Senaste nytt

SAS krav på lönesänkningar - tror du det går igenom ?

Kommer SAS lönesänkningar gå igenom?

• Ja

Votes: 63 64,9%
  • Nej

Votes: 34 35,1%

• Total voters
    97
  • Poll closed .
Många av Norwegians nyanställda piloter och kabinpersonal har mycket sämre villkår än vad SAS vill införa.
Vad sägs om: ingen sjuklön, ingen betald semester, ingen pension, riskerar avsked efter 10 sjukdagar/år, inga försäkringar, ingen betald föräldraledighet och möjlig schemaläggning med upp till 60h per vecka. Ändå vill massor av unga människor jobba för Norwegian och Bolaget hyllas i skandinavisk media.

Hmm det där var nog det konstigaste jag läst den här veckan. I Kina tjänar en arbetare på Foxconn ca 350 dollar i månaden, ska vi införa samma lön i Sverige?

Det ska finnas bra avtal så inte människor går i väggen, man ska få betalt för arbetet man gör, och det ska vara rimliga villkor. Det här har man kämpat för ganska länge, men det verkar som att vi är på väg bakåt i tiden?

Och sen bara för att många vill jobba där betyder det ingenting, det kan vara att man vill få in en fot på arbetsmarknaden. Hur många nyanställningar / folk som slutar är det? Har du någon statistik på det?

Överlag skulle jag vilja veta exakt vad folk tror man tjänar på SAS (DK/NO/SE) för det verkar vara lite spridda meningar om det

Last edited:
Jag skulle personligen acceptera lönesänkningen upp till 20%. Hellre det än att jag skulle vara arbetslös om det skulle rädda min arbetsplats i företaget som jag gillar att jobba i!

Jag har varit redan en gång med att att acceptera försänkt lön och då var det 7,5% + ingen index höjning på efter följande år.

Personligen anser jag att medarbetaren har själv ansvaret nuförtiden på sitt pension så det har jag fixat genom ett pensions försäkring/sparande plus om jag skulle bli uppsagd mot min egen vilja finns det försäkring som täcker det mesta av mina kostnader under 12 månader.

Nu handlar det väl om mer än lönesänkning på upp till 20% :rolleyes:

Johan L.
Det betyder allt. Det är marknaden som styr och i detta fallet innebär det passagerarna. Det är nämligen Norwegian som är SAS absolut största konkurrent. Passagerarna vill ha prisvärda flygresor och det lyckas Kjos erbjuda och samtidigt göra vinst. SAS erbjuder också billiga resor men gör miljardförluster. Kombinationen gamla flygplan och extremt högbetald personal fungerar inte.
Vill du ha exakta statestik och löneuppgifter får du väl kontakta Norwegian och SAS.

Absolut. En intervju med kvinnan som jag länkat till i denna tråd.
Hon skulle förlora mellan 7000-10000 Norska kr per månad med en lönesänkning på 15%.
Det innebär att hon har en mycket mycket bra lön...när hon tappar 7000-10000 NOK på Gustafson sparplan.

Last edited:
Johan L.
Det betyder allt. Det är marknaden som styr och i detta fallet innebär det passagerarna. Det är nämligen Norwegian som är SAS absolut största konkurrent. Passagerarna vill ha prisvärda flygresor och det lyckas Kjos erbjuda och samtidigt göra vinst. SAS erbjuder också billiga resor men gör miljardförluster. Kombinationen gamla flygplan och extremt högbetald personal fungerar inte.
Vill du ha exakta statestik och löneuppgifter får du väl kontakta Norwegian och SAS.

Lite kul att du kommer med påståenden du inte kan stödja, hur kommer det sig? Ja det är marknaden som styr, men ATT över en natt göra så här är inte rimligt, vilket de anställda/fackförbunden också kör på. Att SAS går dåligt har med väldigt mycket att göra.

Tre av mina vänner jobbar på Norwegian. De är mina källor.

Det som sker hos SAS är rätt, det anser både banker och regeringarna, även i Norge och Danmark som har socialdemokratiska regeringar. Om du tycket det är helt fel är du säkert välkommen att donera pengar till SAS piloter och flygvärdinnor. Ställ dig på centralen med kollekten så blir den säkert snabbt full.

Det finns säkert arbetsgrupper som har det värre.....men jag tror inte det finns någon i Norden som har det dvs med "nordiskanställning"...
Efter detta avtal får du 24,5k SEK i lön, arbeta 7 helger i sträck 47,5tim i vecka planerad (undrar hur det funkar med svensklag...) och om du har otur är dessa helger också nattarbete (Oj glömde det att personen i fråga har 10års erfarenhet också...)

AT-läkare?

Tio år är för lång tid... det är ett genomgångsyrke. Talar snarare till personens nackdel: mindre ork samt en oförmåga att gå vidare.
Jag tror att de flesta Singapore Girls slutar innan de fyller 40 år och börjar med en annan karriär.
Frågan är vad Scandinavian Ladys kan göra om/när SAS har gått i konkurs...

Lite kul att du kommer med påståenden du inte kan stödja, hur kommer det sig? Ja det är marknaden som styr, men ATT över en natt göra så här är inte rimligt, vilket de anställda/fackförbunden också kör på. Att SAS går dåligt har med väldigt mycket att göra.

Det är ungefär så här.

Din fot har varit dålig och börjat ruttna. Det är dags för amputation.
Det som du säger är att fortsätta att ta medicin för att man inte vill ha smärtan&förlora foten.
Men tyvärr situationen är sådan så att man måste amputera för överlevnad, annars giften kommer till resten av kroppen och dör... :(

Last edited:
Jag tror de går med på besparingarna. Vad är alternativet? Kommer medlemmarna gå med på att facken säger nej?Att situationen är som den är gör det enklare att säga både ja och nej.med tanke på arbetsmarknad och hur många jobb som försvinner om det blir kl.Är svaret ja.

Toppen