Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

Nu kanske jag har missat något högst relevant i denna diskussion. Ber om ursäkt! Men kommer SAS lägga ner alla sina long haul-linjer pga alliansbyte? Slutar de flyga till USA eller kommer de lägga om rutter till flygplatser där deras nya allians finns? Eller bara förlita sig på andra bolag? Ska de lägga ner IAD?

Man har inte sagt någonting om detta. Man har sagt att det är business as usual till dess att vi får höra något annat.
 

Taggen

Medlem
Jag är benägen att hålla med - även om inte Skyteam är dröm-alliansen så är det nog bättre att ha AF / KLM som storägare än ett amerikanskt riskkapital bolag. Sen kan det förhoppningsvis bli så att det blir mer inressanta flyg till/från CPH nu när AMS drar ner
Nej, för ett amerikanskt riskkapitalbolag hade satt hårt mot hårt i strejkförhandlingarna och drivit igenom nödvändiga förändringar utan skrupler. Städat på ett sätt som statligt ägande inte förmår eller kan men gärna vill. Nu kommer ett annat strejkbolag in samt danska staten… Och andra sidan så satte väl den kanadensiska VD:n som tog över hårt mot hårt i dessa förhandlingar hos AF. Du menar att CPH-CDG är en intressant linje?
 

lillemannen

Medlem
Kollade lite på mitt gamla konto som jag har hållit i liv för poängen skull, sen jag la av att flyga med Skyteam 2014-15
Tillgängligheten på business biljetter är bra men vad värdet är kan jag inget om.
klm 3.jpg
 

Scanwing

Medlem
Nu kanske jag har missat något högst relevant i denna diskussion. Ber om ursäkt! Men kommer SAS lägga ner alla sina long haul-linjer pga alliansbyte? Slutar de flyga till USA eller kommer de lägga om rutter till flygplatser där deras nya allians finns? Eller bara förlita sig på andra bolag? Ska de lägga ner IAD?
Nej ingen info alls nu gissas det bara helt vilt. Men EWR ORD och IAD är väldigt Star Alliance inriktade flygplatser. BOS och JFK som gäller på östkusten för Skyteam.
 

Fredrik

Medlem
Hur stora är Delta inrikes på JFK? De har ju trots allt en del internationella flyg därifrån (bland annat till Stockholm).
Hur stora de är vet jag inte men de har precis höjt gränserna i sitt bonusprogram så att i princip samtliga här skulle vara chanslösa att nå status. De fyller sina premiumsäten med betalande passagerare.
Det är anekdotisk bevisföring men det går bra för dem.
 

DanielKif

Medlem
Nu kanske jag har missat något högst relevant i denna diskussion. Ber om ursäkt! Men kommer SAS lägga ner alla sina long haul-linjer pga alliansbyte? Slutar de flyga till USA eller kommer de lägga om rutter till flygplatser där deras nya allians finns? Eller bara förlita sig på andra bolag? Ska de lägga ner IAD?

Vad som kommer finnas kvar och vad som blir nytt kan vi bara spekulera i. Min poäng är att varken IAD, EWR eller ORD är stora hubbar i "vår nya allians". Medans de andra jag nämnde är huvud hubbar.
 

AABack2ARN

Medlem
Nu kanske jag har missat något högst relevant i denna diskussion. Ber om ursäkt! Men kommer SAS lägga ner alla sina long haul-linjer pga alliansbyte? Slutar de flyga till USA eller kommer de lägga om rutter till flygplatser där deras nya allians finns? Eller bara förlita sig på andra bolag? Ska de lägga ner IAD?
Nej det har inte sagts något om detta. Men vi ääälskar att spekulera här :)

Dock är det väl inte helt otroligt (ja detta är också spekulation) att SAS vid något tillfälle väljer att flytta USA-flighterna till de flygplatser där i synnerhet Delta erbjuder stora anslutningsmöjligheter
 
Toppen