Senaste nytt

SAS hyr in Boeing 767 för att klara Atlanttrafiken

Hur ser business class ut på Omni? Lite orolig då jag är bokad på SAS 10 och 17 juli CPH-EWR-CPH i C klass och inte kan åka i ekonomi. Kan inte hitta ett enda foto online på Omni business class. Är det för att det hela planet är ekonomi....?
Endast torsdag och fredag som SK901/902 går med 767an, övrig tid står den som backup..

Här är en film från en av Omni:s 757or...kanske kan ge en hint om hur Business Class ser ut ombord på deras kärror.

[video=youtube;1MC3_XqApyU]http://www.youtube.com/watch?v=1MC3_XqApyU&list=PL7AAA15DC6A4D92B8&index=1[/video]

Jag tror att SAS gjorde sitt bästa i situationen och löste en back-up lösningen. Under juli-augusti är det många som reser till semester och majoriteten bokat i Economy. Alla är inte som vi BC.se medlemmar. Jag tycker att denna back-up lösning är bättre för SAS än att de skulle boka om resenärer till alternativa route när det är hög säsong och alla longhaul avgångar till USA är nästan fullbokade och ställa in avgångar.

Om Norwegian, det var inte alls självklarhet du skulle få pengarna tillbaka på grund av det blev ingen Dramliner. Eller någon ersättning över huvudtaget i början utan det dröjde några veckor innan de gick med på att göra full återbetalning till kunder som önskade det.

Planet ser helt OK ut i Economy så tror att de som bokat en Exonomy biljett kommer inte att vara besvikna, kanske lite förvånade att det står inte SAS på planet.

Keep up the good work SAS!

Jag tror att för majoriteten av resenärerna spelar det ingen roll vilket flygplan som står vid gate. Så länge det är bra service ombord så väljer nog de flesta 767 istället för en inställd avgång = Aftonbladet skriver om folks förstörda semester. Om jag själv reste i ekonomi och fick mina poäng så skulle inte jag bry mig. Om jag däremot var bokad i C skulle jag bli besviken om produkten skiljer sig allt för mycket. Hur många ser skillnad på en A330 och en B767? ;)

Följande kan noteras om C-kabinen från gårdagens tur med SK901.

- 24 säten i 2-2-2 konfiguration. Helt fullt.

- Ingen egen IFE/skärm. Istället fanns någon form av maxiskärm i mitttvåan och mindre skärmar i taket.

- Ingen gardin utan full insyn från rad 9 som var första raden i ekonomi. Satt själv på rad 11.

- Fyra CC i tjänst i C. Normal servering vad det verkade. Tre amerikanska CC och en svenska från SK.

- Ekonomipax kunde fritt röra sig i C för att ta sig till främre toaletterna. Ingen stoppade dem.

- Stolen var någon form av modell som speglar att kärran ifråga var 18,2 år.

Kärran är N351AX. Photo Search Results | Airliners.net

Har tidigare tillhört Alitalia (levererades till Alitalia 1995). Omni Air International N351AX (Boeing 767 - MSN 27908) (Ex G-OITF I-DEIF ) | Airfleets aviation

För ekonomipax var det ganska hyggligt ändå. Eller i vart fall inte sämre än normal.

Lite bilder, blandad kompott från resan.

New York 2013 013.jpg

New York 2013 014.jpg

New York 2013 015.jpg

New York 2013 016.jpg

New York 2013 017.jpg

New York 2013 018.jpg

New York 2013 019.jpg

New York 2013 020.jpg

New York 2013 021.jpg

New York 2013 022.JPG

New York 2013 025.jpg

New York 2013 026.jpg

Som sagt, för den som tycker att det är viktigt med en något så när vettig stol (om nu SAS normala stol kan kallas för det) bör nog se till att boka om, om möjligt.

Tack för rapporten! Vi är bokade i C pga jag måste kunna ligga ner. Hur såg C stolarna ut. Struntar i AVOD, etc men stolen måste vara en vettig produkt. Ska se om jag kan boka om...

Seriöst!!!!
Det lilla charterbolaget Novair har bättre stolar i sin NVR EXL än stora SAS har i sina 767 C stolar....
Pinsamt värre!!!!!!!!!!!!

Tur att du reste i ekonomi.

C-stolen påminner ruskigt mycket om en amerikansk domestic First. Det vill säga helt oduglig som C-stol på long haul flygningar.

Pinsamt obefintlig kvalitetsgaranti SAS! Vad blir nästa överraskning?

Ringde precis SAS och killen som jag pratade med var ovetande (surprise). Hänvisade honom till Business class och Insider Plus. Då vi har award tickets så är vi nog ganska körda. Yippee. Funderar på att avboka och köpa biljetter på Swiss istället.

Toppen