Senaste nytt

SAS krav på lönesänkningar - tror du det går igenom ?

Kommer SAS lönesänkningar gå igenom?

  • Ja

    Votes: 63 64,9%
  • Nej

    Votes: 34 35,1%

  • Total voters
    97
  • Poll closed .
Den här norska SAS pursen antyder att med ledningens sparkrav kommer hon förlora ca 10 000 norska kr per månad.
Borde hon inte idag då tjäna ca 70 000 NOK(ca 78 200 SEK)per månad?
OM det är så är det sinnessjuka löner bland SAS kabinpersonal...

– SAS-sjefen burde halvert lønna - Norge - NRK Nyheter

Hon säger mellan 7000 och 10 000 ned. Om utgår från att sänkningen är 15% så får jag hon ska ligga mellan 47 000 och 67 000 NOK. Under hur många svenskar som kallar sig låglönegrupper med den typen av lön:confused: Börjar kännas som att hela rasket borde rekonstrueras och sedan kan SAS stå för Swedish Airline System. Alternativt, gör som LAN, finns det inte LAN Chile, LAN Equador o s v. Vet inte om dom är fristående bolag? Men då kan ju varje land få bära sina kostnader:cool:
 
SAS måste ha världens högst betalda kabinpersonal...
Jag har läst att snittlönrn i Norge är ca 37 000 NOK per månad.
Sinnesjukt att kvinnan tycker sig vara lågavlönad...
 
Last edited:
SAS måste ha världens högst betalda kabinpersonal...

VIlket å andra sidan väl inte är så konstigt med tanke på att alla tre hemländer har bland de högsta arbetskostnaderna i världen varav huvudbasen ligger i en stad som flera gånger fått distinktionen som staden med världens högsta löner.

Om det verkligen är så att den norska pursern förlorar 7000-10000 NOK/mån på 15% lönesänkning så är hon självfallet överbetald. Men längre ner i artikeln står något om att vanlig cabin crew-lön ligger på 350-400K NOK/år, vilket i norska termer är att likställa med svennebananlönen på sisådär 22-26kkr/mån i Sverige. Att skära ner på den summan ger en rätt så odräglig levnadsstandard i Oslo. Och det om något är väl snarare symtomatiskt för att man borde flytta mer funktioner till Sverige. Det här med att man som svensk kan hamna hos norskt callcenter när man ringer EBG-telefonen mitt i natten, vad fan är det för kostnadstänk?
 
VIlket å andra sidan väl inte är så konstigt med tanke på att alla tre hemländer har bland de högsta arbetskostnaderna i världen varav huvudbasen ligger i en stad som flera gånger fått distinktionen som staden med världens högsta löner.

Om det verkligen är så att den norska pursern förlorar 7000-10000 NOK/mån på 15% lönesänkning så är hon självfallet överbetald. Men längre ner i artikeln står något om att vanlig cabin crew-lön ligger på 350-400K NOK/år, vilket i norska termer är att likställa med svennebananlönen på sisådär 22-26kkr/mån i Sverige. Att skära ner på den summan ger en rätt så odräglig levnadsstandard i Oslo. Och det om något är väl snarare symtomatiskt för att man borde flytta mer funktioner till Sverige. Det här med att man som svensk kan hamna hos norskt callcenter när man ringer EBG-telefonen mitt i natten, vad fan är det för kostnadstänk?

Nu bör man vara lite försiktig med att tolka in sanning i årsinkomstsiffror. I dessa siffror ingår då de otaliga tillägg som SAS-personalen har utanpå sin ordinarie månadslön?
 
Nu bör man vara lite försiktig med att tolka in sanning i årsinkomstsiffror. I dessa siffror ingår då de otaliga tillägg som SAS-personalen har utanpå sin ordinarie månadslön?

Gåtans lösning ligger nog snarare i att 350-400K NOK/år är grundlön och att det inklusive tillägg blir mellan 47000-65000 NOK/mån beroende på tjänstesträcka och eventuella ledigheter den månaden (inga flygtillägg på semestern osv.).
 
Hon säger mellan 7000 och 10 000 ned. Om utgår från att sänkningen är 15% så får jag hon ska ligga mellan 47 000 och 67 000 NOK. Under hur många svenskar som kallar sig låglönegrupper med den typen av lön:confused: Börjar kännas som att hela rasket borde rekonstrueras och sedan kan SAS stå för Swedish Airline System. Alternativt, gör som LAN, finns det inte LAN Chile, LAN Equador o s v. Vet inte om dom är fristående bolag? Men då kan ju varje land få bära sina kostnader:cool:

Enligt Wikipedia finns/fanns(?) det enskilda landsbolag:

från Scandinavian Airlines - Wikipedia, the free encyclopedia

Subsidiaries:


Scandinavian Airlines International – SAS
Responsible for the SAS International Group's intercontinental traffic with long haul routes to North America and Asia out of the main hub in Copenhagen, as well as Stockholm and Oslo. Scandinavian Airlines International also operates all sales units outside Scandinavia. Scandinavian Airlines International has 900 employees.


Scandinavian Airlines in Denmark
Responsible for the traffic from Copenhagen to other European countries, the route from Copenhagen to Oslo, as well as for Danish domestic routes. Scandinavian Airlines DK is responsible for the sales units within Denmark. The company has 2800 employees.

Scandinavian Airlines in Sweden
Responsible for the traffic from Stockholm to other European countries, as well as for Swedish domestic routes. Scandinavian Airlines Sweden is also responsible for the sales units within Sweden. The company has 2500 employees.

Scandinavian Airlines in Norway
Scandinavian Airlines Norge is the result of the merger of SAS Norway and Braathens. The airline was first called SAS Braathens, but changed its name to Scandinavian Airlines Norge in 2007. SAS Norge is responsible for the traffic within Norway, as well as for the routes from Norway to other European countries. SAS Norge is also responsible for the sales units within Norway. The company has 3500 employees.
 
Toppen