså inte stor skillnad på antal säten gentemot förra vintern.
Högst troligt går planet långt ifrån fullt över vintern. Dessa avgångar har ofta legat på omkring 25% beläggning vintertid vissa dagar. Spelar med andra ord ingen roll hur stort planet är då det är långt ifrån fullt.
Det är cargo som håller uppe denna linje och inget annat.

Högst troligt går planet långt ifrån fullt över vintern. Dessa avgångar har ofta legat på omkring 25% beläggning vintertid vissa dagar. Spelar med andra ord ingen roll hur stort planet är då det är långt ifrån fullt.
Cargo och troligen vissa evenemang eller så. Det kan ibland vara knökfullt till sista stol en dag för att sedan ligga på 25% under ett par dagar. Så det är inte bara cargo, men det är garanterat cargo som gör att den överlever över genomsnittet.

Frågan är ju sedan hur mycket av passagerarna (särskilt de som betalar bra) dom är transfer pax de dagar det är fullt. Är det locals är det ju lugnt, men är det transfer så är Chicago mindre bra för skyteam passagerare...

Yes okay, jag är med dig. Lade bara till lite kontext i diskussionen då det just nu ser ut som att den lever ett tag till.

Sen skulle jag gissa att fler Delta hubbar tillkommer när de där två A350s anländer inom 1,5 år, snarare än att SK ersätter ORD med SEA/MSP.

De kan ju göra körningar och hitta folk som rest mycket på betalda biljetter men krediterat till EuroBonus.
Knappast. Skulle Lufthansa/Miles&More göra det pratar vi en klockren otillåten personuppgiftsbehandling enligt GDPR. För marknadsföring får SAS affärspartners endast använda uppgifter från Eurobonus för att samordna särskilda erbjudanden och aktiviteter med SAS/Eurobonus - en matchningskampanj är motsatsen till detta. Men oavsett det juridiska sparas väl inte uppgifter om genomförda resor särskilt länge, typ ett halvår har jag för mig.

Last edited:
Knappast. Skulle Lufthansa/Miles&More göra det pratar vi en klockren otillåten personuppgiftsbehandling enligt GDPR. För marknadsföring får SAS affärspartners endast använda uppgifter från Eurobonus för att samordna särskilda erbjudanden och aktiviteter med SAS/Eurobonus - en matchningskampanj är motsatsen till detta. Men oavsett det juridiska sparas väl inte uppgifter om genomförda resor särskilt länge, typ ett halvår har jag för mig.

Jaså? Lufthansa gör ju redan idag riktade utskick till folk som har godkänt det i sina bokningar. På vad sätt skulle detta vara så dramatiskt annorlunda jämfört med att annonsera billiga flyg till destinationer jag rest till tidigare?

Sen förstår jag inte heller vad EuroBonus har med detta att göra. Numret finns ju sparat hos Lufthansa. Man behöver inte blanda in någon annan?

Jaså? Lufthansa gör ju redan idag riktade utskick till folk som har godkänt det i sina bokningar. På vad sätt skulle detta vara så dramatiskt annorlunda jämfört med att annonsera billiga flyg till destinationer jag rest till tidigare?

Sen förstår jag inte heller vad EuroBonus har med detta att göra. Numret finns ju sparat hos Lufthansa. Man behöver inte blanda in någon annan?
Du pratade om att Lufthansa Miles&More skulle göra en generell körning av ALLA som köpt revenuebiljetter med LH och krediterat till Eurobonus. Då inkluderas följaktligen även de som bokat via t.ex. SAS eller en resebyrå och som inte lämnat något samtycke direkt till Lufthansa. I och med det måste man se till vad Eurobonusmedlemmen samtyckt till för personuppgiftsbehandling i villkoren för Eurobonus.

I more or less live on the ORD-CPH route. Except during the Covid-19 restriction period, I have very rarely seen any of my November ORD-CPH flights being at 25% in economy class. If it was often at 25%, I would stick to doing poor person’s business class, but I haven’t been that lucky with savings (in money and miles/points).

Cargo is definitely important for this route and what kept ORD-CPH going when it was more like literally 25 passengers or less with me on ORD-CPH. UA feed (in passengers and cargo) wasn’t that critical to make the cargo demand work for those ORD-CPH flights then or before.

Not surprised that SAS is reducing its frequency on the ORD-CPH route but surprised that SAS are doing it so soon with the switch to SkyTeam. Will be interesting to see how SAS ends up doing with air cargo overall on TATL routes while cutting back with ORD frequency. The shift to SkyTeam will change the TATL cargo game for SAS, and maybe not be all good for the SAS cargo game.

Cargo och troligen vissa evenemang eller så. Det kan ibland vara knökfullt till sista stol en dag för att sedan ligga på 25% under ett par dagar. Så det är inte bara cargo, men det är garanterat cargo som gör att den överlever över genomsnittet.

Frågan är ju sedan hur mycket av passagerarna (särskilt de som betalar bra) dom är transfer pax de dagar det är fullt. Är det locals är det ju lugnt, men är det transfer så är Chicago mindre bra för skyteam passagerare...

ORD-originating catchment area for travelers on this route has been very big because of the late departure. The number of people who could possibly leave work or school at 2/3pm or later and drive drive directly to reliably make this ORD-CPH flight is something that can’t be replicated with MSP-CPH. It could be replicated by DTW-CPH with a late enough departure and even take a bite out of Air Canada.

MSP can’t replicate ORD for cargo. DTW has a better chance in that regard.

Toppen