Senaste nytt

SAS konkurs nära förestående?

Ja, nu avgörs det...

Tydligen sitter SAS och facket i möte. SAS vill tvinga fram en sänkning av pilot- och kabinlöner med 25%, annars "hotar" bolaget med konkurs imorgon.

Undrar om kabinpersonalens löner understiger DY's vid en sådan sänkning? Därtill borde väl SAS nu anses som en mycket osäker anställning, om de ständigt ligger under konkurshot :(

Jag tror tyvärr inte vi får ett positivt besked imorgon... Det skulle också innebära att det är ett av väldigt få bolag ,med Wallenberg som storägare, som "tillåts" gå i konkurs.

Har tiotalet biljetter med SAS bokade, tur att det finns kortförsäkringar..

Jag är också en frekvent SAS resenär som vill att SAS fixar detta.Men det verkar som denna gång blir det svårt.Även om personalkostnaderna går att sänka.Så är ju alla andra problem kvar med gamla flyg och många olika typer av flyg osv.Diskuterat i olika forum årevis.Regionalflyg till långdistans i samma bolag.Finns det något annat flygbolag som har det?Det blir konkurs, rekonstruktion gissar jag.Det behövs ett typ SAS flygbolag i norden.Möjligheterna att driva och tjäna pengar borde vara goda med rätt ledning och affärside.

Konkursen är givetvis negativ för SAS nuvarande och dåvarande anställda, men inte nödvändigtvis för kunderna.

Om man flyttar över verksamheten på Blue 1, och konkursar SAS är de iaf ekonomiskt "nollställda". Man kan då konkurrera på samma villkor som t.ex DY.

Problemet är väl att Blue 1 då inte har tillräckligt med flygplan. Alla SAS plan, som då lyckligtvis är 100år:p, kommer givetvis avyttras i konkursen. Gäller att få iväg SGH & Eurobonus innan... Lite fulspel att konka SAS dagarna efter SGH försäljning?

Man ska väl inte ropa hej för tidigt... Ska bli intressant imorgon!

Kabinpersonalen ska jobba extra med marktjänst när de har mer än 5 timmars paus. Om jag känner CAU-facket rätt kommer de aldrig gå med på det. Synd. Hade danskarna bara släppt efter lite tidigare hade nog inte blivit så här.

Kan man inte avyttra den danska delen helt och hållet och flytta "allt" till swe +no ? ;-)

Börjar bli lite orolig på riktigt, kan man flytta alla EB poäng till någon annan typ M&M har ju en 2 pers business någonstans i sikte...

CAU organiserar väl bara SAS danska kabinpersonal?
När SAS gjort konkurs kan CAU också lägga ner.
Jag tvivlar på att CAU medlemmarna kommer få jobb i nya flygbolag

Det blir också ett av få bolag där svenska staten är största ägare som går i konkurs..

Last edited:
Tråkig situation - om allt stämmer av vad tidningarna skriver.

Historiskt sett så har det varit kriser tidigare - redan på 80-talet minns jag att det trasslade periodvis.

Min uppfattning är att man långt tidigare skulle ha satsat på högre kvalité och därigenom fått ett bättre rykte.

Denna gång ser det än mer dystert ut och även om det reder upp sig så visar historien att det snart är samma sak igen...tyvärr.

Tråkig situation - om allt stämmer av vad tidningarna skriver.
Det intressanta är att artiklarna som skrivs idag är baserade på DI och Björnelids "expertblogg"... Imponerade vilken mediacirkus de lyckats sätta igång.... Väntar och se vad som sägs imorgon...

Last edited:
Ja, nu avgörs det...

Tydligen sitter SAS och facket i möte. SAS vill tvinga fram en sänkning av pilot- och kabinlöner med 25%, annars "hotar" bolaget med konkurs imorgon.

Undrar om kabinpersonalens löner understiger DY's vid en sådan sänkning? Därtill borde väl SAS nu anses som en mycket osäker anställning, om de ständigt ligger under konkurshot :(

Jag tror tyvärr inte vi får ett positivt besked imorgon... Det skulle också innebära att det är ett av väldigt få bolag ,med Wallenberg som storägare, som "tillåts" gå i konkurs.

Har tiotalet biljetter med SAS bokade, tur att det finns kortförsäkringar..

Nu var det över 12år sedan jag jobbade för sas, men jag minns att min ingångslön som FO där var högre än något annat bolag i EU. Nu har väl det ändrats ganska mycket, men de som har suttit kvar sedan 15år tillbaka har nog en väldigt bra lön.
Ingångslönen är väldigt lägre nuförtiden.
Det är ju det faktumet som sänker SAS just nu. Gamla löne och pensions avtal.

Man kan skylla på gamla flygplan etcetcetc. Men titta på tex Delta och AA i som kör väldigt många MD-80 och de tjänar bra med pengar.

Jag sitter på en biljett ner till Wien nästa år som delas av SK och OS. Två sträckor var. Ligger jag risigt till i fall det blir konkurs och hur hanterar jag en sådan situation?

Toppen