Senaste nytt

SAS konkurs nära förestående?

Alx

Medlem
Deras inställning liknar allt mer Ryanair och Co. som också skiter i lagar och regler. Senaste tidens besparingar visar ju också att de helst konkurrerar just med dessa LCC.

Jag råkade ut för samma sak med SAS i somras och de hävdade liksom i ditt fall att de inte fick/behövde eller tänkte boka om oss med LH utan bara betala tillbaka biljetterna eller boka om mig till en resa på SK metall TVÅ VECKOR tidigare!!

Efter många om och men lyckades jag tvinga SAS att mycket motvilligt boka om mig till en SAS flygning ett helt annat datum som ändå passade mig. Inte helt vad jag ville, men de vägrade att ge sig så jag gav upp mina rättigheter att bli ombokad till LH det datum jag skulle ha rest.

Istället väljer jag numera att straffa SAS genom att välja bort SAS när andra seriösa alternativ finns. Men ibland är tyvärr SAS det enda vettiga alternativet.
 

Hall

Medlem
Ja, de är naturligtvis skyldiga att boka om både enligt EU-reglerna och SK:s egen CoC. Min poäng är att se beter sig som ett företag som vet att dagarna är räknade.

Hade jag en större mängd EB-poäng skulle jag nog använda dem raskt.

Mmm, LH följer väl i princip aldrig allmänna reklamationsnämndens utslag och Swiss verkar vara mycket dåliga på att betala tillbaka på billjetter (se annan tråd). Det är No-more-Mr-Nice-SAS-guy vi ser växa fram. En riktig snålis.
 

Traveller

Medlem
De Nordiska staterna är nu storägare i SAS. SAS har beställt nya maskiner med god kunskap och kännedom om hur räkenskaperna ser ut vilket även leverantörerna har. Jag undrar om verkligen storägarna skulle gå med på nybeställningar om det var så att man inte skulle klara problemen. Jag som trogen och glad kund hos SAS kommer fortsätta tro på dom och nämnas kan att jag inte har märkt av någon som helst förändring under de senaste veckorna vilket nämns här.
 

Dr. Miles

Expert
De Nordiska staterna är nu storägare i SAS. SAS har beställt nya maskiner med god kunskap och kännedom om hur räkenskaperna ser ut vilket även leverantörerna har. Jag undrar om verkligen storägarna skulle gå med på nybeställningar om det var så att man inte skulle klara problemen. Jag som trogen och glad kund hos SAS kommer fortsätta tro på dom och nämnas kan att jag inte har märkt av någon som helst förändring under de senaste veckorna vilket nämns här.

Jag säger inte emot din teori, men gick American Airlines inte in i Chapter 11 efter de har beställt massor av flygplan?
 

Alx

Medlem
De Nordiska staterna är nu storägare i SAS. SAS har beställt nya maskiner med god kunskap och kännedom om hur räkenskaperna ser ut vilket även leverantörerna har. Jag undrar om verkligen storägarna skulle gå med på nybeställningar om det var så att man inte skulle klara problemen. Jag som trogen och glad kund hos SAS kommer fortsätta tro på dom och nämnas kan att jag inte har märkt av någon som helst förändring under de senaste veckorna vilket nämns här.

Att beställa massvis med nya plan säger ingenting om framtiden för ett flygbolag. Varför skulle staten inte tillåta en beställning? Vid eventuell konkurs och fördelning av eventuella tillgångar upphör alla åtaganden för en beställning såvida inte staterna mot förmodan skulle ha utlovat några extra säkerheter för SAS beställning. Med andra ord staterna sitter inte med risken, det gör långivarna och flygplanstillverkarna.
 

Chrille

Medlem
Den här typen av spekulationer leder inte till något gott utan spär bara på den negativa spiral som bolaget befinner sig i. Kan vi inte hejda oss lite?
 

Hall

Medlem
Den här typen av spekulationer leder inte till något gott utan spär bara på den negativa spiral som bolaget befinner sig i. Kan vi inte hejda oss lite?

SAS kommer att klara sig men de kommer att gå igenom ett än värre stålbad än de senaste åren.

Norwegian ligger sämre till än SAS om man tittar på förlust i förhållande till omsättning under första kvartalet i år och vinst i förhållande till omsättning under förra räkenskapsåret.
 

Ubbe

Medlem
Ok, då tycker jag nog att det borde vara läge att hävda EU261/2004 lite till. Vad jag kan se så bör du ju ha helt rätt i att kräva rerouting med vilket bolag du vill. Dock är ju EU261/2004 lite oklar på den punkten och flygbolagen brukar ju inte riktigt gilla domstolsbeslut som förtydligar detta. Men stå på dig!

Nu är det 5 oktober. Hur man än räknar så är det mer än 14 dagar till november och då kan inte jag se att EU261/2004 skulle vara tillämplig här.
Förklara gärna mer hur du tänker.
Köper man en REA biljett och sedan det blir en schemaförändring meddelad i god tid före så kan man inte förvänta sig att ett vinsdrivande företag ska gå till en konkurrent och där köpa en dyrare produkt för att kompensera kunden. Här erbjuds ju kunden andra alternativ hos SK men dessa alternativ godkänns inte av kunden. OK då är det ju pengarna tillbaka som gäller.
Tänker du annorlunda så beskriv gärna. Bra om man lär sig nått nytt. :eek:
 

agehall

Medlem
Regeln om rerouting vid cancellering har ingen tidsfrist vad jag kan se. Det är bara delarna som rör kontant ersättning som har tidskrav.
 
Toppen