Senaste nytt

SAS hyr in kapacitet från HiFly och Smart Lynx sommaren 2023

SK989

Medlem
Håller med, står alltid på SAS operated by Xfly/Air baltic och vad det nu finns. Med dessa resor med SmartLynx står det fortfarande "Operated by SAS" Trots att det är smartlynx som flyger den rutten. Tycker de är väldigt dåligt det inte är uppdaterat.
Det finns en EU-förordning (2111/2005) som strikt reglerar ett flygbolag om skyldigheter att informera passagerarna när ändringar sker av vilket flygbolag som utför flygningen (se artikel 11). Man har dock inte rätt till ombokning annat än i undantagsfall (sällan tillämpligt). I förordningen står att nationella regler ska införas om vad som gäller när ett flygbolag missat att informera passagerarna, men jag har inte hittat några svenska sådana. Jag har dock skrivit till Transportstyrelsen och frågat, vi får se vad de svarar.

 
Last edited:
Det finns en EU-förordning (2111/2005) som strikt reglerar ett flygbolag om skyldigheter att informera passagerarna när ändringar sker av vilket flygbolag som utför flygningen (se artikel 11). Man har dock inte rätt till ombokning annat än i undantagsfall (sällan tillämpligt). I förordningen står att nationella regler ska införas om vad som gäller när ett flygbolag missat att informera passagerarna, men jag har inte hittat några svenska sådana. Jag har dock skrivit till Transportstyrelsen och frågat, vi får se vad de svarar.

Kanske man kan få någon kompensation?
 

palmen

Moderator
Kanske man kan få någon kompensation?
Kompensation för vadå?

Du har köpt en flygbiljett från A till B och så länge flygbolaget tar dig från A till B och erbjuder det de lovar vad det gäller service och är i tid så har de ju uppfyllt sitt åtagande. Du får ju ingen ersättning för att SAS ändrar från mainland sas till sas connect, eller att de ändrar från en A320 till en CRJ900 som flygs av xfly, sådana ändringar kan alltid ske och det är inget man får kompensation för.
 
Kompensation för vadå?

Du har köpt en flygbiljett från A till B och så länge flygbolaget tar dig från A till B och erbjuder det de lovar vad det gäller service och är i tid så har de ju uppfyllt sitt åtagande. Du får ju ingen ersättning för att SAS ändrar från mainland sas till sas connect, eller att de ändrar från en A320 till en CRJ900 som flygs av xfly, sådana ändringar kan alltid ske och det är inget man får kompensation för.
Okej, trodde att eftersom att det är lite av ett ”helt annat bolag” gällde lite andra grejer
 

Jonny

Ny medlem
Kompensation för vadå?

Du har köpt en flygbiljett från A till B och så länge flygbolaget tar dig från A till B och erbjuder det de lovar vad det gäller service och är i tid så har de ju uppfyllt sitt åtagande. Du får ju ingen ersättning för att SAS ändrar från mainland sas till sas connect, eller att de ändrar från en A320 till en CRJ900 som flygs av xfly, sådana ändringar kan alltid ske och det är inget man får kompensation för.

Jag köper resonemanget och det är säkert helt avtalsenligt och ingen grund för kompensation.

Men som konsument kan jag inte undvika att känner mig lurad när jag lägger ett värde i att gynna ett Skandinaviskt flygbolag som anställer personal i Sverige med våra kollektivavtal. På samma sätt som om jag går på ICA och köper Svensk fläskfilé och sedan märker att köttet i själva värket är från Tyskland (som ett exempel). Visst, fläskfilén är densamma och smaker säkert lika bra men i min värld är det en annan produkt än vad jag köpte i affären.
 

AABack2ARN

Medlem
Åtminstone Finnair och British Airways brukar i teorin erbjuda ombokningar i händelse av att utförande bolag ändras efter bokning.

Från finnair.com avseende att flygen till och från Marid/Barcelona utförs av Iberia

If you wish to change or cancel your flight due to the change in the operating carrier, we ask you to kindly contact Finnair Customer Service. We are also at your service on chat on finnair.com.


Men om de sedan gör något för att lösa situationen om du faktiskt begär att bli ombokad, det vet jag inte... Har sett liknande skrivelser på ba.com
 
Skärmavbild 2023-03-12 kl. 15.28.26.png
Skärmavbild 2023-03-12 kl. 15.28.51.png

Lite oproffsigt att SAS inte uppdaterar heller. Till och med resebyråer visar rätt operating carrier.
 

011430121

Medlem
Så här ser en bokning till BER ut, när jag bokade var det med SAS Scandinavia ingen info att de har bytt operatör på flygningen,
Att det är med Smartlynx ser man att nödutgången är rad 12 och 13, SAS har ju som alla vet på sina A320 rad 11 och 12 som nödutgång samt att rad 13 saknas helt.
Även returen är ändrad.

7181894D-48C9-4047-8C2F-33B3821AAD92.jpeg
 
Så här ser en bokning till BER ut, när jag bokade var det med SAS Scandinavia ingen info att de har bytt operatör på flygningen,
Att det är med Smartlynx ser man att nödutgången är rad 12 och 13, SAS har ju som alla vet på sina A320 rad 11 och 12 som nödutgång samt att rad 13 saknas helt.
Även returen är ändrad.

Visa bifogad bild 140251
Går heller inte att göra något med bokningen. Lägga till bagage, välja sittplats, uppgradera osv..
 

palmen

Moderator
Okej, trodde att eftersom att det är lite av ett ”helt annat bolag” gällde lite andra grejer
Vilka andra grejer skulle gälla menar du?
SAS köper in en tjänst från ett annat företag som kommer att flyga åt SAS. Exakt samma som Air Baltic som flygit åt SAS senaste året.
De flyger under SAS flagg med SAS servering ombord, det enda som kommer vara annorlunda är målningen på planet, stolen ombord och att besättningen eventuellt inte kommer ha sas kläder på sig. Vad av detta skulle då ge kompensation menar du?

Observera att det inte är SmartLynx som tar över SAS linjer och kör sitt eget koncept, det är en helt annan sak men är inte aktuellt här.

Har du flygit med SmartLynx och har egna erfarenheter över hur mycket sämre det kommer bli för dig som resenär?
Jag har flygit med dom när de flög åt EasyJet för något år sedan, de gjorde inte på något sätt ett dåligt jobb och jag köpte min mat och dryck ombord precis lika enkelt som om jag flygit med EasyJet. Det som köptes ombord var utbudet från EasyJet och inget annat och precis så lär det fungera när de kommer flyga för SAS också.
 
Toppen