Senaste nytt

SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

Alex H

Medlem
Precis börjat lära mig samla flygpoäng och siktade på att komma upp i SAS Guld innan de byter allians, men med min vanliga otur så verkar det vara körd för mig. Bokat en betald Lufthansa business till Asien vid jul och där räknat med 27k baspoäng. Så som jag tolkat det så kommer dessa poäng inte in i Eurobonus. Vad borde jag lägga denna resans poäng? Miles & More?

Jag som varit så duktig på att samla Eurobonuspoäng, Mcdonalds, Ving, Elgiganten och Netonnet via EBshop och flyttat till Fortum :mad::mad:
Skärmavbild 2024-04-08 kl. 19.20.38.png
 
Precis börjat lära mig samla flygpoäng och siktade på att komma upp i SAS Guld innan de byter allians, men med min vanliga otur så verkar det vara körd för mig. Bokat en betald Lufthansa business till Asien vid jul och där räknat med 27k baspoäng. Så som jag tolkat det så kommer dessa poäng inte in i Eurobonus. Vad borde jag lägga denna resans poäng? Miles & More?

Jag som varit så duktig på att samla Eurobonuspoäng, Mcdonalds, Ving, Elgiganten och Netonnet via EBshop och flyttat till Fortum :mad::mad:
Visa bifogad bild 152103
När bokade du resan? SAS gick ut med att de skulle byta allians 3 okt 2023 och att de skulle ske under mitten 2024.
 

fcx

Medlem
Hur värdefulla är EBG för SkyTeam enligt flygbolagen inom SkyTeam idag, det blir knäckfrågan när statusen översätts till SkyTeam.

Ex, om SAS skulle byta från SkyTeam till Star Alliance istället, vad hade Lufthansa tänkt och tyckt idag kring att EBG värderas som Senator hos dem, hade Lufthansa satt sig på tvären gentemot detta, vem vet?
Skyteam har ju bara två nivåer idag, som ganska väl motsvarar silver och guld inom Star. Har svårt att man skulle mappa statusen på annat sätt.
 

Linmet

Medlem
Hoppas ok att posta. En lite med "skeptisk" aproach.

 

Rickard_O

Medlem
Hoppas ok att posta. En lite med "skeptisk" aproach.

Konstig jämförelse med ITA, även om SAS är ett rätt så misskött företag är det väl inte närheten av samma situation som ITA?
Svårt att tro att AF/KLM inte har något att säga till i frågan och att SAS går rakt in utan konstigheter i SkyTeam 1sep.
 

011430121

Medlem
Jag undrar vad vi kommer att sägas den 1 september 2025 ”Det var bättre förr eller vad bra det blev”!
Personligen känner jag ingen större glädje inför denna separation.
Har EU sagt OK till affären?
 

Jannes

Medlem
Jag tänker som så att så mobbat som SAS var inom Star Alliance, t.ex. vad gäller JV så finns det lite ljus i tunneln nu. Om ljuset är solsken eller motkommande tåg får tiden visa, men efter flera år i totalt mörker är det ändå lite hopp.
Sen att man iom nya ägarstrukturen går över till ett tydligare CPH-fokus istället för att politisera så kanske besluten görs på rent kommersiell basis.

Tappar vi något där vi vet vad vi får? Absolut, och osäkerheten är obehaglig. Men i det långa loppet kanske SAS har chans att förbli ett legacy airline till mer än bara namn, nåt som onda tungor i flera år hävdat att inte stämmer.
 

mustam

Medlem
Känns tråkigt att förmodligen inte kunna boka first med skyteam. Även möjligheterna att ta sig till Australien/NZ blir begränsade.
 
Toppen