Senaste nytt

SAS introducerar två nya serviceklasser inom Europa och Skandinavien - SAS Go & SAS Plus

Saknas en källhänvisning till artikeln, för det mesta verkar ju vara taget härifrån…
Något särskilt du tänker på?

Jag har träffat Tomas som skrivit artikeln på pressevents och han är seriös och minst lika insatt i reseindustrin som många här.

Detta kan aldrig bli till det bättre. Jag gillar faktiskt dagens C klass inom Europa och kommer helt säkert välja andra alternativ framöver. Dagens economy extra mellan t ex Arn och Cph utan blockerat mittsäte är trångt då det nästan alltid är fullt, och saknar totalt premiumkänsla. Det går dock då det är en kort resa, men det är svårt, ofta omöjligt, att få något vettigt gjort. Jag gissar på att nya konceptet till en början erbjuder vissa förbättrade matalternativ, men att även de med tiden försämras. Mycket trist att SAS nu så tydligt har valt LCC alternativet, och det kommer kosta dem dyrt tror jag. Tror de verkligen att vi med *G vill betala säkert flera tusen extra per resa för plus? Lounge och fast track har vi redan, och ev mat är det ju bara att köpa från den gemensamma cafevagnen. Ledigt mittsäte är det ju dessutom större chans att få längre bak i kabinen.

Någon som vet om ombokningsreglerna skiljer sig i Go och Plus?
Troligen gör de ju det, men ombokningsbart i Go är ju helt klart välkommet, och kommer att skilja dem mot vissa konkurrenter.

För övrigt tycker jag C inom Europa varit ett skämt, så jag tycker det är bra att de förenklar till något där de kan leva upp till förväntningarna. Känns dock som att loungerna kommer bli trånga...

Tror de verkligen att vi med *G vill betala säkert flera tusen extra per resa för plus?

Återigen: de flesta som åker betald C med SK inom Europa gör väl så på arbetsgivarens bekostnad (connection borträknat). I min värld finns det inte att betala 9-10 000 SEK för T&R Paris i C ur egen ficka och det tror jag gäller för de flesta medvetna resenärer. En annan femma att ta ut en rabatterad bonusresa i C. Jag är inte säker på att detta kommer att kosta SK dyrt.

Jag inväntar och ser hur det kommer att fungera i praktiken.Med flexibilteten på service koncept, biljetter och prisbild.Tycker att mycket verkar bli bättre och smidigare för mig som jobb reser i ekonomi,enstaka resor i extra har det blivit också för mig.

Jag håller med. Och andra sidan liknande saker hände när SAS avskaffade Business class på vissa linjer inom Europa och började flyga med tvåkabinskonfiguration (Economy Extra och Economy).
Jag undrar om hur SAS hanterade förra gången.

Rätta mig om jag har fel, men Business och Economy Extra är Full Refundable så varför ska SAS erbjuda full återbetalning på biljetter som redan är återbetalningsbara? Lite kaka på kaka

Last edited:
Är inte alla SAS Eco-biljetter (i alla fall inom Europa) redan ombokningsbara mot en avgift på 500 kr + skillnad i pris?

Rätta mig om jag har fel, men Business och Economy Extra är Full Refundable så varför ska SAS erbjuda full återbetalning på biljetter som redan är återbetalningsbara? Lite kaka på kaka
Alla Business class biljetter är inte helt återbetalningsbara, t ex om den är bokad i samband med longhaul.
Det finns så kallad Business Saver.

Alla Business class biljetter är inte helt återbetalningsbara, t ex om den är bokad i samband med longhaul.
Det finns så kallad Business Saver.

Men vad för resa har du i åtanke? På intraskand finns inte business idag (tex ARN-CPH-NRT). De som påverkar är bokade på FRA-CPH-EWR men det måste vara relativt få som bokat detta

Toppen