Senaste nytt

SAS konkurs nära förestående?

Verkar ju mest använda de svenska tidningsartiklarna som källa - det är ju inte nyemission utan statliga lånegarantier som avses.

Att regeringar och banker ställer krav på kostnadsreduceringar skulle ju vara något som SAS-ledningen egentligen också står bakom. Då slipper de själva hålla i yxan när det ska kapas förmåner till de anställda. Och som sagts ovan - alternativet är ju kk.

Om det inte funnits emotionella värden i att rädda SAS i den rådande företagsstrukturen tror jag detta löst sig relativt enkelt... (iaf minde komplicerat)

1. Sälj SGH
2. Sälj Eurobonus (kanadensisk köpare)
3. Sälj Wideroe (piloterna i Norge)
4. Stärk samarbetet mellan nya Wideroe och Blue1
5. Flytta över operativa verksamheten från SAS till Blue1 (bättre anställningsvillkor, från SAS sida)
6. Döp om Blue 1 till något som liknar SAS? (Behålla värdet i namnet)
7. Konka det gamla bolaget (radera pensionsskulder)

Kan någon förklara lite vad kan hända om bolaget gör något i stil med vad många föresprakar plus lite till drastiska åtgärder:
a) Knoppa av allt utrikesoperation i separat bolag
b) Flytta all personal i ett nytt bemanningbolag
c) Flytta alla flygplan och hårdvara och respektive mjukvara i egna bolag
d) Ovanstående bolag fakturerar varandra för tjänster precis som för utomstående parter.

Är det för enkelt det jag skriver? :)

Iberias stålbad borde väl vara enda vägen för SAS också?. Minska flottan,lägga ner olönsamma linjer och fokusera på sina styrkor. Nätverkstrafik i Norra europa? Och även slimma verksamheter och personal?

Nu har också Expressen hoppat på DIs spår.....

SASexpressen11nov.jpg

Nyheter | Expressen | Senaste nytt - Nyheter Sport Nöje TV

Som mycket frekvent SAS resenär vill jag inget hellre än att SAS klarar sig undan detta konkurshot..

Som pensionsnörd har jag dock på nätet kunnat följa hur pensionsskulden ser ut, men även vad SAS betalar varje månad för sina piloter. Vad jag har förstått är det inte ovanligt att premien är lika hög som löneutbetalningarna för många äldre.. När man även läser hur höga löner ombordpersonalen har i Danmark förstår man rätt snabbt att det här är en ekvation som aldrig kan gå ihop.. tyvärr!!

Kommer aldrig gå att konkurrera under dessa förutsättningar med LCC..

Inom ett år kommer SAS inte finnas kvar, i alla fall inte i samma skepnad som idag!

Toppen