Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

Vera

Medlem
Efter att ha läst ikapp med den här tråden från New York blir en ganska konfunderad över en del av inläggen. Flög för övrigt in med SAS till JFK vilket var toppen!

Tänker att alla som fortsatt vill ha ett skandinaviskt fullservicebolag med ett gott regionalt, europeiskt och internationellt linjenät borde vara glada idag.

Fakta är att SAS aldrig kunde stå på egna ben. Hela branschen i västvärlden genomgår en konsolidering. Att vara en mellanstor spelare med för hög kostnadsmassa var aldrig något alternativ.

Att lyckas få en industriell investerare, som om allt går vägen, kommer att kontrollen var det absolut bästa utfallet. Det finns ett stort kommersiellt värde i att integreras i KLM/AFs försäljningskanaler och dra nytta av deras globala närvaro.

Men vad med Star Alliance? Visst kan det finnas emotionella skäl till att det känns ledsamt, men på riktigt? Lufthansa har sedan det misslyckade uppköpet av SAS 2009 behandlat SAS som en sur konkurrent. Stängt ute SAS från det framgångsrika JVet över Atlanten, avslutat kommersiellt samarbete på matning till Frankfurt/Munich och effektivt skurit av SAS från uppsidorna osv osv. United har också gradvis avskärmat sig från SAS.
Om det är någon som ska vara oroad idag är det nog LH som förlorar stora delar av sitt fotavtryck i Skandinavien.

Det finns en kommersiell logik. KLM/AF är i behov av tillväxt om de vill fortsätta ha en ledande position i Europa. CPH kan fungera som en tredje hub med bäring på Skandinavien, norra Tyskland och Polen. Potential för nya rutter till Seoul, Atlanta, Dallas och Sydamerika.

KLM har redan en bra marknadsandel i Norden som nu kan växa betydligt. Blir intressant att se om AF också vill ha större del av den kakan. Att Castlelake, som är stora på flygplansleasing kommer in är också kommersiellt intressant.

Är det lätt att byta allians? Nej! Verkligen inte. Allt point-to-point fungerar enkelt (regionalt och Europa) men att flytta 6 avgångar från EWR till JFK i New York är ingen lätt operation. Att integrera Eurobonus, att byta cosharesamarbeten, kanske bryta JV (Singapore till CPH och Air Canada), göra en total ombranding och mycket mer kommer att ta år.
Men i slutet av dagen är det bättre att samarbeta med några som är intresserade av just det.

Men att som vissa här verkar tro - att SAS skulle strunta i sina mest lojala kunder? Glöm det. Värdet i SAS ligger i de över 7 miljoner som är eurobonusmedlemmar. Kreditkort, fringisar, medlemsnivåer och annat kommer säkert förändras över tid, som det alltid gjort.

Slutligen. SAS alternativ hade varit en avveckling efter årskiftet. Men nu kanske kan man äntligen staka ut en hållbar väg framåt och stärka erbjudandet. Hatten av för teamet på SAS som satsat allt.
Ja det blir ett spritt ägande i SAS många viljor som ska samsas så i bästa fall kan EB överleva om än avskalat/ändrat. Det är ingen som har skarp majoritet största ägare har 32 procent en tredjedel och en spridd flotta i sin portfölj. 26 procent danska SAS som borde ha visst inflytande kring tidigare SAS. Dessa två tillsammans 58%. Ökade biljettpriser är ju troligt scenario och vinstfokus självklart. Kan lyfta SAS med möjlighet att omdisponera flottan av plan som blivit stående etc.
 

palmen

Moderator
Förslagsvis så gör Amex en deal med LH, LX, OS istället
Lufthansa gruppen som bara lyckats få 600 kunder till sitt M&M kort i Sverige skulle alltså vara en bättre kund än att SAS/Eurobonus som jag lovar dig säkert har minst det 10-dubbla i kundunderlag. Det är så få personer så att Resurs inte ser det som lönsamt att behålla kortet in Sverige.

Vad skulle Amex tjäna på att minska mängder kunder med 90%? Gemeneman kommer inte byta till Miles & More bara för det finns ett Amex, speciellt inte som Mastercard kortet är både billigare och fungerar överallt till skillnad från Mastercard.
 

Vera

Medlem
Vad skulle Amex tjäna på att minska mängder kunder med 90%? Gemeneman kommer inte byta till Miles & More bara för det finns ett Amex, speciellt inte som Mastercard kortet är både billigare och fungerar överallt till skillnad från Mastercard.
Någonstans behövs ju resenärer och kortinnehavare och det lär ju bli någon stegvis anpassning av EB min gissning. Andra kommer försöka positionera sig. EB bra koncept annars med Fasttrack, bagage, priority, seat choice osv som jag kommer sakna helt klart och sannolikt behövs större motprestation framåt. Dock tror jag inte SAS ekonomiska utmaningar varit just EB utan helt andra saker. Det jag tänker är just det spridda ägandet som ska få ihop SAS idag med SAS framåt.
 

AABack2ARN

Medlem
Ankos formulering är ju helt klart lite tvetydig. Funderar på varför han poängterar både Star Alliance och sedan SAS separat. Men det kanske mest är för att vända sig till flera målgrupper i samma mail där alla inte är lika fokuserade på Star Alliance.

Men, på tal om Star Alliance och Arlanda. Det skall bli intressant om Lufthansa Group öppnar en egen lounge på Arlanda när väl alliansbytet skett för SAS? LHGroup har ju trots allt uppemot 20 flighter om dagen från Arlanda och jag hoppas innerligen att de inte sjunker så lågt som att nyttja Pearl T5? Lite tveksam om LHGroup verkligen skulle få plats i T2.

Ja, jag är fortfarande lite sur på detta men jag måste hålla med den som skrev ovan att det kan ju bli bra för SAS (och oss) om man nu kommer med i en allians där de andra medlemmarna ser nyttan av en exempelvis genom att låta SAS vara med i diverse JVs. Såväl Lufthansa som United känns ju inte som om de VERKLIGEN vill leka med SAS.
 

palmen

Moderator
Någonstans behövs ju resenärer och kortinnehavare och det lär ju bli någon stegvis anpassning av EB min gissning. Andra kommer försöka positionera sig. EB bra koncept annars med Fasttrack, bagage, priority, seat choice osv som jag kommer sakna helt klart och sannolikt behövs större motprestation framåt. Dock tror jag inte SAS ekonomiska utmaningar varit just EB utan helt andra saker. Det jag tänker är just det spridda ägandet som ska få ihop SAS idag med SAS framåt.
Förstår inte riktigt hur detta skulle vara anledningar till att Amex vill tappa 90% av sin marknadsandel i Sverige på att byta bort SAS/Eurobonus som partner.

Amex har tydligt visar att de bara har en partner per marknad. Titta USA tex där det bara är Delta som har Amex, och SAS är ju på väg över till samma allians dessutom.
 

Vera

Medlem
Förstår inte riktigt hur detta skulle vara anledningar till att Amex vill tappa 90% av sin marknadsandel i Sverige på att byta bort SAS/Eurobonus som partner.

Amex har tydligt visar att de bara har en partner per marknad. Titta USA tex där det bara är Delta som har Amex, och SAS är ju på väg över till samma allians dessutom.
Nej det tror inte jag heller (AMEX), håller med!

Jag menar bara att det står överallt "storägare" men det är inte detsamma som majoritetsägare.... Om Danska SAS äger 30 och Castlelake 32 sitter de på 62 procent tillsammans. SAS Skandinaiven kanske måste hålla ett skandinaviskt anpassat koncept under den globala hatten... AF/KLM har 20%. Ägarfördelningen tyder på att taktpinnen hålls någon annanstans än AF/KLM. Självklart en annan allians men behöver inte betyda end of life för Eurobonus. Kanske tom andra bolag tar upp kampen om kunderna. Kan ju vara en möjlighet också :)

"Omstruktureringen innebär att danska statens ökar sin aktieandel till nästan 30 procent. Air France-KLM tar över 20 procent av bolaget. Investmentbolaget Castlelake är nu den största delägaren med 32 procent av aktierna."
 
Last edited:

Jannes

Medlem
Även om det kanske var det enda "hårda" nyheten förutom själva konsortiet och deras andelar, så är jag lite trött på nyheternas fokus på aktieägarna.
De har blivit tillsagda i flera månader att deras aktier kommer urvattnas eller helt tappa värde. Man får skylla sig själv om man blev och sitta med nitlotten.
Hur mycket tror ni alla de småinvesterarnas kombinerade aktievärde var igår vi stängning? Och många av dem har säkert inte ens tänkt på sitt innehav på ett decennium.
Bättre vore med fokus på att SAS verkar komma undvika konkurs.
 

TP12

Medlem
Nej det tror inte jag heller (AMEX), håller med!

Jag menar bara att det står överallt "storägare" men det är inte detsamma som majoritetsägare.... Om Danska SAS äger 30 och Castlelake 32 sitter de på 62 procent tillsammans. SAS Skandinaiven kanske måste hålla ett skandinaviskt anpassat koncept under den globala hatten... AF/KLM har 20%. Ägarfördelningen tyder på att taktpinnen hålls någon annanstans än AF/KLM. Självklart en annan allians men behöver inte betyda end of life för Eurobonus. Kanske tom andra bolag tar upp kampen om kunderna. Kan ju vara en möjlighet också :)

"Omstruktureringen innebär att danska statens ökar sin aktieandel till nästan 30 procent. Air France-KLM tar över 20 procent av bolaget. Investmentbolaget Castlelake är nu den största delägaren med 32 procent av aktierna."
Nu vet vi inte hur aktieägaravtal ser ut där frågor om kontroll och governance är definierade. Bara för att man inte äger 50 % av kapitalet betyder det inte att man inte kan styra. AF/KLM har väl enligt uppgift möjlighet att utöka sitt ägande framgent dessutom.
 

Vera

Medlem
Nu vet vi inte hur aktieägaravtal ser ut där frågor om kontroll och governance är definierade. Bara för att man inte äger 50 % av kapitalet betyder det inte att man inte kan styra. AF/KLM har väl enligt uppgift möjlighet att utöka sitt ägande framgent dessutom.
Nej vi lär bli varse! Dock har svårt att tro att Danmark inte har ngt att säga till om, likaså nya största ägaren. Har inte koll på hur AF/KLM mår ekonomiskt innan.
 

Carl

Medlem
Finns väl en uppsida med detta och det är AF La Première som är överlägset det mesta inom Star Alliance men det bygger väl på att SAS lojalitetsprogram går in i AF för annars lär det bli svårt att boka.
 
Toppen