Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

Rickard_O

Medlem
Otroligt mycket negativitet i detta forum. Tråkigt att se.
Så om man har en negativ åsikt kring detta tycker du att man ska hålla käften eller?
Vi får bara sprida positivitet!

Fullt rimligt om folk som har ett visst resmönster blir negativa, medans andra har ett annat resmönster blir glada.
Det finns väl ingen som kan påstå att Skyteam och Star Alliance har identiskt lika bra linjenät?
 

palmen

Moderator
Sant, men hur blir det på Arlanda? Någon som vet vad som styr tilldelning av terminal? Blir ju bökigt med olika terminaler (T2 och T5) inom samma allians.
Det kan ju säkert ändras framöver. Finns inget som är hugget i sten vilka som är på vilken terminal.

Hur det ska fördelas ligger nog inte direkt högt upp på dagordningen i dagsläget om man får gissa.
 

Brandten

Medlem
Började Googla SkyTeam business class och lounger m.m. Ser ju inte helt fel ut ändå!
0d2f2d65782de2c94c79815283978f97.jpg
 

intuition

Medlem
Men kommentarer från Chatflights står väl inte särskilt högt i kurs här?
Kalla en allians för scaryteam när man blir intervjuad av media handlar ju bara om att få uppmärksamhet.
Jag förväntar mig faktiskt att Di väljer experter som inte behöver använda SocialMedia tricks för att få uppmärksamhet utan kan förklara för och nackdelar utan tramsiga click-bait.
 

Doctor-X

Medlem
Tror på långsikt för att SAS skulle överleva att AF/KLM är ett bättre alternativ än Apollo - känns som att det nu finns chans till en långsiktig lösning. Visst är SkyTeam sämre än Star Alliance, men Delta, KLM, AF, Korean, China Airlines (som verkligen satsar för att konkurrera med EVA), Kenya (känns klart bättre än tex SA), Saudia (har ett par intressanta rutter även om det är dry) - är verkligen inte dåliga bolag.

LH var inte intresserade och jag är som många skrivit här tveksam till om detta faktiskt hade varit till någon fördel för SAS på långsikt. IAG som köpare skulle såklart varit drömmen - SAS in i One World hade varit riktigt trevligt, men med tanke på att Finnair nu ska in i Avios kändes det mer som önsketänkande än verklighet.
 

palmen

Moderator
Allt är ju relativt men 4 revenue longhaul vet jag inte om jag skulle definiera som enkelt. Men det kanske finns många bra resepolicys eller många med mycket tid och pengar där ute.
Du får titta på vad Lufthahsa definierar som longhaul, du behöver inte åka till östra Asien eller över Atlanten. Dvs lika lätt som att dra in BA Gold med resor inom Europa med Finnair och 4 BA Flighter till samma kostnad. Att flyga in en Senator status för 30k SEK är inte dyrt och är i paritet med vad det kostar att flyga in EBG utan kreditkort.
 

palmen

Moderator
Men vad händer med alla som tyckte sas var så jävla bra? Varför pratar man om "ganska enkelt" eller "hoppas på bra deal med Miles and more" osv, för att få Senator status? Vad hände med allt positivt man spridit och predikat om sas genom alla år som roll/medlem här? Sas är väl fortfarande sas, eller kommer det byta namn? Är väl skit samma om det är Sky Team? Är väl sas ni talat er så varma om? Stanna kvar och flyg med ert älskade sas istället!
Vet inte vem du är syftar på men vi är många som har eurobonus som program i Star Alliance och sedan status via andra program i Skyteam och One World. När SAS lämnar Star Alliance så kommer den statusen behöva tas över av någon annan, om det blir KrisFlyer, M&M, M&S eller Miles&Bonus får man väl se.

Jag kommer inte sluta flyga sas, men blir troligtvis mer flyg med AF/KLM framöver än Lufthansa.
 
Toppen