Senaste nytt

SAS Head Chef Peter Lawrence går till British Airways?

Då kommer ju något annat få stryka på foten istället då det finns en budget för vad mat/dryck får kosta per person ombord i business. Att den specifika ölen försvinner finns det nog risk för och då finns ju ett litet utrymme att förbättra något annat. Dessa öl kostar dock ca 100 kronor och finns 3 flaskor lastade per flight så det är 300 kronor som i så fall skulle kunna läggas på bättre vin per flight. Blir inte mycket per person då vinkostanden per person skulle kunna öka med 7-10 kronor ungefär.

Jag ser hellre att de har bra mat framför "bra dryck" ombord. Dock så får ju gärna de nordiska inslagen vara kvar med gin från Harahorn, öl från Mikkeller och whisky från Mackmyra.

Håller med @KalleSus om att det behövs en uppryckning vad gäller vin utbudet, vilket ju inte behöver betyda att det måste vara dyrare viner...

Håller med @KalleSus om att det behövs en uppryckning vad gäller vin utbudet, vilket ju inte behöver betyda att det måste vara dyrare viner...
Ryktet säger väl att vinerna som serveras ombord ligger i 80-kronors klassen ungefär (om jag kommer ihåg rätt vad som skrevs innan). Det finns säkert andra viner i samma prisklass som är "bättre" på pappret, men man ska också komma ihåg att vin smakar annorlunda på 10.000 meters höjd jämfört med på marken. Ett bättre vin på marken behöver ju inte vara bättre i luften.
Så länge inget annat blir sämre får de gärna förbättra vinet ombord för min del. Även om jag förespråkar den speciella ölen i business så kan jag förstå om den försvinner då den tilltalar en väldigt liten grupp resenärer ombord. Att ta bort mikkeller-burken vore dock ett självmål.

Då kommer ju något annat få stryka på foten istället då det finns en budget för vad mat/dryck får kosta per person ombord i business. Att den specifika ölen försvinner finns det nog risk för och då finns ju ett litet utrymme att förbättra något annat. Dessa öl kostar dock ca 100 kronor och finns 3 flaskor lastade per flight så det är 300 kronor som i så fall skulle kunna läggas på bättre vin per flight. Blir inte mycket per person då vinkostanden per person skulle kunna öka med 7-10 kronor ungefär.

Jag ser hellre att de har bra mat framför "bra dryck" ombord. Dock så får ju gärna de nordiska inslagen vara kvar med gin från Harahorn, öl från Mikkeller och whisky från Mackmyra.
Även om jag håller med om att det ”borde” finnas bättre viner utan att gå upp mycket i pris så kan jag även känna att Mackmyra ombord vore riktigt snyggt.

Men! Det är ju inte varje long haul flight man vill supa, men sällan man inte vill äta. Maten framför drycken med andra ord.

De har ju redan mackmyra ombord sedan typ ett år tillbaka.
Lol. Där fick jag. Dricker nästan aldrig starksprit ombord. Det jag egentligen ville få fram var att jag håller helt och hållet med om att nordiska inslag i mat och dryck känns mycket välkommet.

Lol. Där fick jag. Dricker nästan aldrig starksprit ombord. Det jag egentligen ville få fram var att jag håller helt och hållet med om att nordiska inslag i mat och dryck känns mycket välkommet.
Absolut, bara att hoppas att det fortsätter så samt lite lokala inslag från destinationerna, tex Saké på Tokyo-flighten och liknande.
Vi är nog alla väldigt glada över löjromen som har funnits ombord nu under två säsonger.

Absolut, bara att hoppas att det fortsätter så samt lite lokala inslag från destinationerna, tex Saké på Tokyo-flighten och liknande.
Vi är nog alla väldigt glada över löjromen som har funnits ombord nu under två säsonger.
Löjrommen är nåt av de bästa jag ätit ombord hos SAS. På delad förstaplats med köttbullarna i Go.

Vem vet, kanske gästspel eller två från nån av de nu världskända ”New nordic”-restaurangerna hade ju varit kul. Ett förättskoncept med nån av de nedanstående kanske:
Fäviken
Geranium
Lilla Bjers
Aska
Bara för att nämna ett par

Last edited:
Toppen