Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

HenrikAI

Medlem
Nu kanske jag har missat något högst relevant i denna diskussion. Ber om ursäkt! Men kommer SAS lägga ner alla sina long haul-linjer pga alliansbyte? Slutar de flyga till USA eller kommer de lägga om rutter till flygplatser där deras nya allians finns? Eller bara förlita sig på andra bolag? Ska de lägga ner IAD?
Det blir ju bara spekulationer men har svårt att tänka mig att nya ägare går in med X antal miljarder med ambitionen att göra SAS till ett litet regionalt europeiskt flygbolag.. Man kan kanske tänka sig att SAS koncentrerar longhaul till Köpenhamn ännu mer än vad man gör idag dock, men det öppnar ju då för andra spelare på longhaul från Stockholm (kanske Delta kör Arlanda-New York året runt och så kan man samla sina Eurobonuspoäng där istället?).
 

Taggen

Medlem
Att SAS/KLM/Air France och Skyteam tycker jag låter mycket bättre än att SAS skulle bli uppköpt av fonder hit o dit. Nu blir det klart bättre. Nya resmål kan nås med poäng/pengar och stabila hubbar i AMS och CDG. Jag hoppas på trafik till AMS eller CDG från flera flygplatser i Sverige istället för att landa på Arlanda varje gång.
Hur tar du dig lättast till Oceanien med Skyteam?
 

M.K

Medlem
Jag kommer defintivt utforska Scary team och prova för mig nya bolag och lounger. Det finns väl ändå tre bolag där med bra longhaul i C? AirFrance, KLM och Delta eller? Kanske de slår Lufthansa C som jag ändå inte gillar.

För mig med mestadels nordiskt resemönster och diverse kreditkort blir det tyvärr för krångligt att jobba upp en ny Star Alliance status. Glad jag testat det allra mesta inom alliansen under alla dessa år. Jag hoppas till sist verkligen på en sista LH-F innan mitt flygande med Star är över…
 

toer00

Medlem
Fick ett förtroligt mejl från Anko... ;-)


1696361023155.png
 

AABack2ARN

Medlem
Hur stora de är vet jag inte men de har precis höjt gränserna i sitt bonusprogram så att i princip samtliga här skulle vara chanslösa att nå status. De fyller sina premiumsäten med betalande passagerare.
Det är anekdotisk bevisföring men det går bra för dem.

Jo tack jag vet. Som EXP i American Airlines (Oneworld Emerald) drabbas jag av detta hela tiden. I praktiken omöjligt att bli EXP utan att hosta upp $15000 eller mer. Och som svensk är det inte möjligt att dryga ut detta med kreditkort. :(

Och, ja, de amerikanska bolagen verkar ha bra beläggning i premium-kabinerna nu döma av alla sura statusresenärer som inte får sina gratisuppgraderingar.
 
Toppen