Senaste nytt

SAS konkurs nära förestående?

Bokade för några dagar sen två bonus resor med SK i december. OM (stort OM) det nu skulle bli en konkurs i morgon eller innan avresa gör det någon skillnad att ha bonuspoängen kvar på kontot (alltså avboka bonusresan) eller ha dom bokade? Innestående poäng ryker väl men så gör väl även bonusresor som redan är bokade men ej fullförda? Har dessutom betalat med Amex men det blir väl inget ersättning för en sådan resa då jag inte betalt pengar för resan (mer än några få hundralappar)?

De ryker nog oavsett, OM det blir konkurs. Finns väl en mikroskopisk möjlighet att något annat bolag inom Star Alliance väljer att växla in dina poäng om de är kvar på kontot. Dock växlas poängen säkerligen inte 1/1, och troligen inte alls..

till saken hör att jag troligtvis ska avboka resan i vilket fall som helst då datumen inte riktigt passade. Funderade på om det finns en mikroskopisk chans att något annat bolag köper upp SK och att flyget avgår som planerat? Jag har för mig att SK gjorde det vid Spainair men dom ägde ju delar av bolaget om jag inte minns fel. Hellre en resa på lite obekväma datum än att förlora 90000 poäng i ett svep ;) Sista alternativet är väl en dyr shopping i poängbutiken innan 0800 i morgon ;) men det känns ju riktigt surt om det inte skulle bli någon konkurs. Får väl hålla tummarna hårt att det går vägen.

till saken hör att jag troligtvis ska avboka resan i vilket fall som helst då datumen inte riktigt passade. Funderade på om det finns en mikroskopisk chans att något annat bolag köper upp SK och att flyget avgår som planerat? Jag har för mig att SK gjorde det vid Spainair men dom ägde ju delar av bolaget om jag inte minns fel. Hellre en resa på lite obekväma datum än att förlora 90000 poäng i ett svep ;) Sista alternativet är väl en dyr shopping i poängbutiken innan 0800 i morgon ;) men det känns ju riktigt surt om det inte skulle bli någon konkurs. Får väl hålla tummarna hårt att det går vägen.

Jag vill inte vara tungan på vågen i denna avvägning:p Finns många konkursade bolag där poängen inte översattes.

Att något annat bolag köper SAS tror jag är uteslutet.
Aktien är inte värd något, men ändå verkar inget bolag visat intresse (sedan LH för ett par år sedan). Det finns inte en chans att någon köper SAS... Möjligen Norwegian, men då med baktanken att avveckla konkurrenten.

Spendera INTE 90.000p i poängbutiken! Då är du garanterat av med 90.000p

Det kan vara så att ett bolag köpt Eurobonus (endast programmet) imorgon, och då är dina poäng säkra (iaf säkrare).

hmm, svårt beslut. om jag läser villkoren i poängbutiken så är väl det möjligt att göra en retur upp till 14 dagar efter mottagen vara. En riktigt dyr Apple Timecapsle känns ju bättre än inga poäng alls hehe. Kan Eurobonus programmet vara värt något även om SK kursar? Läste en annan tråd om detta och förstår att det finns ett egetvärde i ett bonusprogram men gör det även dom om SK försvinner?

Men den är separat va? Säkert dyrare premie än de 1.800SEK jag kan förlora (inte säkert dock). Det är nog en bra försäkring för de som ligger ute med mer pengar.

Jag tror att jag betalade ca 500 SEK/år då försäkringen täcker även för sjukvårdskostnader under 1.500 SEK som vanlig hemförsäkring har det som självrisk.

Vad jag vet så får man oftast igen pengarna om man har betalat med kreditkort. Tappade några flybe biljetter när de konka, gjorde en reklamation på att jag inte fick nån vara... Pengarna kom tillbaka på nån vecka. Har för mig att jag betalade med Eurocard. Var det unikt, hade jag bara tur eller?

Bokade för några dagar sen två bonus resor med SK i december. OM (stort OM) det nu skulle bli en konkurs i morgon eller innan avresa gör det någon skillnad att ha bonuspoängen kvar på kontot (alltså avboka bonusresan) eller ha dom bokade? Innestående poäng ryker väl men så gör väl även bonusresor som redan är bokade men ej fullförda? Har dessutom betalat med Amex men det blir väl inget ersättning för en sådan resa då jag inte betalt pengar för resan (mer än några få hundralappar)?
Läser du villkoren så garanterar väl AmexEurobonus försäkring även resor som är betalda med points och via AMEX. resor med points där resten inte är betald via Amex står de givetvis inte för.

lutar åt att det blir en avbokning iaf. Dum fråga kanske men känns som en passande dag för sådana ;). Får man tillbaka dom dryga 600 kr som man betalt i kontanter vid en avbokning?

hmm, svårt beslut. om jag läser villkoren i poängbutiken så är väl det möjligt att göra en retur upp till 14 dagar efter mottagen vara. En riktigt dyr Apple Timecapsle känns ju bättre än inga poäng alls hehe. Kan Eurobonus programmet vara värt något även om SK kursar? Läste en annan tråd om detta och förstår att det finns ett egetvärde i ett bonusprogram men gör det även dom om SK försvinner?

Om det vid retur innebär fulle refound (90.000p) så är det ju smart. Även om det inte är fel på varan?

Eurobonus kan, i teorin, vara värt något utan SAS. Köparen vill åt kundunderlaget i Eurobonus. Eurobonus skulle kunna användas för t.ex Blue 1, Wideroe & Estonian fortsatt.

Toppen