Efter att ha läst ikapp med den här tråden från New York blir en ganska konfunderad över en del av inläggen. Flög för övrigt in med SAS till JFK vilket var toppen!
Tänker att alla som fortsatt vill ha ett skandinaviskt fullservicebolag med ett gott regionalt, europeiskt och internationellt linjenät borde vara glada idag.
Fakta är att SAS aldrig kunde stå på egna ben. Hela branschen i västvärlden genomgår en konsolidering. Att vara en mellanstor spelare med för hög kostnadsmassa var aldrig något alternativ.
Att lyckas få en industriell investerare, som om allt går vägen, kommer att kontrollen var det absolut bästa utfallet. Det finns ett stort kommersiellt värde i att integreras i KLM/AFs försäljningskanaler och dra nytta av deras globala närvaro.
Men vad med Star Alliance? Visst kan det finnas emotionella skäl till att det känns ledsamt, men på riktigt? Lufthansa har sedan det misslyckade uppköpet av SAS 2009 behandlat SAS som en sur konkurrent. Stängt ute SAS från det framgångsrika JVet över Atlanten, avslutat kommersiellt samarbete på matning till Frankfurt/Munich och effektivt skurit av SAS från uppsidorna osv osv. United har också gradvis avskärmat sig från SAS.
Om det är någon som ska vara oroad idag är det nog LH som förlorar stora delar av sitt fotavtryck i Skandinavien.
Det finns en kommersiell logik. KLM/AF är i behov av tillväxt om de vill fortsätta ha en ledande position i Europa. CPH kan fungera som en tredje hub med bäring på Skandinavien, norra Tyskland och Polen. Potential för nya rutter till Seoul, Atlanta, Dallas och Sydamerika.
KLM har redan en bra marknadsandel i Norden som nu kan växa betydligt. Blir intressant att se om AF också vill ha större del av den kakan. Att Castlelake, som är stora på flygplansleasing kommer in är också kommersiellt intressant.
Är det lätt att byta allians? Nej! Verkligen inte. Allt point-to-point fungerar enkelt (regionalt och Europa) men att flytta 6 avgångar från EWR till JFK i New York är ingen lätt operation. Att integrera Eurobonus, att byta cosharesamarbeten, kanske bryta JV (Singapore till CPH och Air Canada), göra en total ombranding och mycket mer kommer att ta år.
Men i slutet av dagen är det bättre att samarbeta med några som är intresserade av just det.
Men att som vissa här verkar tro - att SAS skulle strunta i sina mest lojala kunder? Glöm det. Värdet i SAS ligger i de över 7 miljoner som är eurobonusmedlemmar. Kreditkort, fringisar, medlemsnivåer och annat kommer säkert förändras över tid, som det alltid gjort.
Slutligen. SAS alternativ hade varit en avveckling efter årskiftet. Men nu kanske kan man äntligen staka ut en hållbar väg framåt och stärka erbjudandet. Hatten av för teamet på SAS som satsat allt.