Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

ekf

Medlem
Exakt. Som frekvent skidåkare till alperna är detta inget annat än katastrof. Schweiz, Österrike, Italien. Kommer inte finnas några vettiga alternativ att ta sig dit, förutom med de få ställen SAS trafikerar. Sen lär det inte finnas några lounger att besöka där heller.
Som skidåkare med GOT som bas så har det knappt gått att åka med SAS ändå, så ur den aspekten blir det ingen skillnad ;) ... LH-bolagen har varit det enda vettiga alternativet länge...
 

DanielKif

Medlem
Jag kommer sänka mitt eurobonus poäng innehav och ligga väldigt lågt tills vi ser vart det här bär hän.
Västerut kan vi säga hej till ATL, MSP, SEA, SLC och DTW. Hejdå till ORD, IAD och EWR.
 

gdaily

Medlem
Exakt. Som frekvent skidåkare till alperna är detta inget annat än katastrof. Schweiz, Österrike, Italien. Kommer inte finnas några vettiga alternativ att ta sig dit, förutom med de få ställen SAS trafikerar. Sen lär det inte finnas några lounger att besöka där heller.
Jag tror nog att de flyg som nu trafikerar Alperna kommer göra det även efter att SAS lämnar till Skyteam. Så nog kan du köpa en biljett dit, dock utan lounge.
 

Johan F

Medlem
Tror på långsikt för att SAS skulle överleva att AF/KLM är ett bättre alternativ än Apollo - känns som att det nu finns chans till en långsiktig lösning. Visst är SkyTeam sämre än Star Alliance, men Delta, KLM, AF, Korean, China Airlines (som verkligen satsar för att konkurrera med EVA), Kenya (känns klart bättre än tex SA), Saudia (har ett par intressanta rutter även om det är dry) - är verkligen inte dåliga bolag.

LH var inte intresserade och jag är som många skrivit här tveksam till om detta faktiskt hade varit till någon fördel för SAS på långsikt. IAG som köpare skulle såklart varit drömmen - SAS in i One World hade varit riktigt trevligt, men med tanke på att Finnair nu ska in i Avios kändes det mer som önsketänkande än verklighet.
Jag är benägen att hålla med - även om inte Skyteam är dröm-alliansen så är det nog bättre att ha AF / KLM som storägare än ett amerikanskt riskkapital bolag. Sen kan det förhoppningsvis bli så att det blir mer inressanta flyg till/från CPH nu när AMS drar ner
 

AABack2ARN

Medlem
Jag kommer sänka mitt eurobonus poäng innehav och ligga väldigt lågt tills vi ser vart det här bär hän.
Västerut kan vi säga hej till ATL, MSP, SEA, SLC och DTW. Hejdå till ORD, IAD och EWR.
Hur stora är Delta inrikes på JFK? De har ju trots allt en del internationella flyg därifrån (bland annat till Stockholm).
 

Rickard_O

Medlem
Hur stora är Delta inrikes på JFK? De har ju trots allt en del internationella flyg därifrån (bland annat till Stockholm).
Helt ok utbud.
(Sorterat direktflighter med skyteam från JFK, bör ju va Delta iaf!)

1696360502742.png
 

mha

Medlem
Jag kommer sänka mitt eurobonus poäng innehav och ligga väldigt lågt tills vi ser vart det här bär hän.
Västerut kan vi säga hej till ATL, MSP, SEA, SLC och DTW. Hejdå till ORD, IAD och EWR.
Nu kanske jag har missat något högst relevant i denna diskussion. Ber om ursäkt! Men kommer SAS lägga ner alla sina long haul-linjer pga alliansbyte? Slutar de flyga till USA eller kommer de lägga om rutter till flygplatser där deras nya allians finns? Eller bara förlita sig på andra bolag? Ska de lägga ner IAD?
 
Toppen