Senaste nytt

SAS konkurs nära förestående?

Nu var det över 12år sedan jag jobbade för sas, men jag minns att min ingångslön som FO där var högre än något annat bolag i EU. Nu har väl det ändrats ganska mycket, men de som har suttit kvar sedan 15år tillbaka har nog en väldigt bra lön.
Ingångslönen är väldigt lägre nuförtiden.
Det är ju det faktumet som sänker SAS just nu. Gamla löne och pensions avtal.

Man kan skylla på gamla flygplan etcetcetc. Men titta på tex Delta och AA i som kör väldigt många MD-80 och de tjänar bra med pengar.

Går AA och Delta bra:confused:

Annars har du givetvis rätt i sak.. Det är löner och pensioner som kostat mest.

Wow...När man trodde att SAS hade nått botten och inte längre kunde prestera sämre på PR-fronten så klarar man att kläcka ur sig detta svar till en orolig kund på Facebook:

SAS Hej Kim! Våra planer är att fortsätta flyga, men jag förstår att du är orolig då det är stort fokus i media. SAS erbjuder 24h full återbetalning av biljetter från köpetillfället. Har du köpt resegaranti/reseförsäkring så kommer återbetalningen från försäkringsbolaget/ resegarantifonden - du får kontakta dem för att se detaljerna. Vänliga hälsningar Stina
Ett inte helt betryggande svar, för att uttrycka det milt...

Inte AA men Delta gör! Q3 2012: Net income of $1.05 billion. Excluding special items, net income of $768 million.
Operating income of $1.31 billion. Operating margin of 13.2 percent.

så jaa, ganska bra ;)

Intressant! Jag glömmer ofta Delta när jag tänker amerikanska bolag..

Hur tusan kan de gå så bra? Delta har väl äldsta flottan som finns..:p

De brukar vara billiga också. Under sommaren är det nästan alltid billigast med Delta från Arlanda. Har de inga löner alls?;)

AA går ju som vanligt illa. Samma sak med US Air.. United lyckades pressa fram en minimal vinst i årets bästa kvartal (Q3).
Läste att t.om Southwest börjar halta nu.. Ett lågprisbolag med 14år gammal flotta brukar inte vara briljant.

Det är alltså Delta, Alaska & Jetblue som håller den amerikanska fanan:) ?

Intressant är att nästan alla medier i Sverige och Norge hänvisar till Dagens Industri som källa som i sin tur hänvisar till Richard Björnelid källor.
Björnelid har fått ett enormt inflytande över SAS framtid.

Intressant! Jag glömmer ofta Delta när jag tänker amerikanska bolag..

Hur tusan kan de gå så bra? Delta har väl äldsta flottan som finns..:p

De brukar vara billiga också. Under sommaren är det nästan alltid billigast med Delta från Arlanda. Har de inga löner alls?;)

AA går ju som vanligt illa. Samma sak med US Air.. United lyckades pressa fram en minimal vinst i årets bästa kvartal (Q3).
Läste att t.om Southwest börjar halta nu.. Ett lågprisbolag med 14år gammal flotta brukar inte vara briljant.

Det är alltså Delta, Alaska & Jetblue som håller den amerikanska fanan:) ?

Delta är väl världens största bolag...så lätt att glömma :) ( lite hur man räknar iofs, men störstflotta )
Men AA går också ganska bra hade en revenue på 22 billion dollas.... är väl inte helt illa pinkat eller?

Med tanke på att EB-kontot är välgött som en julgris kanske man ska boka och biljettera ett par bonusresor nu på eftermiddagen. Om bolaget överlever går de att cancellera och om det blir konkurs har man ett par trevliga resor i F att se fram emot istället för att poängen brinner.

Några som är med på motsvarigheten till en "bank run"? Tänk er rubrikerna - "Bc.se-medlemmar gjorde airline run" :cool:

Rundgång i medierapporteringen nu.

Jag hoppas det löser sig, inte minst för personalens skull. Har gjort 70 resor med SAS sista sex månaderna, och jag tycker att personalen har varit fantastiskt lojal och tillmötesgående trots motvinden. I dessa diskussioner tas personalen oftast upp som den stora kostnaden för bolaget. Men jag skulle vilja hävda att dom också är den största tillgången. Go SAS.

Toppen