Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

TP12

Medlem
Nu har jag inte lyssnat på hela denna men jag har hyfsat följt denna tråden från början.

Och precis som skrivs av många här och citat ”I denna podcast lovar de att SAS Eurobonus ska finnas kvar även efter fusionen med Air France-KLM och att alla behåller sina poäng.”

Hur kan då Chatflights vara så säkra på att ”Slutet är nära för SAS och Star Alliance Rädda värdet av dina poäng” och att ”poängens värde minskar”? Det kanske är troligt att så sker men är det verkligen kommunicerat?

Vad missar jag här?
När SAS går med i Skyteam så innebär det slutet för SAS och *A, så vill du boka med *A så är det dags att göra det. Huruvida värdet minskar vet vi inte än - har inte sett något om att poängtabellerna ska ändras men deras tanke är kanske att utbudet av linjer kommer minska?

Man bör kanske ha i åtanke att det gynnar Chatflights om folk använder sina poäng (via dem) :)
 

Jannes

Medlem
Hur kan då Chatflights vara så säkra på att ”Slutet är nära för SAS och Star Alliance Rädda värdet av dina poäng” och att ”poängens värde minskar”? Det kanske är troligt att så sker men är det verkligen kommunicerat?

Vad missar jag här?
Ingenting. Chatflights tjänar på att skapa nervositet och få folk att boka för sina poäng. Ergo så spär de på paniken, och ifall det visar sig vara falskt så kan man slänga ut ett ”oj pust, så skönt att det inte blev så”.
#cynisk
 

Fredah

Medlem
Ingenting. Chatflights tjänar på att skapa nervositet och få folk att boka för sina poäng. Ergo så spär de på paniken, och ifall det visar sig vara falskt så kan man slänga ut ett ”oj pust, så skönt att det inte blev så”.
#cynisk
Skönt att höra, då kan jag fortsätta hoppas att det blir samma eller bättre värde i skyteam (i alla fall initialt).

Tidigare har de kommunicerat (bland annat i sin podd, medvind) att ”de tror” och ”kanske kommer”. Därför blev jag lite förvånad över mailet och hur säkra de verkar. Till den grad att jag kände ”jag måste ha missat något”.
 

Mikeswede

Medlem
Känns lite väl svartmålande. Jag tror att SAS kommer mycket mer vara en jämlike i SkyTeam än *A vilket kommer ge bättre möjligheter på thoroughfares.
Skulle gärna vilja veta
- Vet vi varför SAS inte har behandlats ok (fått vara med i JV). Enligt min åsikt är det sällan bara ena partnern som är orsak. Kanske har SAS gjort/sagt något som gjorder medverkan i Atant JV mycket svårare ?
. Vilka belägg har vi att SAS skulle behandlas som en jämlike i Skyteam. AF/KLM är ju någåt större ....
 

Mikeswede

Medlem
Att AFKLM äger en andel väger säkert i vågskålen. Varför köpa ett företag och sedan inte försöka maximera dess framgångspotential?
Är det säkert att ett SAS som konkurrent på långlinjer är bättre än ett "matar" SAS som fyller AF/KLM kärrorna sett ur ett AF/KLM perspektiv?
Jag tror också att SAS kommer "få" behålla några långlinjer men till stor del kommer man bli ett matarflugbolag.
 

palmen

Moderator
Skönt att höra, då kan jag fortsätta hoppas att det blir samma eller bättre värde i skyteam (i alla fall initialt).

Tidigare har de kommunicerat (bland annat i sin podd, medvind) att ”de tror” och ”kanske kommer”. Därför blev jag lite förvånad över mailet och hur säkra de verkar. Till den grad att jag kände ”jag måste ha missat något”.
Chatflights har en låg historia av att ljuga och publicera falsk information i marknadsföringssyfte. Att de gör det nu igen är med andra ord inte direkt förvånande.

De tjänar pengar på att folk bokar med dom och nu försöker de sprida panik genom att hitta på scenarion som kan inträffa, och säga att det kommer att bli så utan att de vet (om de nu inte fått inside info som inte publicerats för allmänheten).
 

ulagun

Medlem
När SAS går med i Skyteam så innebär det slutet för SAS och *A, så vill du boka med *A så är det dags att göra det. Huruvida värdet minskar vet vi inte än - har inte sett något om att poängtabellerna ska ändras men deras tanke är kanske att utbudet av linjer kommer minska?

Man bör kanske ha i åtanke att det gynnar Chatflights om folk använder sina poäng (via dem) :)
Fråga lite OT och som det kanske inte finns något konkret svar på
Ska nu boka en resa i november. Funderar på TAP economy.
Vad innebär det om SAS lämnar *A innan dess?
Alltså bokas som* A medlem men flyger när de lämnat.
Inser att jag troligtvis inte får några poäng, men behåller man övriga guldförmåner som lounge, fasttrack m.m.

Är det bättre alternativ att vänta och se vad som händer och boka när vi har facit?
 

011430121

Medlem
Fråga lite OT och som det kanske inte finns något konkret svar på
Ska nu boka en resa i november. Funderar på TAP economy.
Vad innebär det om SAS lämnar *A innan dess?
Alltså bokas som* A medlem men flyger när de lämnat.
Inser att jag troligtvis inte får några poäng, men behåller man övriga guldförmåner som lounge, fasttrack m.m.

Är det bättre alternativ att vänta och se vad som händer och boka när vi har facit?
Tyvärr är det ingen som vet svaren på dina frågor
Du kanske får allt, eller inget
Det ända som är någorlunda säkert att du får de förmånerna om du bokar SAS
 
Toppen