Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

Jo men KLMs utestående skuld minskar inte för att SAS-medlemmar får sitta där. Dock borde ju KLM få betalt för att sälja platsen till SAS (men frågan är hur mycket betalt)?

Eller toer, du kanske är medlem hos KLM?

Det andra syftet med besparingen torde också vara att se över utbudet. Tomma platser kostar en del så risken finns att beläggningen av betalande passagerare ökar om tillgången minskar. Det leder nog till färre bonusplatser eller åtminstone att de släpps senare inpå avresan.
 
Det andra syftet med besparingen torde också vara att se över utbudet. Tomma platser kostar en del så risken finns att beläggningen av betalande passagerare ökar om tillgången minskar. Det leder nog till färre bonusplatser eller åtminstone att de släpps senare inpå avresan.

Det här stämmer bara om man väldigt konsekvent har en kabinfaktor nära 100%. AFKLM rapporterade förra året en laod på 88%. Högt men definitivt inte i närheten av att bonusplatser skulel trycka ut betalande.
 
Sees no connection between savings and withdrawn bonus places.

Almost the opposite. Points are reported as an outstanding liability for the companies. If people burn points on empty seats, it is a marginal cost to the airline in return for reducing the customer base.
The operating airline in cost-cutting/margin-maximizing mode would prefer to reduce sales of seats for the discounted price represented by award seats on their own carrier; instead the operating carrier prefers to sell the seats on their own flights at regular fare prices or at sky high bonus ticket prices using points from their own program. This was what Delta Air Lines started doing years ago and why they started with this approach, and then AirFrance-KLM copied Delta SkyMiles in this regard. But with AirFrance-KLM, there was the high fuel surcharges for long-haul premium cabin space that were part of the equation for what to release for their own members and to the partner program members of great relevance to AirFrance-KLM beyond FlyingBlue.

Delta’s load factor nowadays is probably in the mid- to upper-80s.
 
Ser ingen koppling mellan besparingar och indragna bonusplatser.

Nästan tvärtom. Poäng redovisas som en utstående skuld för bolagen. Om folk bränner poäng på tomma säten så är det en marginell kostnad för flygbolaget i utbyte mot att kundfodran reduceras.

Vi hoppas på det... ;)

"Våra flygplan är fulla, men vår kapacitet är fortfarande inte tillbaka på nivåerna före coronapandemin”, säger KLM:s vd Marjan Rintel i ett pressmeddelande."

Jag kanske bara funderade högt..med tanke på att det enl. podden "Medvind" verkar vara väldigt svårt att få igenom rewards på KLM med EB, att de hellre försöker sälja de fåtal säten som går tomma, än att ge bort dessa till en "flock hungriga vargar".. ursäkta analogin på förhand :eek:
 
Vi hoppas på det... ;)

"Våra flygplan är fulla, men vår kapacitet är fortfarande inte tillbaka på nivåerna före coronapandemin”, säger KLM:s vd Marjan Rintel i ett pressmeddelande."

Jag kanske bara funderade högt..med tanke på att det enl. podden "Medvind" verkar vara väldigt svårt att få igenom rewards på KLM med EB, att de hellre försöker sälja de fåtal säten som går tomma, än att ge bort dessa till en "flock hungriga vargar".. ursäkta analogin på förhand :eek:

Du vet att det är Chatflights som ligger bakom Medvind va?
 
Vi hoppas på det... ;)

"Våra flygplan är fulla, men vår kapacitet är fortfarande inte tillbaka på nivåerna före coronapandemin”, säger KLM:s vd Marjan Rintel i ett pressmeddelande."

Jag kanske bara funderade högt..med tanke på att det enl. podden "Medvind" verkar vara väldigt svårt att få igenom rewards på KLM med EB, att de hellre försöker sälja de fåtal säten som går tomma, än att ge bort dessa till en "flock hungriga vargar".. ursäkta analogin på förhand :eek:

Flygplanen är fulla för att Schiphol dragit ner kapaciteten jämfört med pre covid och det är därför de inte kan komma upp i volym. Detta sades ju vara en av anledningarna till att man ville ha en tredje hubb i Köpenhamn.
 
Vi hoppas på det... ;)

"Våra flygplan är fulla, men vår kapacitet är fortfarande inte tillbaka på nivåerna före coronapandemin”, säger KLM:s vd Marjan Rintel i ett pressmeddelande."

Jag kanske bara funderade högt..med tanke på att det enl. podden "Medvind" verkar vara väldigt svårt att få igenom rewards på KLM med EB, att de hellre försöker sälja de fåtal säten som går tomma, än att ge bort dessa till en "flock hungriga vargar".. ursäkta analogin på förhand :eek:
Det är inga flygbolag som "rear ut" sista platserna ombord. De säljer man still folk som bokar med kort varsel, eller fyller upp vid irregulations ouch folk måste byta flyg.
Det är mer ekonomiskt för flygbolaget att sälja 1 stol för 10k än 10 stolar för 1k när vi pratat de sista platserna ombord.
 
Flygplanen är fulla för att Schiphol dragit ner kapaciteten jämfört med pre covid och det är därför de inte kan komma upp i volym. Detta sades ju vara en av anledningarna till att man ville ha en tredje hubb i Köpenhamn.
Du är kvar i 2023, det blir ingen neddragning i kapacitet på Schiphol.

 
Code share med Virgin från och med måndag.

Nämns en rad fördelar för guld och diamant, inget om lounge, undrar om det är med avsikt?
Jag tror du är nåt på spåren, då de nämner SAS lounger för Virgins statusmedlemmar. Virgin har väl alltid varit ganska restriktiva med lounge-access på Heathrow?
 
Toppen