Senaste nytt

SAS introducerar två nya serviceklasser inom Europa och Skandinavien - SAS Go & SAS Plus

Tror det kan bli riktigt bra eller riktigt dåligt. Tyvärr så tappar SAS mot sina "gamla" konkurrenter som LH, LX, BA etc ... men SAS kommer säkert sno över lite pax from DY och liknande. Det är ju trots allt antal pax som räknas (fulla plan) och trots att många här kanske kommer att välja annat kommer nog "vanliga" resenärer att hitta tillbaka då jag tror att SAS kommer att försöka, överlag, hålla lägre priser. Men som nån redan sagt ... SAS verkar sikta in sig på att konkurrera i LCC segmentet. Hoppas att jag har fel.

Personligen tycker jag dock att det suger stenhårt. Ett slag i ansiktet. Vill veta vad som händer med mina redan bokade C biljetter ... Och nej jag vill inte testa SAS nya Plus koncept för samma pris som en C klass.

Last edited:
1900-tal, liten parantes i sammanhanget.

1900.jpg

Blockat mittensäte på 737 är faktiskt inte helt pjåkigt, även om det inte direkt är riktig C. Men nog känns det mer C än 2-2 config, öl i plastmugg och chips-catering ala USA.

Tycker det är schysst att man kan få en helt okej köttbit, lite skumpa (i SAS fall, mousserande) och allmänt trevlig service på en flight ner till Zurich tex.

Det värsta är väl egentligen att SAS nu verkligen har slängt in handduken och gått ner sig i LCC träsket.... SAS Go? *suck*

Nu är tråden ganska lång och denna fråga kanske har tagits upp i ett hörn av tråden. Kommer SAS att ändra något med bokningsklasserna och vart kommer då gränsen gå mellan Plus och Go? Vad kommer att gälla för awardbiljetter om man bokar exempelvis första legget med SAS och vidare med LH i C?

Nu är tråden ganska lång och denna fråga kanske har tagits upp i ett hörn av tråden. Kommer SAS att ändra något med bokningsklasserna och vart kommer då gränsen gå mellan Plus och Go? Vad kommer att gälla för awardbiljetter om man bokar exempelvis första legget med SAS och vidare med LH i C?

Finns ingen information om detta, tyvärr. Det som står klart är att alla biljetter i SAS Plus ger 200% till Eurobonus (iaf enligt flera referenser). Man kan anta att krediteringen till andra program bli lägre, om biljettpriserna sjunker, men man kan ju ännu hoppas på motsatsen :).

Finns inte heller någon information om 100% på alla ekonomibiljetter. Blir inte helt förvånad om de inför en ny lägre bokningsklass med 0% intjäning, det ligger lite i linje med deras nya tänk. Förövrigt samma tänk som LH och AF.... Om de fortsatt räknar legs på denna potentiella klass kanske den fortfarande är av intresser för inrikespendlare.

Min gissning är att SAS Plus generellt ger 100-150% till andra program, med undantag för United och SAS (200%). Kanske kommer det en top fare med 200% intjäning till alla program, men den blir säkert lika dyr som business på andra bolag....

Finns inte heller någon information om 100% på alla ekonomibiljetter. Blir inte helt förvånad om de inför en ny lägre bokningsklass med 0% intjäning, det ligger lite i linje med deras nya tänk. Förövrigt samma tänk som LH och AF.... Om de fortsatt räknar legs på denna potentiella klass kanske den fortfarande är av intresser för inrikespendlare.

Med tanke på att få ut max lojalitet av Eurobonusprogrammet var en av deras huvudfrågor i hur man skulle vända skutan så kan vi ju hoppas att 0% intjäning (eller för den delen 25/50%) inte ligger i korten...

Med tanke på att få ut max lojalitet av Eurobonusprogrammet var en av deras huvudfrågor i hur man skulle vända skutan så kan vi ju hoppas att 0% intjäning (eller för den delen 25/50%) inte ligger i korten...

Börjar SAS dribbla och sänka EB intjäningen så kommer det nog resultera i massflykt till andra FFP. Men med tanke på hur många SASare som läser och är medlemmar på detta forum kanske de t.o.m hinner stryka den punkten på nästa utvecklingsmöte för EB.

Toppen