Senaste nytt

SAS hyr in Boeing 767 för att klara Atlanttrafiken

Jag är osäker på vilket pris den faktiska beräkningen ska göras på. Det står bara 75% av biljetten i EC-261/2004 utan någon vidare ingående förklaring.

Och det verkar vara i stort sett omöjligt att hitta ett definitivt svar på den frågan. Läser lite på FlyerTalk där man kan konstatera att några har förlikat sig med flygbolagen (i ett flertal fall BA) med löfte om att inte avslöja resultatet.

Hur som helst kan det omöjligt vara tanken att ersättningen bara ska vara 75% av mellanskillnaden mellan två klasser. Det hade ju varit en helt horribel förlustaffär att för en ofrivillig nedgradering bara kompenseras till 75% av vad man faktiskt har betalt extra för att åtnjuta den högre klassen.

Låter rimligt. Det låter dock inte som om det är så flygbolagen hanterar frågan eller så har det att göra med att anslutningsflygen ställer till det i beräkningen.

Jag har ännu inte utsatts för detta och hoppas undvika det, men skulle vilja vet vad som gäller den dagen det eventuellt inträffar. Personen som nedgraderar mig lär INTE veta vad som gäller utan hänvisar nog till Customer Service. Alternativet att neka nedgradering lär kanske funka ibland men oftast inte om man vill med flyget...

På SASSales framgick idag att SAS beslutat ställa in SK901/SK902 på fredagar från och med 23AUG till 11OKT vilket antagligen beror på planbrist.

Dessutom hade de lyckats klanta sig så att de även som flyger SK902 på torsdagar (vilken kommer fortsätta beflygas) fick sina platser ombokade. Detta skulle dock fixas tillbaka omgående. :(

Ibland undrar man ju om det inte vore bäst för SAS att lägga ner hela LH-produktionen. De verkar ju inte klara planeringen av den speciellt bra :(

Snart dags att boarda Omni Airs hederliga B767 igen. Nedgraderade till ekonomi eftersom det inte finns någon Extra. 9A och C gäller för oss ikväll och i natt. Ska bli kul att kika in i Business Class, för en gångs skull inte avundsjuk ;)

Så blir det lite uppföljningsmail till SAS nästa vecka. Men nu bara att njuta av den mycket goda varma maten (Steak sandwich, kyckling, nudlar, ångade grönsaker) i loungen. Tack SQ!

Vänner, det pep till i gaten så nu får det bli ett test av Omni Air Business Class! Over and out från 4H och K på SK902.

Så här var det!

Numera klassisk fördrink hos SAS på longhaul
New York 2013 178.jpg

Benutrymmet får i vart fall anses hyggligt
New York 2013 179.jpg

C-kabinen, 2-2-2 i fyra rader. För dagen näst intill fullsatt. Affärsklass fick boarda först men vad hjälpte det när planet bara hade en ingång. Ni kan även skymta hemmabiosystemet modell större. Utmärkt bildkvalitet ;)
New York 2013 180.jpg

Menyn för kvällen. Eftersom vi kom iväg först efter midnatt blev serveringen mycket sen.
New York 2013 181.jpg

Utflygning över Manhattan
New York 2013 183.jpg

Ljuset släcktes cirka halv tre amerikansk tid. Då hade kvällens andra film börjat på hemmabiosystemet...
New York 2013 185.jpg

Maten för kvällen. Pilgrimsmusslorna var oätliga. Biff Rydberg inte någon höjdare. Dessert, glass och ost däremot bra.
New York 2013 189.jpg
New York 2013 190.jpg
New York 2013 192.jpg

Pikanta detaljer i stolen från 90-talet. Recline, tja varför inte
New York 2013 196.jpg

Vår skärm var "deactivated" (till skillnad från mittraden som fick tillgång till "egen" skärm. Grund för klagomål månne?
New York 2013 199.jpg

Stolen. Det ska sägas att jag faktiskt sov några timmar här och t o m missade frukosten
New York 2013 200.jpg

Vår amerikanske FA (Kevin) var på gott humör under flygningen. Han skulle stanna i Köpenhamn till fredag (5/7). Han var inte den mest kunnige men var allmänt behjälplig.

Så mina vänner, någon som är sugen på SAS C by Omni Air?

Toppen