Senaste nytt

SAS hyr in kapacitet från HiFly och Smart Lynx sommaren 2023

011430121

Medlem
Sammanfattning av flight SK580 igår kväll: Totalt kaos

Vi blev ca 2h sena ut från CDG, och här var ju flygplatsen helt värdelösa. Man posta inte ut något om en försening utan det stod "On time" på samtliga skärmar i terminalen. SAS själva mailade ut om 1,5h försening ca 17 min efter avgångstid vilket är otroligt dåligt. Speciellt när man kunnat sitta kvar i loungen och slippa terminaldelen utan tillräckligt med sittplatser. Blev att stå i gate ca 2h och vänta.....

Kliver ombord denna kritvita ca 15,5 år gammal A320-200. Vilket bolag är det vi flyger sa dom?:rolleyes:
Visa bifogad bild 141569

Kabinen
Ingen garding, Ingen plusskylt, det var en snubbe som flyttade fram en rad till en tom Plus-rad från GO och crew hade ingen koll på att han inte skulle sitta där så fick massa PLUS service.
Visa bifogad bild 141563 Visa bifogad bild 141564

Visa bifogad bild 141566
Benutrymme var minimalt....

Man tog även upp första 3 raderna av PLUS overhead bins med crew egna väskor och infant lifevest m.m.
Visa bifogad bild 141567

Väl i luften på denna flight med 2h flygtid!
Det tog 45 min innan första vagnen kom ut och då var det en matvagn. Dock var det inga matlådor utan första raderna i PLUS fick pizza sen fick resten tapaslådan.

Sen 1h15min in i flighten kom drycker ut och då hade ju alla ätit klart.
Ytterligare 15 min senare hitta dom de faktiska matlådorna och började komma ut för att dela ut dom. Ingen tog emot dom för vi hade ju fått något att äta och många var redan trötta på hur utdraget detta blev.

Övergripande kändes det som att dom antingen inte kan organisera sig alls eller så har dom inte fått någon som helst introduktion på SAS Servicen.
Utöver allt ovan var crew väldigt trevliga och försökte få ihop allt så gott de kunde.,
Visa bifogad bild 141568


Jag hoppas SAS bara använder denna maskin på charterflyg framöver......
@simon_says91 min vän, detta var ingen rolig läsning.
Kommer du att påpeka detta för SAS om du inte har gjort det redan?
 

TasselT

Medlem
Ser ut att vara dessa 5 maskiner från SmartLynx som stationerats på ARN:
YL-LCT
YL-LDD
YL-LDE
YL-LDF
YL-LDM

Ålder mellan 13,5- 18,9 år.
Aeroflot, Mandela Airlines (Indinesien) x3 och Juneyao Airline (Kina) står som första ägare av dessa 5 vita skönheter...
 
Last edited:

Link

Medlem
Har en vän som fick nöjet att flyga SK2112 MMA-ARN igår. Spontana kommentarer "Det här är något förhistoriskt lik som de har hittat längst in på någon brandövningsbana..." och "Nu är det en man i varselkläder i kabinen och reparerar lite grann! Känns bra det här..."

Summan av kardemumman var 2 timmar och 50 minuter sen ankomst.
Känns svårt att motivera att betala dubbla eller trippla biljettpriset och få sånt här istället för en fungerande Norwegian eller Ryanair-upplevelse.
 

pswe

Medlem
Har en vän som fick nöjet att flyga SK2112 MMA-ARN igår. Spontana kommentarer "Det här är något förhistoriskt lik som de har hittat längst in på någon brandövningsbana..." och "Nu är det en man i varselkläder i kabinen och reparerar lite grann! Känns bra det här..."

Summan av kardemumman var 2 timmar och 50 minuter sen ankomst.
Känns svårt att motivera att betala dubbla eller trippla biljettpriset och få sånt här istället för en fungerande Norwegian eller Ryanair-upplevelse.
Tyvärr överskattar du konkurrensen på linjen även om kritiken mot upplägget i sig känns relevant.
Norwegian har lämnat Malmö sedan länge, Ryan har minskat och strukit vissa dagar, och när de trafikerar görs det definitivt inte på eftermiddagen.
Bra håller det uppe, men tyvärr oftast med propeller och som bekant blir det Bromma dessutom.
 

Hachans

Medlem
Tyvärr överskattar du konkurrensen på linjen även om kritiken mot upplägget i sig känns relevant.
Norwegian har lämnat Malmö sedan länge, Ryan har minskat och strukit vissa dagar, och när de trafikerar görs det definitivt inte på eftermiddagen.
Bra håller det uppe, men tyvärr oftast med propeller och som bekant blir det Bromma dessutom.

Fast MMX konkurrerar ju med CPH. De flesta som kan tänka sig flyga från MMX kan ju ta sig till CPH också. Så tycker ändå jämförelsen håller.
 

pswe

Medlem
Fast MMX konkurrerar ju med CPH. De flesta som kan tänka sig flyga från MMX kan ju ta sig till CPH också. Så tycker ändå jämförelsen håller.
Stämmer säkert för en del, men inte säker på att det gäller de flesta.
Med egen bil, hyrbil eller taxi blir kostnaden en faktor att ha med.
 

Link

Medlem
Det finns en viktig aspekt till med påskflygningar, nämligen att en stor del av passagerarna inte brukar vara vana resenärer. Att SAS berättar att det är 'Smart Lynx' som ska flyga betyder skvatt noll för gemene man som har köpt en biljett på sas.se. Det vore som att en relativt ovan restaurangbesökare väljer en viss restaurang baserat på tidigare rykte, när middagen till slut dyker upp 2 timmar och 50 minuter sent och det visar sig vara en kall McDonald's meny, ja då kommer personen berätta för alla hen känner om besöket. Nästa gång lokal skall besökas i annan stad så kan man likväl gå direkt till McDonald's istället och spara sina surt förvärvade slantar.

Inrikes under storhelger borde SAS verkligen producera det bästa de kan, försöka få 'vanligt folk' att kanske välja SAS framgent och låta sånt här skrot förpassas till charter där det inte skadar ryktet. Tydligen så var det mycket upprört folk på den här flygningen som missade viktiga anslutningar, främst tåg.
 

intuition

Medlem
Suck, smart lynx på inrikes flyg.
Overhead stowage är "upptaget av säkerhetsutrustning" och personalen rycker på axlarna när första raden inte kan lägga sina väskor någonstans.

Nu tjafsar ombord personalen med ground för de vet inte company policy och har fått reda på att ground ska kunna svara på saker som de inte har en aning om.
 
Last edited:

intuition

Medlem
Ett par saker man sällan ser/hör på en SAS inrikes flight, men som kanske är SOP för lynx...

"We'll be landing in Stockholm 0720 Swedish time" Gött att veta att Malmö och Stockholm fortfarande är i samma tidszon!

"But we were told ground would know" - Gött att skicka ut personalen i aktiv flygtjänst utan att utbilda och bara säga till de att de kan fråga sig fram när de inte vet hur de ska göra...

"Cabin crew! Prepare cabin for landing" Purser gör korstecken och ber en liten bön att allt ska gå bra...
 
Toppen