Senaste nytt

SAS konkurs nära förestående?

Intressant inlägg av Johan Staël von Holstein:

Sverige bäst i världen på engelska! | MyGate.se

Det är intressant att det är det norska och danska facket som vägrar gå med på lönesänkning. Man köper ut danska och norska staten och så kör man Arlanda som hub istället. Lägg ner norska och danska SAS och låt Widerö sköte den lönsamma norska delen (vilket man ju verkar göra med den äran). Danmark får nog klara sig själv... De kan ju åka Cimber mellan öarna. :D
 
Last edited:
Största anledningen till bankförhandlingarna har väl varit att man vill förhandla ner räntan? Med hjälp av statliga garantier skall man kunna komma ner en hel del i ränta. Björn Kjos har gått ut i media och kritiserat statsgarantierna men han har inte fått något gehör för sin kritik.

På sätt och vis borde han nog vara glad att SAS finns kvar men jag har förstått att det finns någon slags hämndbegär mot SAS i grunden.
Nej, bilden har varit rätt entydig; bankerna flaggade för att de inte avsåg att förlänga krediterna oavsett räntenivå..
Ordinarie förfall var ju visserligen inte förrän i juni, men det kan mycket väl ha hänt att man även varslat för omedelbar uppsägning om SAS bokslut visar sämre ekonomi än lånevillkoren medger.

Med tre statliga garantier blir det dock en helt annan sak, finns nog inte en bank i världen som skulle säga nej till lån med såna säkerheter, och då blir förstås räntan lägre än den blir till ett krisföretag.
 
Varsel 1000 man Palazzi, vilka ska ta hand om oss EBGare sen då när vi behöver proffsig hjälp som idag (jag får det) av bl.a deras fantastiska människor på ex globalsupport? Säger bara det Heja SAS - utan er blir det tomt och tråkigt. Vilka ska vi då diskutera och skvallra om :cool:.

SAS kan skriva ett kontrakt med Indian Call Centre(ICC) som bmi hade avtal med. ;)
De är ändå vana vid bokning av bonusresor inom Star Alliance och har definitivt bättre geografikunskap än US Airways anställda. :rolleyes:
 
Enligt AB (ja ja jag vet) som hänvisar till DI (som inte har något på sin sida än) har iaf EU sagt ja till statsgarantierna

To be continue
 
När ska alla förstå att statsgarantier inte löser SAS ur krisen. Det är bara för att långivarna ska ha en säkerhet.

Det är självklart ingen lösning. SAS måste definiera var man vill vara om 5-10 år och jobba stenhårt för att nå dit. Man måste rita om kartan och fundera över vilket linjenät man vill ha och vilket mervärde man vill erbjuda jämfört med konkurrenter som kommer att trafikera de mest lönsamma linjerna med en lägre servicenivå. Tyvärr kommer vi nog att höra väldigt lite om detta idag, men förhoppningsvis kommer det senare.
 
Toppen