Senaste nytt

SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

Vad har alla dessa flygbolag gemensamt? Jo de flyger till Australien/NZ och är med i Skyteam
Delta
Korean Air
Vietnam Airlines
China Airlines
Garuda Indonesia
China Eastern
Xiamen Airlines

Åtminstone 7 flygbolag flyger till Australien/NZ inom Skyteam, varför skulle möjligheterna bli begränsade?
Vad har du i Star Alliance som är bokningsbart?
Thai
ANA
Eva
Singapore AIlrines (ej bokningsbart med eurobonus)
Air China
Asiana
United

Enligt mig ser det rätt likvärdigt ut om man tittar på mängden flygbolag, har inte dykt djupare i hur många flighter de har totalt, men total katastrof lär det inte vara.
När SAS startar sin nästa långlinje blir det nog ICN, eftersom det är en stor Skyteam-Hub. Då är det ett byte till AKL från CPH!
 

guwonder

Medlem
Det är därför man har förberett sig med Amex Platinum som ger access några ggr per år i alla fall.

Starting February 2025 at least for US Platinum Amex:

  • Amex Platinum cards: Six Sky Club visits per program year (Feb. 1 to Jan. 31), can pay for up to two guests or immediate family (spouse/partner and children under 21) at a rate of $50 a person for a Sky Club visit and $25 a person at Grab and Go locations.”
Not sure for how long that Amex Platinum DL lounge access will work with “basic economy” fares, but I assume that this DL lounge access too will end up being more restricted over time for Amex Platinum members too.

Is it the same for the Swedish Platinum Amex?
 

palmen

Moderator
När SAS startar sin nästa långlinje blir det nog ICN, eftersom det är en stor Skyteam-Hub. Då är det ett byte till AKL från CPH!
Ja g gissar på att de öppnar Minnesota innan de öppnar Seoul, framförallt med tanke på att det är en extrem omväg i dagsläget till Seoul så lär nog ingen just nu titta på den rutten.
 

guwonder

Medlem
MSP has recently had an increase in number of airlines scheduled with TATL flights this year. Will be interesting to see how soon SAS or DL decides to do MSP-CPH and how sustainable will it be when there are to be more European airlines serving MSP this year than ever before.
 

mha321

Medlem
När det gäller loungeaccess så finns det både negativa och positiva förändringar.
Det där är ju helt klart en negativ förändring att man inte har loungeaccess på inrikesflygningar. För vissa lär detta vara en stor försämring, för andra nästan ingen skillnad alls.
En trolig förbättring är ju att Skyteam (än så länge iaf) har mer generösa regler för att ta med gäster i loungen, dvs samma som Star Alliance hade fram till inte för så länge sen, att det räcker att gästen åker med ett annat Skyteam-flyg samma dag för att det ska gå att gästa, inget krav på samma flight. Detta borde väl åtminstone gälla för andra bolag/lounger inom Skyteam. Jag antar att SAS kan välja att behålla samma regler som idag om man flyger SAS-flyg och har Eurobonusstatus, så där får vi se om det blir någon ändring eller inte.
Med tanke på hur överfullt det är i delta-lounger idag så är det inte nödvändigtvis en fördel att man får ta in fler gäster där.

Men det kan ju se annorlunda ut på andra ställen.
 

chazzie

Medlem
Tyvärr är det nog så att de negativa sakerna med skiftet kommer inte SAS gå ut med pressmeddelSåand om, de vet vi först när någon här uppräcker dom
Så är det såklart, men generellt kul att se de mer positiva tongångarna i tråden, jag väljer att se detta byte som lite av en möjlighet snarare än ett problem, nya destinationer och möjligheter öppnas, några stängs och så är livet. Skriver detta under en pågående bonusresa med släktingar på Svalbard som kommer kvarstå, åk om ni kan, det är en fantastisk upplevelse.1

Om några år sitter vi här och skriver om våra fantastiska resor till diverse SkyTeam-destinationer!
 

SK989

Medlem
Toppen