Senaste nytt

SAS konkurs nära förestående?

Enligt dagens SVT rapport är konkurshotet mot SAS mycket stort just nu när inte lånefinansieringen är löst.
Bankerna kräver mkt kraftfulla åtgärder för att bevilja lånen.

Jag tror dessutom Norwegians intåg på interkont är fullständigt förödande mot SAS. Om SAS överlever är det inte omöjligt att ic avvecklas under 2013. Jag kan inte se hur SAS ska kunna vinna "ic kriget" mot Norwegian. SAS flotta börjar bli föråldrad och det finns inga pengar till att uppgradera stolar, IFE och leasa fler plan. SAS personal kostnader är sannolikt mycket mycket högre än Norwegians. SAS service koncept i monkey har bara blivit sämre och sämre de senaste 10 åren. Nu kostar tom läsk pengar och juice pengar mellan måltiderna. Lägger man dessutom till många militanta fack som vägrar förstå att guldåren på 80-talet för evigt är borta så ser framtiden inte bra ut.

frågan är om inte detta måste räknas till ett av historiens sämsta erbjudanden:

Låna ut pengar till SAS, går bolaget i konkurs får du sannolikt ingenting, pengarna kan endast tas ut i resor och utnyttjar du dem inte före nästa årskifte får du ingenting. Du får inte heller någon ränta. Som tröst får du lite rabatt (men kan samtidigt inte välja andra bolag som har lägre priser.

Å andra sidan skulle listan över personer som nappar kunna inbringa en del pengar. Exempelvis för personer som är företrädare för nigerianska dödsbon och behöver hjälp att få ut pengarna.

Enligt dagens SVT rapport är konkurshotet mot SAS mycket stort just nu när inte lånefinansieringen är löst.

Från svt.se
Enligt uppgifter till Dagens Industri har alla svenska storbanker utom Handelsbanken gått med på att förlänga SAS krediter, efter påtryckningar från finansdepartementet.

Nordea, där svenska staten är storägare, ska ta över Handelsbankens krediter. Men det har irriterat övriga banker att Handelsbanken slipper undan, uppger källor för DI.

DNB, där norska staten är ägare, och Royal Bank of Scotland ska också vara med på uppgörelsen.

Att SAS lyckas förlänga de krediter på 4,7 miljarder kronor som löper ut i juni 2013 är nödvändigt för bolagets överlevnad.

"Betydande framsteg har gjorts i förhandlingarna och avseende den genomgripande planen, och båda förväntas vara klara inom de närmaste dagarna", skriver SAS.

Med risk för att jag börjar låta som en gammal vinylskiva; Det enda som sker när SAS lyckas med ny finansiering är att man rullar skulderna framåt. Det löser inga problem, utan man köper sig mer tid. Dyr tid. Lånen lär vara dyrare eftersom risken för bankerna är större än vid förra lånet. Bankerna tjänar stora pengar på räntan som SAS betalar.
SAS måste alltså kunna "service the debt" till högre pris samtidigt som kostnader skall ner och försäljning upp. SAS skär och skär, men dom stora blödningarna har man inte stoppat. Dyr personal (som styrs av militanta fack, där man inte ser längre än sin medlemmars lönekuvert) samt en föråldrad flotta som dricker för mycket soppa.

Det är som Romneys budget. The maths do not add upp. It's a fantasy.

OBS; jag önskar inte någon att bli arbetslös eller behöva gå igenom varsel. Men det kommer ske om det inte görs drastiska förändingar hos SAS, a la Swiss.

Hur gör man nu med sina 220' bonuspoäng ? (Inser att jag är en aning egoistisk eftersom folk kommer mista sitt arbete) Har inte tid att bränna desssa förrän tidigast hösten 2013. Tips, ideer ?

Hur gör man nu med sina 220' bonuspoäng ? (Inser att jag är en aning egoistisk eftersom folk kommer mista sitt arbete) Har inte tid att bränna desssa förrän tidigast hösten 2013. Tips, ideer ?
Hur mycket värde tror du varje poäng har som bäst? Milesen är nog en risk och förlust som man måste kunna acceptera.
Lägg till "lite" pengar och köp en upplevelse för livet:

mig29.JPG

Last edited:
Innan vi går på dessa kvällstidningsutsagor kanske vi bör tänka efter.! en konkurs ska begäras av styrelsen då hälften eller mer av aktiekapitalet är förbrukat. Lånebilden inverkar inte på aktiekapitalet då ökade lån inte innebär ökat kapital.
Är inte detta grundkurs A i pengaförvaltning för alla i lågstadiet?? eller ingår detta bara i allmänbildningen för en smålänning??

Det handlar väl om att lånen måste betalas om de inte kan rullas. Vad ska SAS betala med och vad får det för effekt på balansräkningen?

Det ser fortfarande ut som att pensionsfrågan är direkt avgörande för SAS om/när de lyckas omförhandla lånen.

Javisst. Du har rätt. Pensionsavtalen är styrande och resultatet av dessa är konkurs 1/11 2013 om inget görs. Vad då att göra?
1. Sälja av personalintensiv verksamhet vilket medför att pensionsskulden sjunker.
2.Ställ över aktiv dvs flygande verksamhet i ett annat bolag (Blue1) och konkursa olönsam verksamhet. Detta innebär att pensionsskulder är borta..
Leasa alla plan ...
Att vara flygvärdinna är inget jobb som kräver någon högre utbildning. Anställ dessa via Asiatiskt underbolag så är säkerhetskraven uppfyllda. Engelsktalande räcker enligt krav.
SAS är långt ifrån slut än. Det jag nu tagit upp är bara några åtgärder man kan göra. Med en bra revisor kommer man mycket längre...
Själv är jag ju bara självlärd smålänning... :cool: Sug på den...

Toppen