Senaste nytt

SAS konkurs nära förestående?

Varsel 1000 man Palazzi, vilka ska ta hand om oss EBGare sen då när vi behöver proffsig hjälp som idag (jag får det) av bl.a deras fantastika människor på ex globalsupport? Säger bara det Heja SAS - utan er blir det tomt och tråkigt. Vilka ska vi då prata om.. :cool:.

Man skulle kunna vara lika krass och säga, om SAS går i konkurs, vilka skall då ta hand om alla EBGare och ge proffsig hjälp... :)

Allt beror ju på hur man ser på saken.

Varsel 1000 man Palazzi, vilka ska ta hand om oss EBGare sen då när vi behöver proffsig hjälp som idag (jag får det) av bl.a deras fantastiska människor på ex globalsupport? Säger bara det Heja SAS - utan er blir det tomt och tråkigt. Vilka ska vi då diskutera och skvallra om :cool:.

Ja, fast den extra servicen blir inte värd mycket om de 1000mannen orsakade en konkurs.

Några saker ska jag tillstå:
* Av alla flygbolag jag använt runt om i världen har SAS den absolut bästa servicen vid sidan om flyget. Problem med poäng, hjälp att boka om etc... Exemplariskt.
* Flyget inom Sverige, ofta helt perfekt (mindre bra från CPH)
* Möjligheten att flyga direkt från Sverige till slutdestinationen... Bara en sådan sak.
* 100% intjäning, trevliga ombokningsregler och låga priser för den fattiga studenten. Grunden till mitt första statuskort!

SAS har varit ett fantastiskt flygbolag för mig, men de har de facto dragits med för stora kostnader.

Jag hoppas för allt i världen att bolaget blir kvar, deras hårda arbete i denna kris förtjänar det.

1000 varslade innebär förhoppningsvis färre flygningar (med samma service) och bättre optimering av tekniska lösningar.

Jag ställer mig till skaran: Heja SAS!

Last edited:
Lite märkligt att alla förutsätter att utförsäljningar och sparpaket är ett krav för att få behålla krediterna om drygt 4 miljarder som förfaller i juni.
Men försäljningarna det spekuleras om är ju på 4-5 miljarder, så det borde ju gå att lösa in aktuella krediter helt.
Om inte de tillgångarna redan är pantsatta för helt andra krediter förstås..

Största anledningen till bankförhandlingarna har väl varit att man vill förhandla ner räntan? Med hjälp av statliga garantier skall man kunna komma ner en hel del i ränta. Björn Kjos har gått ut i media och kritiserat statsgarantierna men han har inte fått något gehör för sin kritik.

På sätt och vis borde han nog vara glad att SAS finns kvar men jag har förstått att det finns någon slags hämndbegär mot SAS i grunden.

Vad kan vi vänta oss för förändringar i servicen mot kunderna? Jag kan ju tänka att det inte är jättebilligt att ha igång lounger, t.ex.?

Vad kan vi vänta oss för förändringar i servicen mot kunderna? Jag kan ju tänka att det inte är jättebilligt att ha igång lounger, t.ex.?

Det finns mycket annat att skära i. Stor tungrodd organisation med mängder av administration och mellanchefer. När det gäller löneläget ligger SAS också högt, även om lönerna inte har ökat nämnvärt de senaste åren. Det var ett exempel på en av de danska hemsidorna med en purser med några års erfarenhet som tjänade 33000 DKK som _grundlön_ alltså det skulle tillkomma flygtillägg, OB och grejer.

Last edited:
Jag ansluter mig till heja Sas skaran, visst skall ett bolag drivas sunt och på ett långsiktigt hållbart sätt. Men jag hoppas SAS kan reda ut detta en sista gång. Serviceandan generellt hos SAS är som nämnts suverän (med vissa undantag) men löneläget gör det väl omöjligt i dagens hårda konkurerens med bolag som Norwegian,Ryanair,Wizz Air och Vueling. Många menar en SAS konkurs skylle fyllas av andra aktörer, men det skulle med största sannolikhet vara de nyss nämnda som fyller det störsa tomrummet. Vill vi frekventa resenärer som gärna vill resa flexibelt verkligen enbart ha dessa val? Jag hoppas på SAS och att vi fortsätter resa med dem när det är möjligt!!

Toppen