Senaste nytt

SAS hyr in kapacitet från HiFly och Smart Lynx sommaren 2023

Tror inte det. YL-LCT som flög mellan Stockholm och Malmö idag var sen pga sen ”leverans flight” till nya basen för SAS på Stockholm, från Milano imorse ser det ut som. Den landade på Arlanda 1h efter ordinarie avgångstid till Malmö. Vilket resulterade i en föraning på 2,5h ungefär. De andra flights har jag dock inte koll på!
Kanske var första-dagen-på-jobbet-förseningar. Får kolla hur det går i morgon.

Vilka andra grejer skulle gälla menar du?
SAS köper in en tjänst från ett annat företag som kommer att flyga åt SAS. Exakt samma som Air Baltic som flygit åt SAS senaste året.
De flyger under SAS flagg med SAS servering ombord, det enda som kommer vara annorlunda är målningen på planet, stolen ombord och att besättningen eventuellt inte kommer ha sas kläder på sig. Vad av detta skulle då ge kompensation menar du?

Observera att det inte är SmartLynx som tar över SAS linjer och kör sitt eget koncept, det är en helt annan sak men är inte aktuellt här.

Har du flygit med SmartLynx och har egna erfarenheter över hur mycket sämre det kommer bli för dig som resenär?
Jag har flygit med dom när de flög åt EasyJet för något år sedan, de gjorde inte på något sätt ett dåligt jobb och jag köpte min mat och dryck ombord precis lika enkelt som om jag flygit med EasyJet. Det som köptes ombord var utbudet från EasyJet och inget annat och precis så lär det fungera när de kommer flyga för SAS också.
Han skrev ju ganska exakt vad han ansåg skiljde?

Absolut, men tycker ändå det är rimligt man blir fundersam. Att flyga SAS är oftast inte billigt jämfört med andra lågpris bolag. Exempelvis om du flyger mellan Malmö och Stockholm, och sedan outsourcar SAS denna resa till Ryanair. Du sitter på ett ryanair flygplan, Ryanair besättning osv. Men du får din kaffe och te, eller polarrulle i plus. Jag hade inte varit nöjd. Trots jag kommer från A till B. För att ha betalat 400kr+ för att flyga SAS medans Ryanairs flight kostar hundralappen.
Exakt! Vill man inte bara flyga A-B, utan utgår från att man flyger med SAS istf Low Cost, och sedan upptäcker att det inte är så, är det helt ok att jämföra med fläskfilé-exemplet. Anta att ICA MAXI sålde fläskfilé med svenskt flagg och man sedan får reda på att den förvisso var svensk, men ändå med dansk användning av antibiotika, så skulle nog iaf jag bli sur. Förutsättning: Svensk fläskfilé=Mer befriad från antiobiotika än svensk. Oavsett hur gott den mättade och smakade.

Last edited:
Ni som har flugit med SamartLynx med SK nummer hur var det med servicen från personalen, stolarna o.s.v. ?

Kommer att flyga CDG-ARN om en vecka med några kollegor, varav en är extremt ”flygrädd” har undanhållit berättat att det inte är SAS som kommer utföra flygningen utan SmartLynx.

Ni som har flugit med SamartLynx med SK nummer hur var det med servicen från personalen, stolarna o.s.v. ?

Kommer att flyga CDG-ARN om en vecka med några kollegor, varav en är extremt ”flygrädd” har undanhållit berättat att det inte är SAS som kommer utföra flygningen utan SmartLynx.
Läste lite på Facebook och det har varit lite kaos. Crew verkar inte ha fått info om sas koncept hur det ska serveras så har varit lite hela havet stormar första dagen.

Man ska väl inte dra för stora växlar på det och hoppas de får info om vilken mat de ska dela ut i plus samt dryck mm.

Exakt! Vill man inte bara flyga A-B, utan utgår från att man flyger med SAS istf Low Cost, och sedan upptäcker att det inte är så, är det helt ok att jämföra med fläskfilé-exemplet. Anta att ICA MAXI sålde fläskfilé med svenskt flagg och man sedan får reda på att den förvisso var svensk, men ändå med dansk användning av antibiotika, så skulle nog iaf jag bli sur. Förutsättning: Svensk fläskfilé=Mer befriad från antiobiotika än svensk. Oavsett hur gott den mättade och smakade.
Nu tycker jag att detta spårat ur! Att hänvisa till Dansk fläskfilé som man bevisligen inte har en aning om och jämföra mot flyg!?
Nej diskutera gärna sådant som du har kunnskap om och bevisligen inte danskfläskfilè

Är det inte mer rätt jämförelse att du får en dansk fläskfilé som uppfyller svenska standarder på antibiotika? Om vi då antar att SmartLynx efter första dagarnas kaos kommer in i SAS-svängen.

Men egentligen är det väldigt svårt att komma på en rättvis jämförelse som inte förvränger argumentet åt ett håll eller annat.

Ska du inte berätta det så att din kollega har möjlighet att agera (t ex boka om till AF om det känns bättre) innan ni de facto står på flygplatsen?

Edit. Jag känner ingen med extrem flygrädsla så vet inte hur dessa vill ha det, ingen info eller all info? :rolleyes:
Läste lite på Facebook och det har varit lite kaos. Crew verkar inte ha fått info om sas koncept hur det ska serveras så har varit lite hela havet stormar första dagen.
Är ju inte bra men kommer lösa sig. Frågan är ju snarare om crew följde alla säkerhetsrutiner och checklistor? Förstås omöjligt att svara på men i nuläget finns väl inget som motsäger detta? Man kan alltid kolla på AV Herald för att få en hyfsad uppfattning. Alla bolag drabbas av incidenter, frågan är bara hur dessa hanteras.

Är det inte mer rätt jämförelse att du får en dansk fläskfilé som uppfyller svenska standarder på antibiotika? Om vi då antar att SmartLynx efter första dagarnas kaos kommer in i SAS-svängen.

Men egentligen är det väldigt svårt att komma på en rättvis jämförelse som inte förvränger argumentet åt ett håll eller annat.
Jag kanske var oklar och jämförelser är alltid svåra att göra. Det jag menar är att om man väljer SAS istf Low-Cost, så gör en del av oss det för att man vill gynna en operatör som sköter sig hyfsat med arbetsvillkor (Andra väljer såklart SAS av en mängd andra skäl eller väljer bort dem). Om det då sedan visar sig att kollektivavtalslösa ändå kör flighten, så upplever åtminstone jag att jag betalt ett överpris. Därav jämförelsen med en annan produkt där nationell hemvist på produkten förknippas med olika värderingar som människor gladeligen betalar för, exemplet fläskfilé från ”Sverige” där grisen fötts upp under ”svenska” villkor. Prisskillnaden där ligger på mer 150-200% påslag.

Jag är fullt medveten om att service, servering, turtäthet, pålitlighet mm för de flesta räcker gott för att välja (eller inte välja) SAS och att anställningsvillkor för de som betjänar oss inte spelar ngn särskild roll, men för mig är det en faktor (bland flera andra såklart). Dessutom är ju jag inte ensam om att vara förbannad på en del av de fack som innehar avtal med SAS, men de senaste åren gjort sitt bästa för att förstöra för företaget, så ämnet är helt klart komplext. Och hett.

Frågan jag dristade mig att kommentera var dock varför SAS åtminstone inte kan ange vem som genomför en flight när det gäller dessa bolag. Min uppfattning är att de borde göra det, så att jag som aktiv konsument kan få ta ställning själv.

Avslutningsvis är det ju inte utan att jag blir sugen på att testa ngn av dessa underentreprenörer, vilket dock är svårt när man inte vet när de kör. ;)

Last edited:

Sammanfattning av flight SK580 igår kväll: Totalt kaos

Vi blev ca 2h sena ut från CDG, och här var ju flygplatsen helt värdelösa. Man posta inte ut något om en försening utan det stod "On time" på samtliga skärmar i terminalen. SAS själva mailade ut om 1,5h försening ca 17 min efter avgångstid vilket är otroligt dåligt. Speciellt när man kunnat sitta kvar i loungen och slippa terminaldelen utan tillräckligt med sittplatser. Blev att stå i gate ca 2h och vänta.....

Kliver ombord denna kritvita ca 15,5 år gammal A320-200. Vilket bolag är det vi flyger sa dom?:rolleyes:
1681209171470.png

Kabinen
Ingen garding, Ingen plusskylt, det var en snubbe som flyttade fram en rad till en tom Plus-rad från GO och crew hade ingen koll på att han inte skulle sitta där så fick massa PLUS service.
1681207977101.png
1681208673212.png

1681208762241.png

Benutrymme var minimalt....

Man tog även upp första 3 raderna av PLUS overhead bins med crew egna väskor och infant lifevest m.m.
1681208825720.png

Väl i luften på denna flight med 2h flygtid!
Det tog 45 min innan första vagnen kom ut och då var det en matvagn. Dock var det inga matlådor utan första raderna i PLUS fick pizza sen fick resten tapaslådan.

Sen 1h15min in i flighten kom drycker ut och då hade ju alla ätit klart.
Ytterligare 15 min senare hitta dom de faktiska matlådorna och började komma ut för att dela ut dom. Ingen tog emot dom för vi hade ju fått något att äta och många var redan trötta på hur utdraget detta blev.

Övergripande kändes det som att dom antingen inte kan organisera sig alls eller så har dom inte fått någon som helst introduktion på SAS Servicen.
Utöver allt ovan var crew väldigt trevliga och försökte få ihop allt så gott de kunde.,
1681208852839.png

Jag hoppas SAS bara använder denna maskin på charterflyg framöver......

Last edited:
Toppen