Senaste nytt

SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

Johan L

Medlem
Personligen ämnar jag stanna i Star Alliance (eller möjligen byta till One World). Skyteam lockar mig inte alls. Blir intressant att se hur Lufthansa reagerar när det kommer till att matcha status för att behålla kunder i Star Alliance. Pratade med personalen i First Class Terminal i Frankfurt för ett par veckor sen, dom hävdar att LH har något på gång för status match. Någon som vet mer?
Samma här. Lufthansagruppen är den jag använt mest de senaste åren. Att dessutom ha tillgång till Turkish Airlines linjenät väger över. Kan till och med offra mitt LTG som jag haft sedan 2018 om det behövs.
 
Man undrar ju när alla nya långlinjer börjar annonseras. Förväntar att följande dyker upp inom två år men förhoppningsvis börjar det hända en del redan till S25. Tänker främst Seoul som ju varit efterlängtad länge.

JFK-OSL

ATL-ARN
JFK-ARN
ICN-ARN

MSP-CPH
SEA-CPH
ICN-CPH
HAN-CPH
SGN-CPH
JED-CPH

Bubblare:
NBO-CPH/ARN
DTW-CPH
MEX-CPH
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Man undrar ju när alla nya långlinjer börjar annonseras. Förväntar att följande dyker upp inom två år men förhoppningsvis börjar det hända en del redan till S25. Tänker främst Seoul som ju varit efterlängtad länge.

JFK-OSL

ATL-ARN
JFK-ARN
ICN-ARN

MSP-CPH
SEA-CPH
ICN-CPH
HAN-CPH
SGN-CPH
JED-CPH

Bubblare:
NBO-CPH/ARN
DTW-CPH
MEX-CPH

Jag tror du hoppas för mycket på fler långlinjer från ARN. De bär sig inte. Blir det fler kommer de till Köpenhamn där trafiken koncentreras enligt de planer de har.

Känns tråkigt att förmodligen inte kunna boka first med skyteam. Även möjligheterna att ta sig till Australien/NZ blir begränsade.

Flera av flygbolagen inom Skyteam har First. La Premiere är väl den mest kända.

Marginalerna bland flygbranschen är så pass små att det finns inget bolag som kan sitta och ignorera ett betydande kundsegment.

Nej, så är det. Men nyckelorden här är ”betydande kundsegment”. Är det verkligen det för Lufthansa?

Finns intressant information om detta på SAS Salesinfo:


Facit till tråden hur codeshare mappas! Borde kopieras in där!
 
Jag tror du hoppas för mycket på fler långlinjer från ARN. De bär sig inte. Blir det fler kommer de till Köpenhamn där trafiken koncentreras enligt de planer de har.

Hoppas och hoppas, det är mer förutsägelser.

JFK är kanske lägst odds på listan och Korean kommer växa rejält när Asiana köpet går igenom. ATL-ARN på DL metall är väl också rimligt med tanke på att många fler svenskar kommer ha Skyteam status och vill använda den i resor till sekundära US flygplatser.
 

Hachans

Medlem
Hoppas och hoppas, det är mer förutsägelser.

JFK är kanske lägst odds på listan och Korean kommer växa rejält när Asiana köpet går igenom. ATL-ARN på DL metall är väl också rimligt med tanke på att många fler svenskar kommer ha Skyteam status och vill använda den i resor till sekundära US flygplatser.

Förutsägelser baserat på vad? Att det finns ytterst få året runt långlinjer från ARN som har mer än något år på nacken (de försvinner när rabatterna för nya linjer går ut)? SAS rika historia av att ha många långlinjen på ARN? Eller en annorlunda tolkning av infon från AF/KLMs ägarmöte om hur de fokuserar på Köpenhamn?
 
Toppen