Senaste nytt

SAS konkurs nära förestående?

Tur att man bokat full flex & C för nästa år. Dessa är nu avbokade (av mig). Förlorar bara 1.800SEK för en resa ARN-LIN-ARN om två veckor, om konkursen realiseras.

Klokt! Jag sitter inte på en enda SK revenue ticket nu, bara ett leg bokat som award för mig själv, och ett leg för föräldrarna i vår.

Har ett gäng betalda biljetter på SK, men betalda med kreditkort så pengarna får jag nog tillbaka. Det jobbiga blir ju att hitta nya (dyrare) flyg med kort varsel - eller ställa in resorna.

Tur att man bokat full flex & C för nästa år. Dessa är nu avbokade (av mig). Förlorar bara 1.800SEK för en resa ARN-LIN-ARN om två veckor, om konkursen realiseras.

Men med tanke på hur lång tid det tar för SAS att återbetala köpta biljetter (veckor-månader), om de konkar innan antar jag att du ändå tappar pengarna?

Läget är lugnt! SAS överlever och bolaget har inte ens någon faktiskt konkurshot över sig i detta skede. Det här handlar om att lösa kommande problem vilka verkar vara lösta och presenteras i morgon. Att ett jättesparpaket skulle komma har vi alla känt till länge och nu skall det presenteras. Då sätter mediadrevet igång med sina ryktesspridningar (AB, DI, Exp) vilket endast skadar bolaget och genererar massavbokningar. Själv har jag inte rört en enda av varken mina 8 bokade resor eller mina bokade bonusbiljetter. Detta eftersom jag anser mig säker på att det inte föreligger andra direkta problem än de vi redan kände till för ett par veckor sedan. Det var dessutom med glädje vi såg SAS leverera ett hyfsat resultat för Q3.

Håller med Traveller och känner mig fullständigt trygg med de framtida resor jag bokat med SK. Intressant är dock att fackföreningar inser att det är allvar och skarpa åtgärder krävs.Blir trevligt att följa måndagens presskonferens.
Förövrigt var CPH-BKK-CPH i C förra veckan alldeles utmärkt. Tranbärsjuice duger bra före takeoff.......

Undrar om kabinpersonalens löner understiger DY's vid en sådan sänkning? Därtill borde väl SAS nu anses som en mycket osäker anställning, om de ständigt ligger under konkurshot :(

Nej, det gör det inte. :( Enda undantaget är de som har anställt under senaste 2 åren via Proffice Aviation till ARN basen.

Har tiotalet biljetter med SAS bokade, tur att det finns kortförsäkringar..

Själv bokat så sent som idag 3 biljetter. :) Det bästa som vi resenärer kan göra nu är att fortfarande köpa resor med SAS.

Last edited:
Toppen