SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

palmen skrev:Vad har alla dessa flygbolag gemensamt? Jo de flyger till Australien/NZ och är med i SkyteamDeltaKorean AirVietnam AirlinesChina AirlinesGaruda IndonesiaChina EasternXiamen AirlinesÅtminstone 7 flygbolag flyger till Australien/NZ inom Skyteam, varför skulle möjligheterna bli begränsade?Vad har du i Star Alliance som är bokningsbart?ThaiANAEvaSingapore AIlrines (ej bokningsbart med eurobonus)Air ChinaAsianaUnitedEnligt mig ser det rätt likvärdigt ut om man tittar på mängden flygbolag, har inte dykt djupare i hur många flighter de har totalt, men total katastrof lär det inte vara.Klicka för att utvidga...
När SAS startar sin nästa långlinje blir det nog ICN, eftersom det är en stor Skyteam-Hub. Då är det ett byte till AKL från CPH!
 
palmen skrev:Det är därför man har förberett sig med Amex Platinum som ger access några ggr per år i alla fall.Klicka för att utvidga...


Starting February 2025 at least for US Platinum Amex:




Amex Platinum cards: Six Sky Club visits per program year (Feb. 1 to Jan. 31), can pay for up to two guests or immediate family (spouse/partner and children under 21) at a rate of $50 a person for a Sky Club visit and $25 a person at Grab and Go locations.”
Not sure for how long that Amex Platinum DL lounge access will work with “basic economy” fares, but I assume that this DL lounge access too will end up being more restricted over time for Amex Platinum members too.



Is it the same for the Swedish Platinum Amex?
 
Cristoffer Cedergren skrev:När SAS startar sin nästa långlinje blir det nog ICN, eftersom det är en stor Skyteam-Hub. Då är det ett byte till AKL från CPH!Klicka för att utvidga...
Ja g gissar på att de öppnar Minnesota innan de öppnar Seoul, framförallt med tanke på att det är en extrem omväg i dagsläget till Seoul så lär nog ingen just nu titta på den rutten.
 
MSP has recently had an increase in number of airlines scheduled with TATL flights this year. Will be interesting to see how soon SAS or DL decides to do MSP-CPH and how sustainable will it be when there are to be more European airlines serving MSP this year than ever before.
 
guwonder skrev:Is it the same for the Swedish Platinum Amex?Klicka för att utvidga...


Inga begränsningar i villkoren än i alla fall. Däremot hittade jag den här meningen "Delta reserves the right to limit access for non-revenue flyers at any Delta Sky Club." .
 
Codeshare med Lufthansa upphör samtidigt enligt check-in.dk - ganska väntat….



”Lufthansa-gruppen har derudover opsagt codeshare-aftalen med SAS, der ophører på samme tidspunkt.”

Låst artikel






shutterstock_2213594515-scaled.jpg




SAS forlader Star Alliance den 31. august - CHECK-IN.DK

Danmarks største medieunivers om luftfart, rejser & turisme


check-in_favicon_white.png


check-in.dk
 
Thornado skrev:När det gäller loungeaccess så finns det både negativa och positiva förändringar.Det där är ju helt klart en negativ förändring att man inte har loungeaccess på inrikesflygningar. För vissa lär detta vara en stor försämring, för andra nästan ingen skillnad alls.En trolig förbättring är ju att Skyteam (än så länge iaf) har mer generösa regler för att ta med gäster i loungen, dvs samma som Star Alliance hade fram till inte för så länge sen, att det räcker att gästen åker med ett annat Skyteam-flyg samma dag för att det ska gå att gästa, inget krav på samma flight. Detta borde väl åtminstone gälla för andra bolag/lounger inom Skyteam. Jag antar att SAS kan välja att behålla samma regler som idag om man flyger SAS-flyg och har Eurobonusstatus, så där får vi se om det blir någon ändring eller inte.Klicka för att utvidga...
Med tanke på hur överfullt det är i delta-lounger idag så är det inte nödvändigtvis en fördel att man får ta in fler gäster där.



Men det kan ju se annorlunda ut på andra ställen.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Tyvärr är det nog så att de negativa sakerna med skiftet kommer inte SAS gå ut med pressmeddelSåand om, de vet vi först när någon här uppräcker domKlicka för att utvidga...
Så är det såklart, men generellt kul att se de mer positiva tongångarna i tråden, jag väljer att se detta byte som lite av en möjlighet snarare än ett problem, nya destinationer och möjligheter öppnas, några stängs och så är livet. Skriver detta under en pågående bonusresa med släktingar på Svalbard som kommer kvarstå, åk om ni kan, det är en fantastisk upplevelse.1



Om några år sitter vi här och skriver om våra fantastiska resor till diverse SkyTeam-destinationer!
 
palmen skrev:Ja g gissar på att de öppnar Minnesota innan de öppnar Seoul, framförallt med tanke på att det är en extrem omväg i dagsläget till Seoul så lär nog ingen just nu titta på den rutten.Klicka för att utvidga...
Är nog ingen omöjighet vad det lider men måtte det bli från ARN eller att de åtminstone utökar och flyttar över till JFK så snart det går innan de öppnar ännu en destination. Nu är det ju EWR där det är minst sagt begränsat med connections. Och bättre lär det knappast bli.
 
ARN01 skrev:Är nog ingen omöjighet vad det lider men måtte det bli från ARN eller att de åtminstone utökar och flyttar över till JFK så snart det går innan de öppnar ännu en destination. Nu är det ju EWR där det är minst sagt begränsat med connections. Och bättre lär det knappast bli.Klicka för att utvidga...
ARN lär det inte bli. Men långsiktiga planen är säkert att alla New York kärror ska gå på JFK. Men det är väl inte obegränsat med slots tillgängliga där.



Att flyga på EWR framöver är ju lika fel som att flyga på JFK förra året... Vilket man väl iofs började med innan man hade börjat fundera på skyteam, så med sas kan man ju aldrig vara säker...
 
mha321 skrev:ARN lär det inte bli. Men långsiktiga planen är säkert att alla New York kärror ska gå på JFK. Men det är väl inte obegränsat med slots tillgängliga där.Att flyga på EWR framöver är ju lika fel som att flyga på JFK förra året... Vilket man väl iofs började med innan man hade börjat fundera på skyteam, så med sas kan man ju aldrig vara säker...Klicka för att utvidga...
"Ryktet" sa ju att man började med JFK för att pressa priset hos EWR.
 
Äntligen ett datum att förhålla sig till och att SAS för ovanligheten skull är ganska tydliga vad som gäller med awards och 2-4-1 vouchers. Hur det blir med tillgänglighet för awards i andra SkyTeam-bolag och poängkostnad återstå att se.



Mest nöjd är jag med att äntligen kunna börja utgå från LPI istället för ARN och kunna utnyttja status och tjäna poäng till mitt huvudprogram den vägen. Flyga LPI-AMS-DTW, istället för ARN-FRA-DTW kommer spara mig många timmar. Tyvärr tror jag Delta flyger AMS-DTW med en A330-300.
 
En effekt kan förhoppningsvis bli att andra Skyteam-bolag satsar på långdistansflyg från ARN till USA och Asien. Med SAS koncentrering till CPH lär det ju finns utrymme för det i alla fall.
 
Personligen ämnar jag stanna i Star Alliance (eller möjligen byta till One World). Skyteam lockar mig inte alls. Blir intressant att se hur Lufthansa reagerar när det kommer till att matcha status för att behålla kunder i Star Alliance. Pratade med personalen i First Class Terminal i Frankfurt för ett par veckor sen, dom hävdar att LH har något på gång för status match. Någon som vet mer?
 
fcx skrev:"Ryktet" sa ju att man började med JFK för att pressa priset hos EWR.Klicka för att utvidga...
Det hade jag missat, men det är ju en rimlig anledning. Men hursom så lär man knappast vilja ligga kvar på EWR som Skyteam. Möjligen andra vägen isåfall, att man har en CPH-avgång kvar på EWR och alla andra på JFK.
 
Håkan Hansson skrev:En effekt kan förhoppningsvis bli att andra Skyteam-bolag satsar på långdistansflyg från ARN till USA och Asien. Med SAS koncentrering till CPH lär det ju finns utrymme för det i alla fall.Klicka för att utvidga...
Kenya Airways kommer tillbaka till en skandinavisk flygplats? Men Ethiopian Air är bättre för mig.
 
SK989 skrev:Finns intressant information om detta på SAS Salesinfo:| SAS sales informationwww.sassalesinfo.comKlicka för att utvidga...
Tack @SK989 !

Till er som har en bokad code flight med LH; verkar vara en manuell ombokningsprocess på gång! Ska ske 11 april men kan göras redan nu. Om någon har sådan bokning bör ni nog vara extra vaksamma att ombokningen blir rätt.

Från utdraget;



——



Updated on 09 Apr 2024 at 07:30 CEST



Due to a change in the Codeshare agreement with Lufthansa Group (LH,LX and OS), passengers booked on SK-marketing flights on LH,LX and OS-operating flights with travel from 1 September 2024 must be rebooked to the LH,LX and OS operating flight number on the same flight as originally booked.

Automatic re-accommodation is not possible due to system requirements. Affected bookings will be queued with status UN to respective responsible office for handling. The system transaction will be executed 11 April 2024.

Rebooking

Manual rebooking shall be made with all reasonable efforts to adhere to the commercial class conversion table below. Responsible office may start manual rebooking already from 8 April 2024.
 
mha321 skrev:Det hade jag missat, men det är ju en rimlig anledning. Men hursom så lär man knappast vilja ligga kvar på EWR som Skyteam. Möjligen andra vägen isåfall, att man har en CPH-avgång kvar på EWR och alla andra på JFK.Klicka för att utvidga...
Ja, dagens situation är rätt konstig. Två avgångar CPH-JFK med två timmar emellan. Kan inte se att man vill ha kvar EWR som huvudflygplats på lång sikt, nej
 
Back
Top